İki sepetin büyük rekabeti

Son verilere göre Türkiye’de online alışverişlerde ortalama sepet tutarı 201 TL. Oysa 2013’te 165 TL civarındaydı.

9.03.2016 15:31:050
Paylaş Tweet Paylaş
İki sepetin büyük rekabeti
YARIŞTA HANGİSİ ÖNDE?
“Fiziksel mi, online mı daha hızlı büyüyor” diye bakıldığında her iki tarafın kendine has dinamiklerle öne çıktığı görülüyor. Örneğin sepetteki ürün sayısı veya cirodaki pay açısından bakıldığında fiziksel mağazaların halen ciddi bir üstünlüğü var. Ancak yıllık büyüme hızı ele alındığında, online taraftaki rakamlar çarpıcı. Beymen.com, hızlı büyüyenlere bir örnek. Online mağaza, 2015’teki yüzde 100’lük ciro artışıyla, Beymen’in Zorlu Center, İstinye Park ve Nişantaşı mağazalarından sonra 4’üncü büyük mağazası oldu. 2016’da yapılacak 6 milyon TL tutarındaki yatırımla, 3’üncü büyük mağaza olması hedefleniyor. CarrefourSA E-ticaret Grup Müdürü Mehmet Tözge, “Online alışveriş sitemiz carrefoursa.com’un satışları çarpanlarla büyürken, fiziksel mağazalar yüzdelerle büyüyor. Offline ile online’ın büyüme ritimlerinin farklı olmasının temel nedeni, müşterilerin günlük hayattaki yoğunluklarında alışveriş yapmaya zamanlarının olmaması” diye konuşuyor. 2012 yılında satışa başlayan Defacto’nun online mağazası ise her yıl yüzde 85 büyüyor. Defacto E-Ticaret Direktörü Eser Erkan, “Online kanalda fiziksel mağazalara göre büyüme çok daha hızlı. Bunun sebebi online pazarda büyüme potansiyelinin fiziki mağazalara göre çok daha yüksek olması” diyor. Penti İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Mert Karaibrahimoğlu geçen yıla oranla yılın bu dönemine kadar online mağazalarında yüzde 160’lık, fiziksel mağazalarında ise yüzde 138’lik büyüme hızı olduğunu söylüyor. “İnternet mağazamızı esas olarak 2013’te devreye soktuk. Geçen 2 yılda 300 mağaza zincirimiz içinde internet mağazamız ilk 10’a girdi” diyen Karaibrahimoğlu, önümüzdeki 3 yılda internet mağazasının mağaza zincirleri içinde birinci olacağını öngördüklerini belirtiyor. 
E-SEPET Mİ, M-SEPET Mİ? 
Peki tüketici açısından bakıldığında durum nasıl? Rekabet hangi sepetin lehine ilerliyor? Bahçeşehir Üniversitesi Öğretim Üyesi, Pazarlama Yüksek Lisans Progtutarımız ramı Koordinatörü Dr. Selçuk Tuzcuoğlu, “elektronik sepet (e-sepet) ile mağaza sepeti (m-sepet)” arasındaki rekabete ilişkin, şunları söylüyor: “Son dönemde online sepet tutarının artması, akıllı telefon penetrasyonunun, sosyal medya kullanımının artmasıyla doğru orantılı. Bunun haricinde e-ticaret sitelerinin de satın almayı daha özendirici şekilde, yani UX (user experience) prensipleri doğrultusunda, daha profesyonelce hazırlandığını düşünüyorum. AVM koridorlarının kalabalığından, kasa önlerindeki bekleme sürelerinden usanan ‘asosyal sosyal medya gençliği’ de çözümü e-ticarette buluyor. Ancak mağaza sepetleri hala çok önemli.” Metrics34 Yönetim Kurulu Başkanı Levent Karaçam da online mağazaları avantajlı noktaya taşıyan birçok faktör olduğunu düşünüyor: “Online mağazacılıktaki rekabetin çok daha hızlı sonuç vermesi, fiziksel mağazalarda mümkün olmayan indirim, promosyon ve kampanyaların müşteriye sunulmasını sağlıyor. Aynı anda birçok ürünü görebilmek, karşılaştırma yapabilmek ve kapıda ödeme gibi güvenli ödeme sistemlerinin varlığı, müşterilerin vakit kaybetmeden alışveriş yapmalarını sağlıyor. En önemli nokta ise online mağazada markanın tüm stoklarının mevcut olması.” Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem de uzmanlarla aynı fikirde. “E-ticaret pazarının geleneksel perakendeye oranla nispeten çok daha hızlı büyümesi söz konusu” diyen Suerdem, Kiğılı’dan örnek veriyor: “Online satışlarda özellikle son 3 yılda yıllık bazda büyüme hızımız yüzde 80’in üzerinde gerçekleşti. Fiziksel mağazalarımızda ise büyüme oranı yaklaşık yüzde 20 olarak gerçekleşti.” 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz