E-ticaret 20 milyar liraya koşuyor

E-ticaret dünyada olduğu gibi Türkiye'de hızlı bir gelişim sürecinde.

1.09.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
E-ticaret 20 milyar liraya koşuyor

2003'te sadece 260 milyon TL olan e-ticaret cirosu 2010'da 15 milyar TL'yi aştı. İlk yarı verilerine bakılacak olursa, e-ticaretin bu yıl 20 milyar liralık hacme ulaşılması mümkün görünüyor. Uzmanlar, yatırımcılara bu sektörden pay almak için ellerini çabuk tutmaları tavsiyesinde bulunuyor. İnternetin gelişmesiyle birlikte e-ticaret başta gelişmiş ülkeler olmak üzere dünyada çığ gibi büyüyen bir hızda gelişiyor. Türkiye'de de benzer bir yapı söz konusu. Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) verilerine göre 2003'te 260 milyon TL olan e-ticaretin iş hacmi 2010 itibariyle 15 milyar TL'ye ulaşmış durumda. 2011'de rakamın 20 milyar TL'yi bulması mümkün görünüyor. Böyle büyüyen bir yapıda girişimcilerin, müşterileriyle internet dünyasında buluşmak isteyenlerin ellerini çabuk tutmaları gerekiyor. Çünkü ticaret hızla internete kayıyor ve e-ticaretin dünyada olduğu gibi Türkiye'deki cirosu da hızla büyüyor. Günümüzde elektronik eşyadan gıdaya, araç kiralamadan spor malzemelerine, turizmden inşaatmalzemelerine kadar her türlü ürün ve hizmet artık internetten alınabiliyor. Sadece yurtiçi değil, yurtdışından da alışveriş yapılabiliyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

ÖNE ÇIKAN SEKTÖRLER

Yapılan incelemelere göre Türkiye'de tüketici internet üzerinden en fazla ulaşım biletleri, bilgisayar donanımı ve cep telefonu gibi ürünlere ilgi gösteriyor. Son dönemde atağa geçen alışveriş kulüpleri ve fırsat sitelerinin yanı sıra 2011 perakende sektörü için de e-ticaret yılı olacak gibi gözüküyor. Mudo'dan Silk&Cashmere'e, Kiğılı'dan Damat'a kadar çok sayıda perakendeci kendi sitelerini kuruyor. Bazı perakendeciler de internet üzerinden birlikte satış yapmaya yönelik çalışmalar yürütüyor. Türkiye dünyada internet kullanımı açısından 12'inci Avrupa'da ise 4'üncü sırada yer alıyor. Bu kadar büyük bir pastadan pay almak için tüketiciye yönelik hemen her sektörün farklı çalışmalarının olduğunu belirtmek gerekiyor. Söz konusu alanlardan BKM'nin verilerine göre en büyük payı ulaşım biletleri, bilgisayar donanımı ve cep telefonu alıyor. Bilgisayar donanımı, bilgisayar, cep telefonu, elektronik eşya, ikinci el ürünler, spor ekipmanları ve oto aksesuarları özellikle erkekler tarafından tercih ediliyor. Kozmetik ürünleri ise kadınlar tarafından daha çok talep ediliyor.

NEDEN BÜYÜYOR?
E-ticaretin son yıllarda bu kadar hızlı gelişmesinin ve büyümesinin altında yatan temel faktör internet kullanımının artması ve tüketicinin online alışverişin kolaylığını tercih etmesi. Çünkü, internet üzerinden alışveriş, kişilere seçme, en iyi ürünü en iyi fiyata satın alma gibi temel konularda imkanlar tanıyor.Tüketiciler, sadece internet bağlantısı ile istediği ürün-fiyat karşılaştırmasını yaparak istediği saatte bulunduğu yerden satın alma gerçekleştirebiliyor. E-ticaret siteleri üzerinden yapılan alışverişin artmasının güvenlikle de sıkı bir bağlantısı var. Güvenlik önlemleri geliştikçe e-ticaret de yaygınlaşıyor. Burada özellikle kredi kartı güvenliği önemli bir nokta. Uzmanlara göre, gelecek dönemde yeni şirketlerin e-ticaret yatırımı yapması, mevcut şirketlerin altyapılarındaki iyileştirmeler, tanıtım faaliyetlerindeki artış, internet alışverişindeki fiyat ve kolaylık avantajı sayesinde e-ticaret hacmi daha da artacak.~

9 MİLYON ONLINE TÜKETİCİ
E-ticaret pazarındaki büyüme, kredi kartlarından da görülüyor. BKM'nin verilerine göre 2009'da kredi kartıyla yapılan her 100 TL'lik harcamanın yaklaşık 5 TL'si internetteki sanal mağazalarda harcanırken, 2010'da bu rakam 7 TL'ye yükseldi. Elektronik perakendeyle ilgili beklentiler, pazarın daha da büyüceği yönünde. Özellikle bu yıl ve 2012'de pazardaki büyümenin yüzde 60'ın üzerinde olması bekleniyor. 2013 için tahminler daha büyük. 2013'te internet kullanıcı sayısının 44 milyona, online alışveriş yapanların sayısının da 9 milyona çıkacağı tahmin ediliyor. Öte yandan konuyla ilgili farklı öngörüler de var. Örneğin bazı görüşlere göre bugün perakende içindeki payı yüzde 2'den az olan online alışveriş, 2013 yılında bu payını yüzde 10 ila 12'ye çıkaracak.

TÜRKİYE'DEKİ GELİŞİM

Türkiye'de e-ticaret son bir yılda özel alışveriş siteleri, fırsat siteleri, fiyat karşılaştırma ve sosyal paylaşım sitelerinin gelişiyle canlandı. Türkiye'de faaliyet gösteren online mağazaların geçmişi aslında çok eskilere dayanmıyor. 10 yaş ve üzerinde olan alışveriş siteleri arasında Hepsiburada, idefix, sahibinden, gittigidiyor gibi şirketler var. E-ticaret siteleri için 2000-2005 yılları arasında bir yaprak dökümü oldu. 2001 ve 2004 krizlerinden etkilenen çok sayıda şirket, altyapı ve sermaye yetersizliği nedeniyle kapılarına kilit vurmak durumunda kaldı. Ancak alanında ilk olan siteler gayet başarılı bir şekilde faaliyetlerini sürdürüyor. E-bebek, hepsiburada ve gittigidiyor.com gibi 10 yaş ve üzerindeki elektronik ticaret sitelerinin hemen hepsi faaliyet gösterdikleri alanların ilkleri.

İllerin e-ticaret performansını görmek için görsele tıklayın.

PERAKEDENİN AÇILIMI
Bugün, Türkiye'de bankalara kayıtlı 31 bin 864 sanal işyeri bulunuyor. Ancak bunların sadece yarısı aktif durumda. Son 10 yılda online alışveriş sitelerinin konseptinde de önemli değişikler yaşanıyor. Özellikle 2006'da sektöre yabancı girişiyle birlikte ilk başta her türlü ürünün satıldığı yatay yapıdaki siteler yerlerini daha az veya tek ürün gruplarının satıldığı dikey yapılara bıraktı. Son 2 yılda bu alana damgasını vuran siteler ise Markafoni, Limango, Alamarka gibi alışveriş kulüpleri oldu. Bu siteler kapalı devre alışveriş mantığıyla çalışıyor. Sadece davetle üye kabul ediyor. Hedefleri ise sınırlı sayıdaki lüks ürünü kısıtlı zaman aralığında satmak. Türkiye'de e-ticarette halen elektronik ürün satışlarının hakimiyeti var. Ancak özellikle bu yıl açılımın perakende sektöründe olması bekleniyor. Mudo'dan Beymen'e, Silk&Cashmere'den Kiğılı ve Damat'a kadar birçok perakende şirketi, artık online satışlara da ağırlık vermeye başladı. Orka Group da modaelinizde. com sitesiyle e-ticareti kullanan şirketler arasında yerini aldı.~

E-TİCARETE YÖN VERECEK 8 GELİŞME
Uzmanlar, e-ticarette önümüzdeki dönemde yaşanacak gelişmeleri şöyle özetliyor:
1.Web ortamında hızla büyüyen online ticaret ve ödeme pazarı dünya ekonomisinin krizden çıkışı için önemli fırsatlardan birini sunuyor. Bu fırsatları
iyi değerlendiren şirketlerin rakiplerine karşı rekabet avantajı elde edeceklerine kesin gözüyle bakılıyor.
2. 2011 yılında pek çok yeni oyuncunun pazara girmesi bekleniyor. Son bir yılda yükselen trend olan private shopping siteleri, fırsat siteleri, fiyat karşılaştırma ve sosyal paylaşım sitelerinin gelişiminin 2011 yılında da devam edeceği tahmin ediliyor.
3. E-ticaret yazılımı yapan şirketlerin iş hacimleri artacak ve yeni şirketler kurulacak. Görsellik, fonksiyonellik ve tasarım ön planda olacak.
4.Sektör erkek ve elektronik ağırlıklı yapısından biraz farklılaşarak moda ve giyim ürünlerinin de ön planda olduğu bir görünüme bürünecek.
5. Mobil yani m-ticaret hızla yaygınlaşacak. Önümüzdeki 1-2 yıl içinde iphone, ipad ve android telefonlardan yapılan online alışverişler, e-ticaret işlem hacminin yüzde 15'ini oluşturacak.
6. Kitap, ev aksesuarları, spor ürünleri gibi spesifik konularda hizmet veren e-ticaret siteleri çoğalacak. Bu alanda niş e-mağazalar açılacak.
7. 2011 ve 2012, Türkiye'de başarılı olmuş e-ticaret sitelerinin yurt dışına açılma yılı olacak.
8. E-ticaret siteleri git gide daha da sosyalleşecek. Facebook gibi sosyal network alanlarında topluluk yaratmaya daha fazla önem verecekler.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz