Değer Liderleri

Deride kilo başı ihracat geliri 6,5 dolar. Oysa kürk kategorisinde sektör ortalamasından 44 kat fazla gelir elde ediliyor. Plastik sektöründe kilo başı ihracat geliri ortalama 3,12 dolar. Yapışkan bantlarda bu rakam 10 kat artıyor. Çelikte paslanmaz ürünler, otomotivde binek otomobiller, halıda yün halıların ihracatından daha fazla gelir elde ediliyor. Peki bu kategoriler neden daha fazla kazandırıyor? İşin sırrı, AR-GE ve inovasyonda yatıyor. Bunların üzerine tasarım ve markalaşmayı da ekleyenler başarıyı yakalıyor.

10 EYLÜL, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Değer Liderleri
Son verilere göre Türkiye’nin kilo başı ihracat değeri 1,6 dolar. Ancak, 2023’te 500 milyar dolarlık ihracat vizyonu dikkate alındığında, kilo başı ihracat değerinin 2’ye katlanması gerekiyor. Yani gelişmiş ekonomilerdeki gibi 3 doları aşması… Ancak, bu göründüğü kadar kolay değil. Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin her fırsatta dile getirdiği gibi bu noktada odaklanılması gereken önemli başlıklar var. Büyükekşi, “2023 hedefimize ulaşmak için ihracatımızı sadece kilogram bazında değil, katma değer bazında da artırmanın kritik olduğuna inanıyoruz. Yüksek katma değerli ihracatın 4 ana bileşeni inovasyon, AR-GE, tasarım ve markalaşmadır” diye konuşuyor. Büyükekşi’nin de belirttiği gibi formül belli, ama sonuca ulaşmak güç. Yine de önemli yol kat eden sektörler de yok değil. Örneğin, hazır giyimde kilo başı ihracat değeri 18,3 dolarken otomotivde ise 7,5, bakırda 2,7, çikolatada ise 3 dolar düzeyinde. Hatta bazı segmentler var ki sadece Türkiye ihracat rakamlarını değil, kendi sektörünün ortalamasını da 20’ye, hatta 40’a katlıyor. Zaten uzmanlara göre asıl yapılması gereken de işte bu “en değerli” segmentlerde yola devam etmek.
EN ÇOK KAZANDIRANLAR
Deri ve deri ürünleri sektörü, katma değerli ihracat anlamında adeta bir rekora imza atıyor. Sektörün kilo başı ihracat değeri 6,5 dolar civarındayken, “kürk giyim” grubu 286 dolarla sektör ortalamasından tam 44 kat fazla kazandırıyor. Sektörün ikinci en değerli ürünü ise kilo başı ihracatı 183 doları bulan deri giyim. Başka bir çarpıcı rakam ise mücevher sektöründen... Pırlantalı altın grubunun kilo başı ihracat değeri, 1.937 dolar olan sektör ortalamasının tam 23,5 katına ulaştı. Otomotiv sanayinde kilo başı ihracat 7,5 dolarken en değerli segment, 9,7 dolarla binek otomobiller. Otomotiv yan sanayinin kilo başı ihracatı ise 6 dolar düzeyinde seyrediyor. TAYSAD Başkanı Mehmet Dudaroğlu, “Sadece dizel ve benzinli motor için kilo ihracat değerimiz 11 dolara kadar çıkıyor” diye konuşuyor. Tekstilin en değerlisi ise sektör ortalamasını 12’ye katlayan değeriyle yünlü ve kaşmir kumaşlar. Altınyıldız İhracat Direktörü Fatma Atay şunları söylüyor: “Tekstil sektöründe, yünlü kumaşta kıymetli olan, ince elyaf ve hatta kaşmir kullanılarak yapılandır. Sektörde kilosu 80 dolar ve hatta daha pahalı olabilecek yünlü takım elbise kumaşları bulunuyor. Türkiye’de üretilenlerin kilosu 60 dolar civarındadır. Biz de Altınyıldız olarak yeni koleksiyonlarımızda bu ürün grubuna yönelik çalışmalarımızı artırdık.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz