En heyecan verici pazar

Bugünlerde herkes İran'ı konuşuyor. iş dünyasının adeta akın ettiği ülkede otellerde yer bulmak bile zorlaşmış durumda..

21 ARALIK, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
En heyecan verici pazar
Şimdi yeni bir potansiyel olarak İran ortaya çıktı. Son değerlendirmelere göre Türkiye’nin milli gelirinin 3’te  1’ine sahip olan İran, 10 yıl içinde ekonomik büyüklükte Türkiye’yi geçecek. Çünkü, dünyada doğalgaz rezervi bakımından ikinci, petrol rezervleri bakımından da dördüncü büyük ülke. Üstelik Amerika ile kol kola girerse onları ekonomik anlamda tutmak zor.” Eren Holding’in patronu Ahmet Eren, son günlerin en heyecan verici pazarı İran’ı böyle değerlendiriyor. Kendilerinin de tüm uluslararası şirketler gibi ülkedeki fırsatları araştırdıklarını ve perakendecilikte birtakım planları olduğunu da sözlerine ekliyor. İran’ı gündeme taşıyan ise 35 yıldır ülkeye uygulanan uluslararası ambargoların önümüzdeki yıllarda aşamalı şekilde kalkacak olması. Geçtiğimiz aylarda İran ile Birleşmiş Milletler’in beş daimi üyesi Amerika, Rusya, Çin, İngiltere, Fransa ve Almanya’nın oluşturduğu 5+1 ülkeleri arasında yürütülen müzakerelerde anlaşmaya varılmasının ardından İran pazarı dünyaya açılıyor. Bu gelişme Türkiye ve bölge ticareti açısından son derece önemli. Çünkü İran yaş ortalaması 28 olan 80 milyona yakın nüfusu, zengin doğal kaynakları, hem coğrafi hem kültürel yakınlığıyla Türkiye’deki pek çok sektör için fırsat vadediyor. 420 milyar dolarlık İran ekonomisinin 1 yıl içinde yüzde 5 büyüme oranını yakalayabileceği ileriki yıllarda bu oranın yüzde 8’lere kadar çıkabileceği tahmin ediliyor. Özellikle İran’ın tüketim potansiyeli iştah kabartıyor. Borçluluk seviyesi çok düşük olan İranlılar yaptırım altında bile yılda 77 milyar doları gıdaya, 22 milyar doları giyime, 18,5 milyar doları da turizme harcıyor. İran’ın şu anki finans pazarı da 185 milyar dolarlık bir hacme sahip. Sektör uzmanları ve iş dünyasının önde gelen isimleri, doğru değerlendirildiğinde İran’ın Türkiye için büyük bir şans olduğunun altını çiziyor.
TİCARET 2’YE KATLANACAK
Peki şu anda Türkiye ile İran arasında ticari ilişkiler hangi boyutta? Her ne kadar coğrafi ve kültürel yakınlık olsa da bugüne kadar iki ülke arasındaki ticari ve ekonomik ilişkiler hep sınırlı düzeyde gerçekleşti. Bu durumda iki ülke arasındaki rejim farklılıkları, siyasi meseleler, korumacı ekonomi politikaları, bankacılık sisteminde yaşanan problemler ve teknik altyapı yetersizlikleri etkili oldu. Ekonomi Bakanlığı verilerine göre Tahran’da 100’e
yakın Türk şirketi faaliyet gösteriyor. Tebriz’de 2005 yılında kurulan, ülkenin ilk ve tek Serbest Yabancı Yatırımcı Bölgesi’nde Türk iş insanlarına ait 38 yatırım bulunuyor. İki ülkenin coğrafi yakınlığı ve sadece Kuzey Irak’ta 1.500’ün üzerinde Türk şirketi olduğu göz önüne alındığında, bu sayı yetersiz olarak değerlendiriliyor. Ancak, son yıllarda Türkiye’nin ihracata dayalı büyüme stratejisi ile İran’a yapılan ihracatta da bir canlanma yaşandı. 2003 yılında 534 milyon dolar seviyesinde olan İran’a yapılan ihracat; 2014 yılında 4 milyar doları aştı. Türkiye ile İran arasında 10 yıldır müzakereleri süren Tercihli Ticaret Anlaşması’nın geçtiğimiz yıl kasım ayında resmen kabul edilmesi de ülkeyle olan ticarette en önemli adım oldu. 125 ürün grubunda tarife indiriminin sağlanacağı Türkiye İran Tercihli Ticaret Anlaşması’nın yeni dönemde her iki ülke arasındaki ekonomik işbirliğini güçlendirmesi bekleniyor. Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi de sadece tercihli ticaret anlaşmasıyla birlikte İran’la olan 16 milyar dolarlık ticaret hacminin 2016 yılı itibarıyla 35 milyar dolara yükseleceğini söylüyor.
İLK TEMASLAR BAŞLADI
Son gelişmelerle Türkiye’deki tüm sektörler İran için harekete geçti. Çeşitli sektör temsilcileri heyetler halinde ülkeye ziyaretlerde bulunuyor. Dernekler ve birlikler bu pazarda kendileri için ne tür fırsatlar olduğunu araştırıyor. Çok sayıda şirket de gerek doğrudan gerek ortaklıklarla ülkede faaliyet göstermenin yollarını arıyor. Sektörler cephesinde pazara yönelik ne tür fırsatların olduğuna gelince…

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.