45 devden 7 kritik mesaj

Türkiye ekonomisinin yüzde 2,9 büyüdüğü, ihracatın yüzde 2 daraldığı ve işsizliğin 6 yılın zirvesine ulaştığı 2016’da Türkiye’nin en büyük grupları büyümede sınıfı başarıyla geçti...

21 AĞUSTOS, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
45 devden 7 kritik mesaj

GEÇTİĞİMİZ YIL HEM ÜLKE HEM EKONOMİ AÇISINDAN oldukça zorlu bir yıldı. Tırmanan terör olayları, darbe girişimi ve jeopolitik gerginlikler yıl boyunca ekonomi üzerinde ciddi bir baskı oluşturdu. Yıl sonunda ise TÜİK verilerine göre Türkiye ekonomisi yüzde 2,9 oranında büyüdü. Bu büyümenin en önemli unsurunu devlet harcamaları oluşturdu. Tüm yılın büyüme verisinde devletin tüketim harcamaları yüzde 7,3 artış kaydederken, iç talepteki 2016 büyümesi yüzde 2,3’te kaldı.

İhracatta yüzde 2 daralma, ithalatta yüzde 3,9 büyüme yaşandı. İşsizlik ise Aralık 2016’da yüzde 12,7’ye yükselerek son 6 yılın zirvesine ulaştı. Peki bu ortamda özel sektörün hem üretim hem istihdamda lokomotifini oluşturan dev grupları nasıl bir performans gösterdi? Capital dergisi olarak her yıl gerçekleştirdiğimiz “Büyük Holdingler Araştırmasına” göre 2016’da gruplar adeta büyüme konusunda çok ciddi bir sınavı başarıyla geçti. 45 devden sadece 6’sı küçülme yaşarken 1’i mevcudu korudu. 13’ü tek haneli, 25’i çift haneli büyüdü. Yine zor bir yıl olarak nitelendirilen 2017’de ise devler büyümede mola vermek niyetinde değil… Üstelik bu kez daha hızlı, daha kârlı ve daha çok istihdam yaratmayı hedefliyorlar. Beklentileri karşılamak için yeniden yapılanıyor, inorganik atılımlar yapmaya çalışıyor, fırsat arayışlarını hızlandırıyorlar… İşte Türkiye’nin en büyük gruplarından Türkiye ekonomisine dair çok değerli veriler ortaya koyan 7 kritik mesaj… 

1 BÜYÜME HIZI ARTIYOR

Bu yıl birçok büyük grup geçtiğimiz yılın üzerinde bir büyüme peşinde… Örneğin 2016’yı yüzde 8,4’lük büyüme ile kapatan Akkök bu yıl yüzde 15 büyümeyi hedefliyor. Yüzde 7,5 büyüyen Index Grup ise yüzde 24’lük büyüme planlamış durumda. Index Grup Şirketleri İcra Kurulu Üyesi Salih Baş, geçtiğimiz yıl başlattıkları çalışmaların ve yeniden yapılanmanın bu büyümeyi yaratacağını söylüyor. 2016’da yüzde 22 küçülen Sinpaş yüzde 77 büyümeyi bekliyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 22 büyüyen Tekfen, bu yıl yüzde 58, yüzde 20 büyüyen Özdilek yüzde 36, yüzde 5,3 büyüyen Boyner yüzde 20, yüzde 8,6 büyüyen Borusan ise yüzde 20 büyümeyi planlıyor. Devler kâr konusunda da bu yıl daha hassas. 2017’de işlerin beklenenden de iyi gittiğini ifade eden Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, “Ağır yatırımlara karşın kârlılıkta da belirgin bir iyileşme beklentisi içindeyiz. EBITDA oranımızda 4 puanlık bir artış hedefliyoruz” diye konuşuyor. Kipaş Yönetim Kurulu Başkanı Hanefi Öksüz, kârlılıklarını yüzde 23’ten yüzde 25’e çıkarma hedefleri olduğunu söylüyor. “Bu bağlamda maliyet tasarrufu sağlayacak iyileştirme yatırımları yapıyoruz. Özellikle kâğıt ve çimento sektörlerimize kâr odaklı yaklaşıyoruz” diye konuşuyor. Tekfen de bu yıl tüm iş kollarının kârlarında artış bekliyor. Yıldırım Grup Başkanı Yüksel Yıldırım, global konsolide kârlarını yüzde 50 artıracaklarını dile getiriyor.


CEM BOYNER / BOYNER HOLDİNG YKB“

VERİMLİLİK EN ÖNEMLİ ODAĞIMIZ OLDU” 

İNTERNET GELİRİ YÜZDE 60 BÜYÜDÜ
2016’yı holding olarak toplam 4 milyar TL konsolide ciro ile tamamladık. Bu zorlu yılda perakende satışlarımız yüzde 5’in üzerinde büyüdü. Şirketlerimizin internet satış gelirlerinin yüzde 60 büyümesinin de bize büyük katkısı oldu.
“YENİ FORMAT KAZANDIRDIK” 2016’da çok önemli bir yatırımı hayata geçirerek Boyner Grup’a yeni bir şirket ve yeni bir marka, Türkiye’ye ise yepyeni bir çok katlı mağazacılık formatı kazandırdık. İlk mağazası Eylül 2016’da Akmerkez’de açılan WEPUBLIC ile eşsiz bir perakende deneyimi yaşatıyoruz. Geride bıraktığımız yılda operasyonel verimlilik en önemli odak alanlarımızdan biri oldu.
“2017 HEDEFİMİZ” 2017’de en önemli odağımız verimli, sürdürülebilir ve yüksek büyüme rakamlarını tekrar yakalamak olacak. Hazırlıklarımızı ve yatırımlarımızı, makro ekonomi veya piyasa şartlarından bir destek gelmeyeceğini düşünerek sadece kendi çabamızla yüzde 20 büyüme hedefine ulaşmak üzere planladık. 2017’de geçtiğimiz yıllarda dijital alanda yaptığımız yatırımların meyvelerini toplayacağımızı düşünüyoruz.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz