Hız hesabı değişiyor!

Aslında bilinen bir gerçek.. Hem globalleşmenin hem de gelişen teknolojinin etkisiyle her sektörde rekabet arttı. Şirketler ise ayakta kalabilmek için iş süreçlerine daha fazla odaklandı...

26.09.2017 12:38:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hız hesabı değişiyor!

ÜRETİMDE BÜYÜK DEĞİŞİM 

Sanayi şirketlerinin üzerinde çalıştığı önemli süreçlerden biri de “lead time” yani bir ürünün üretime başlandığı ilk andan üretim bandından son haliyle çıktığı ana kadar geçen süre… Burada da bir hızlanma olduğu göze çarpıyor. Örneğin Artema üretim lead time’ını son 5 yılda 40 günden 12 güne düşüren örneklerden. Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Deniz Aktürk Erdem, bunu nasıl başardıklarını şöyle anlatıyor: “Artema teknolojik yatırımların yanında Japon üretim ve yönetim felsefesi olan TPM ve yalın üretim anlayışını kullanarak üretim süreçlerinde operasyonel mükemmelliği sağladı. Üretim hızımızı artırırken, bizi yavaşlatan kayıpların da üzerine gidildi. Bu sayede müşteri sevk performans değeri yüzde 69’dan yüzde 96’ya çıktı. Üretim stokları yüzde 70 azaldı.” Otomotiv sanayinin devlerinden Mercedes-Benz Türk’te de lead time kısalmış durumda. Aksaray Kamyon Fabrikası’nda 5 yıl önce bir kamyonun banda girişinden çıkışına kadarki süre 7 gün iken bugün bu süre 5 güne indi. Mercedes-Benz Türk Kamyon Üretim Direktörü Frank Lehmann, “Mercedes-Benz Türk Aksaray Kamyon Fabrikası’nda son beş yılda üretim süreçlerinde yapılan optimizasyon ve tesis modernizasyon çalışmaları ürünün üretim hattından daha hızlı geçmesini sağladı. Kalitenin daha da iyileştirilmesinin yanı sıra müşteri ihtiyacının daha kısa sürede karşılanması bize pazarda avantaj sağladı” diyor. Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda ise 5 yıl önce bir otobüsün banda girişinden çıkışına kadarki süre 17,36 gün iken bugün bu süre 16,96 güne düştü. Mercedes-Benz Türk Otobüs Üretim Direktörü Bülent Acicbe, “Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda kapasite artış projesi sayesinde iki vardiya düzeninde araç kapasitesini yüzde 25 artırdık” diyor. 

İNŞAATTA MİNÖR DEVRİM

İnşaat, endüstri devriminin etkilerini içselleştirememiş bir sektör olarak diğer alanlardan ayrışıyor. Dolayısıyla sektörün üretim yöntemi çok fazla değişikliğe uğramamış durumda. Nef İcra Kurulu Başkanı Erden Timur durumu şu sözlerle özetliyor: “Üretimin yüzde 83’ü on-site yani alanda olurken sadece yüzde 17’si inşaat alanı dışında yapılıp getirilerek monte ediliyor. Hazır beton kullanımı, kule vinç makine parkı teknolojilerinin gelişmesi son 30 yılda sektörü olumlu etkileyen birkaç küçük değişim olarak kabul edilebilir. Bu da inşaat sürelerinden çok hacimleri büyük oranda etkiledi. Bundan 30 yıl önce 2 yıl gibi bir sürede ancak 5 katlı, 15 daireli bir bina inşaatı yapılabilirken, bugün aynı sürede 1.000 konutluk bir proje hayata geçebiliyor.” Nef için de 5 yıllık süreçte dramatik bir hızlanma söz konusu değil. Şirket 5 yıl önce ortalama karma bir projeyi 36 ayda tamamlarken, bu rakam gelişen teknolojinin de etkisiyle 30 aya ve aşağısına inmiş durumda. Özak GYO Genel Müdürü Fatih Keresteci de son 5 yılda yasal düzenleme ve regülasyonlar, değişen müşteri beklentileri ve inşaattaki teknolojik gelişmeler sonucu konutta teslim süresinin 48 aydan 36 aya indiğini söylüyor. Ant Yapı için ise inşaat tamamlama sürelerinde 5 yılda bir değişiklik gözlemlenmemiş. Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay, “2008’de inşaatına başladığımız Anthill gibi kapsamlı bir projeyi iki yıl içinde tamamlayıp teslim ettik. Bugün yine benzer kapsamdaki bir proje yaklaşık bu sürelerde tamamlanır” diyor. 

ŞİKAYETLERDE GELİŞME

“Şikâyetleri kısa sürede giderme” müşteri memnuniyeti odaklı şirketlerin en önemli rekabet avantajlarından biri… Turizm ise bunu en çok önemseyen, ölçen sektörlerin başında geliyor. Jolly Tur Müşteri İlişkileri ve Halkla İlişkiler Müdürü Aslı Yılmaz şikâyet gidermede belirledikleri “maksimum 3 gün” süresinin 5 yıldan bu yana değişmediğini belirtiyor ve ekliyor, “Ancak bu, şikâyet giderme istatistiklerimizde aslında minimum oranı kapsıyor. Aynı gün içinde sorunu çözme, istatistiklerimiz içinde yüzde 95 gibi önemli bir payı kapsıyor.” Müşteri şikâyeti konusunda en yoğun mesai yapan bir diğer sektör de bankacılık. Burada da teknoloji ve sosyal medyanın yardımıyla kayda değer bir gelişme yaşanıyor, Örneğin Akbank, müşteri şikâyet yönetimi sistem ve süreçlerinde gerçekleştirdiği değişimin ardından her bir müşteri başvurusunda, geçmişte 3-4 gün seviyesinde olan ortalama çözüm süresini 2 güne düşürmüş durumda. Akbank Teknoloji ve Operasyon Genel Müdür Yardımcısı N. İlker Altıntaş, “Canlı Destek (Chat) hizmetimiz dışında, facebook, twitter ve instagram gibi sosyal medya hesapları, internet siteleriyle yazılı ve sözlü basında çıkan tüm şikâyet ve talepleri takip ederek, müşterilerimize hızlı ve verimli çözümler sunuyoruz” diyor. Bankacılık ve turizm dâhil tüm sektörlere hizmet veveren çağrı merkezleri de şikâyet giderme sürecini kısaltmada kayda değer ilerleme kaydeden alanlardan. CMC Turkey Genel Müdür Yardımcısı Hakan Saran, buradaki değişimi şöyle anlatıyor: “Bundan beş yıl öncesinde ‘3-5 iş günü’ gibi bir kavram vardı. Ancak günümüz dünyasında, şirketler 48 saati aşmamaya gayret ediyor. Biz CMC Turkey olarak kendi yazılımımız olan ‘uçtan uca şikâyet yönetimi’ ile 24 saati geçirmeyerek, müşteri deneyimi ve memnuniyetinde çok ciddi bir artış sağladık.” 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz