Yıllar önce sadece hayır işleri çerçevesinde ilerleyen kurumsal sosyal
sorumluluk, artık hem şirketlerin hem liderlerin ajandasında ilk
sıralarda yer alıyor.
Capital’in, GfK Türkiye ile birlikte
gerçekleştirdiği “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Liderleri” araştırması, bu
alandaki dönüşümü net biçimde gözler önüne seriyor. Bu yıl 9’uncusu
yapılan araştırma, yine önemli verilerle dolu...
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Sonuçlar,
hem halk hem iş dünyası gözündeki KSS algısını, en sorumlu şirketleri
ve liderleri ortaya koyuyor. Bu yılki araştırmanın halk sonuçlarında,
“en sorumlu şirket” Turkcell ve “en sorumlu lider” Güler Sabancı
olurken, iş dünyası sonuçlarında “Koç Holding” ve “Rahmi Koç” zirveye
çıkıyor. Halka göre “En başarılı KSS projesi” ise Turkcell’in
Kardelenler’i...
Onu “Baba Beni Okula Gönder” ve “Haydi Kızlar
Okula” izliyor.apital’in ilk kez 2005 yılında yayınladığı ve bu yıl
9’uncusunu GfK ile birlikte gerçekleştirdiği “Kurumsal Sosyal Sorumluluk
Araştırması”, yine önemli mesajlar ve çarpıcı sonuçlarla dolu. ~
Araştırma,
gerek kamuoyundaki KSS algısını ortaya koyması, gerek iş dünyasının
KSS’ye bakışını özetlemesi açısından önemli bir kaynak. İş dünyası ve
halk olarak iki ayrı kategorideki oylamalarla yürütülen dev araştırma, Türkiye’nin
kurumsal sosyal sorumluluk alanında en fazla öne çıkan lider, şirket ve
projelerini ortaya koyuyor. Bir başka deyişle, iş dünyasının KSS
konusundaki performansını gözler önüne seriyor.
Sonuçlara
bakıldığında sosyal sorumluluk bilincinin geçmiş yıllara göre daha fazla
yerleştiği görülüyor. Eğitim ve sağlık, gerek düzenlenen projeler gerek
kamuoyunun beklentileri anlamında en fazla öne çıkan sosyal sorumluluk
alanları olarak dikkat çekiyor.
Araştırmanın nasıl yapıldığına
gelince... “KSS Liderleri Araştırması”, bu yıl da geçmiş yıllarda olduğu
gibi iki ayaklı olarak yürütüldü. İş dünyası ve halk sonuçları, ayrı
ayrı değerlendirildi.~
İş dünyası ayağında 305 beyaz yakalıya
ulaşıldı. Halk sonuçlarında ise 15 ilde, 1.238 katılımcıyla “yüz yüze
anket tekniği” kullanıldı. Ancak bu yılki sonuçlar son birkaç
yıla göre daha hareketli. Hem şirketler hem liderler sıralamasında
önemli değişimler var. Sıralamalardaki değişimin yanı sıra listeye yeni
girenler de dikkat çekici. İşte sonuçlar.
DEĞİŞİM DİKKAT ÇEKİYOR
Aslında
listenin ana yapısında çok ciddi bir değişim yok. KSS denince akla
gelen devler, hemen hemen her yıl bu prestijli listede kendine yer
buluyor.
Ama sıralamalardaki değişim gözden kaçmıyor. Örneğin
araştırmanın halk sonuçlarına göre “En Sorumlu 20 Şirket” listesinde
lider değişimi var.
Geçen yılın ikincisi olan Turkcell’in, 2 yıl
aradan sonra tekrar liderlik koltuğuna oturduğu gözleniyor. Onu Sabancı
Holding, Koç Holding, Yıldız Holding ve Arçelik izliyor.
Yine
halk sonuçlarına göre 2014’ün en hızlı yükseleni ise Avea. Şirket, 2013
araştırmasında 17’nci sıradayken bu yıl 7’nci sırada kendine yer bulmuş
durumda.
Sonuçlarda sadece sıralama değişikliği yok. Liste, yeni
girenlerle de hareketlendi. Halk sonuçlarına göre hazırlanan listenin bu
yılki yenileri, Petrol Ofisi, PepsiCo, Hürriyet Gazetecilik ve Teknosa.
İş dünyasının katılımıyla gerçekleşen “sorumlu şirketler”
listesinin yenileri ise Anadolu Grubu ve Yapı Kredi, Değişim rüzgarı
sadece halk sonuçlarında değil, iş dünyası oylamasında da kendini
gösteriyor.
Öyle ki iş dünyası sonuçlarına göre “en sorumlu
lider” sıralaması neredeyse tamamen farklılaştı. Hatta bu yılın
kazananlarından biri kesinlikle Koç...~
Çünkü iş dünyasına göre
“En Sorumlu Lider” listesindeki ilk 5 ismin 3’ü Koç Ailesi’nden. Geçen
yıl 6’ncı sırada yer alan Rahmi Koç, hızlı bir yükselişle bu yılın
zirvesinde. Onu, Bülent Ec-zacıbaşı izliyor. Üçüncü sırada Güler
Sabancı yer alırken, geçen sene listede yer almayan Ali Koç, dördüncü
basamakta kendine yer buluyor. Mustafa Koç ise 5’inci sırada.
HANGİ MESAJLAR VERİLDİ?
Araştırma,
sadece KSS konusunda en beğenilen şirketleri, projeleri ve liderleri
belirlemekle kalmıyor, kamuoyuna göre eksik bulunan noktaları ve
beklentileri de gözler önüne seriyor. Halk genelinden 1.238, iş
dünyasından 305 yöneticinin katıldığı araştırmadan ortaya çıkan mesajlar
şöyle:
- Halk anketinin sonuçlarına göre katılımcıların büyük
kısmı iş dünyasının KSS konusunda daha sorumlu davranması gerektiğine
inanıyor. Ankete katılanların yüzde 59,2’si, “Özel sektör
kurumlarının/iş dünyasının sosyal sorunlar konusunda sorumlulukları
olduğunu düşünüyorum” diyor. Beyaz yakalılarda böyle düşünenlerin oranı
ise yüzde 97,7.
- Yapılan KSS çalışmalarından kamuoyunun haberdar
olma oranı da çarpıcı. Ankete katılanların yüzde 31,6’sı, “Özel sektör
kurumlarının/iş dünyasının kurumsal sosyal sorumluluk alanında
gerçekleştirdiği faaliyetlerden ne ölçüde haberdarsınız” sorusuna “hiç
haberdar değilim” yanıtını veriyor. Yüzde 39,4’ü “kısmen haberdar” iken
yüzde 5,6’sı ise “yeterince haberdar”.
- Araştırma, şirketlerin yeni KSS projeleri başlatma eğilimini de ölçüyor. “Çalıştığınız kurum 2013’te yeni
KSS
projesi başlattı mı” sorusuna, ankete katılan 305 beyaz yakalı
yöneticinin yüzde 51,8’i “evet başlattı”, yüzde 35,7’si “hayır
başlatmadı”, yüzde 12,5’i “bilmiyorum / fikrim yok” yanıtını veriyor.~ YAPILANLAR YETERLİ Mİ?
Peki
kamuoyu, kurumsal sosyal sorumluluk alanında şirketlerin yürüttükleri
bu faaliyetleri yeterli buluyor mu? Bu soruya “ne yeterli ne değil”
diyenlerin oranı yüzde 50. Yani iki kişiden biri bu şekilde düşünüyor.
“Yeterli
buluyorum” diyenlerin oranı ise geçen yıla göre 3 puan artarak yüzde
29’a yükselmiş durumda. Katılımcıların yüzde 17’si ise “yeterli
bulmuyorum” görüşünü bildiriyor.
İş dünyasını temsilen ankete
katılan 305 beyaz yakalının görüşleri ise biraz daha keskin. Beyaz
yakalı yöneticilerin sadece yüzde 12,8’i yürütülen çalışmaları yeterli
buluyor.
Yüzde 48,9’u “yeterli bulmuyorum”, yüzde 8,5’i “hiç yeterli bulmuyorum”, yüzde 28,5’i ise “ne yeterli ne değil” görüşünde.
Halk
anketine katılanların yüzde 22,2’si “yetersiz bulma nedeni” olarak
“Fazla aktivite yapılmıyor, faaliyetler için yeterince zaman ve
örgütlenme yok” diyor.
Yüzde 18,2’si ise “Daha fazla, daha kapsamlı çalışma yapmalı ve seslerini daha fazla duyurmalılar” cevabını veriyor.
Beyaz
yakalı katılımcıların “yetersiz bulma nedeni” olarak ise ilk sırada
yüzde 13,7 oranla “Sadece reklam ya da finansal amaçlı yapılan yetersiz
aktivite” cevabı yer alıyor.
Katılımcıların yüzde 12,6’sı “Az
sayıda firma katkıda bulunuyor” derken, yüzde 11,1’i “Yapılan işlerde
devamlılık yok, daha kararlı olmalılar” görüşünü bildiriyor.~ EN GÖZDE PROJELER
Her
yıl olduğu gibi KSS denince ilk akla gelen başlık eğitim ve sağlık...
Araştırmanın halk sonuçlarına göre “kurumsal sosyal sorumluluk alanında
öncelikli sahiplenilmesi gereken konular” başlığında, “eğitim ve
öğretime katkıda bulunulması” yüzde 21,7 oranla ilk sırada yer alıyor.
Onu,
yüzde 18,7 ile “sağlık ve sağlık hizmetlerine katkıda bulunulması”
izliyor, “Aile içi şiddetle mücadele, kadın ve çocuk hakları gibi
konulara destek verilmesi” yüzde 14,4 ile üçüncü sırada yer alırken,
“çevre ve doğanın korunması” başlığı ise yüzde 10,6 oranla dördüncü.
Zaten
en başarılı bulunan 10 projenin ilk 4’ünün eğitim odaklı olması da bu
sonuçları destekliyor, “Halk Gözünde En Başarılı KSS Projeleri”
listesinde Turkcell’in “Kardelenler”i ilk sırada yer alıyor. Onu, Doğan
Gazetecilik’in “Baba Beni Okula Gönder” kampanyası izliyor.
İlk
5’teki diğer sosyal sorumluluk projeleri, UNICEF’in “Haydi Kızlar
Okula”, MEB’in “Anne Kız Okuldayız” ve Hürriyet Gazetesi’nin “Aile İçi
Şiddete Son” kampanyaları.
ÖNE ÇIKAN ALANLAR
Bu yılki
sonuçlarda dikkat çeken bir diğer başlık da şirketlerin öne çıktığı
sosyal sorumluluk alanları. Araştırmanın bu bölümünde, anket sonuçlarına
göre hem halk hem iş dünyası oylamalarıyla belli başlıklarda öne çıkan
kurumlar sıralanıyor.
Bu veri, şirketlerce yürütülen sosyal
sorumluluk faaliyetlerinin bilinirliğinin ölçülmesi ve kamuoyunda
oluşturduğu algı açısından son derece değerli.
Örneğin araştırma
sonuçlarına göre Koç Holding, 5 ayrı KSS alanında en başarılı bulunan
ilk şirket konumunda, Bu alanlar çevre, eğitim, sağlık, tarihi koruma ve
sürdürülebilirlik.~
Spor alanında yapılan KSS projelerinde
Yıldız Holding ilk sırada yer alırken, kültür-sanat faaliyetlerinde
Eczacıbaşı Topluluğu liderlik koltuğunda oturuyor. Eczacıbaşı’nın öne
çıktığı diğer başlıklar çevre, tarihi koruma, sağlık ve
sürdürülebilirlik.
Borusan Holding eğitim ve kültür-sanattaki
çalışmalarıyla en başarılı bulunan ilk 5 şirket arasına giren bir diğer
holding, İş Bankası, çevre, eğitim ve tarihi koruma alanlarında ilk 5’te
bulunuyor, Anadolu Grubu ise spor ve sağlık konularında en başarılı
bulunan ilk 5 şirket içinde yer alıyor.
BÜYÜK ARAŞTIRMANIN PROFİLİ
- İki ayaklı araştırmanın iş dünyasına dönük kısmında, GfK tarafından online araştırma tekniği kullanıldı.
-
Araştırma kapsamında GfK Türkiye iş dünyası veri tabanında yer alan
profesyonellere araştırma linki iletildi. 305 kişiden bilgi alındı.
-
İş dünyası anketine katılanların yüzde 24,6’sı genel müdür ve genel
müdür yardımcısı, yüzde 11,2’si pazarlama müdürü, geriye kalan kesim ise
farklı departmanlarda müdür seviyesinde çalışan kişilerden oluştu.
-
İş dünyası anketine katılanların yüzde 18’i bankacılık ve finans, yüzde
10,2’si enerji, yüzde 9,5’i hızlı tüketim, yüzde 8,2’si inşaat, yüzde
6,6’sı otomotiv ve kalanı da diğer sektörlerde görev yapıyor.
- Araştırmanın halk geneline yönelik bölümü, yüz yüze omnibus çalışmaları kapsamında gerçekleştirildi.
- 15 ilde, hanelerde, 15 yaş üstü yaş grubunda 1.238 kadın ve erkek katılımcıyla “yüz yüze anket tekniği” kullanıldı.
- Araştırmaya katılanların yüzde 51,4’ü kadın, yüzde 48,6’sı erkeklerden oluştu.
- Araştırmada görüşülen 1.238 kişinin yüzde 28,3’ü lise, yüzde 12’si üniversite, yüzde 3,3’ü iki yıllık yüksekokul mezunu.~ NORBERT KLEIN / BSH CEO'SU
HEDEFİ İYİ BİR KURUMSAL YURTTAŞ OLMAK
ÇEVRE
BİLİNCİ YARATIYOR
Geniş toplum kesimlerini olumlu yönde etkilemeyi
hedefleyen Bosch, genç kuşaklarda çevre bilinci yaratmaya odaklanıyor.
Bosch, Milli Eğitim ve Çevre ve Orman Bakanlıkları ile işbirliği içinde
yürüttüğü Yeşil Kutu Çevre Eğitimi Projesi ile bugüne kadar 1 milyondan
fazla çocuğa ve 11 bin öğretmene ulaştı ve proje başarıyla tamamlandı.
81
BİN ÇOCUĞA TİYATRO
Bosch Çevre Çocuk Tiyatrosu, doğa ve hayvan
sevgisini işleyen neşeli senaryolarla markanın mesajını vurguluyor.
Tiyatro, kuruluşundan bu yana geçen 6 yıl içinde Türkiye’nin farklı
illerinde 81 binden fazla çocukla buluştu ve halen gösterimlerine devam
ediyor.
EĞİRDİR GÖLÜNÜ KORUYOR
Siemens ise büyük ölçekli çevre koruma
projeleriyle sürdürülebilir gelişmeyi destekleyerek çevrenin
korunmasında aktif rol alıyor. Siemens Ev Aletleri ve WWF Türkiye ile
birlikte 2008 yılında başlattığı ‘Yedi Renkli Göle Yedi Renkli Hayat’
Eğirdir Gölü Alan Koruma projesi Türkiye’nin ve Doğu Akdeniz Havzası’nın
en önemli sulak alanlarından biri olan ve içme ve kullanma suyu koruma
sahası statüsüne sahip Eğirdir Gölü’nün korunmasını amaçlıyor.
EV
KADINLARINA TEŞVİK
Profilo da kitlesel bir kampanya ile ev hanımlarına
seslenerek evlerde enerji verimliliğini teşvik ediyor. ‘Türkiye
Enerjisini Topluyor’ adı verilen bu kampanya kapsamında 2010’dan bu yana
15 binden fazla ev kadınıyla bire bir görüşme gerçekleştirildi.
Elektrikli aletlerin doğru kullanımı ev ortamında uygulamalı olarak
gösterildi.~ FULYA DURMUŞ / GFK GENEL MÜDÜRÜ
“KSS TANIMINI YAPAMIYORLAR"
HALK GÖZÜNDE KSS
Kurumsal
sosyal sorumluluk faaliyetlerinin Türkiye’deki etkinliğini ve iş
dünyasının KSS kapsamında nasıl algılandığını ortaya koymak amacıyla
gerçekleştirilen KSS araştırmasının bu yıl 9’uncusu tamamlandı.
2013
yılına ait sonuçlar, bir önceki yıla göre azalmış olsa da halen her 5
kişiden 2’sinin kurumsal sosyal sorumluluk tanımını yapamadığını
gösteriyor. KSS, “kurumların yaptığı yardımlar” ve “kurumların halkın
sorunlarına ve ihtiyaçlarına göre görevleri” olarak algılanıyor.
EĞİTİM İLK SIRADA
Her
3 kişiden ikisi, şirketlerin bu alanda sorumlulukları olduğunu
düşünüyor. Ancak bu alanda yapılanları yeterli bulanların oranı yüzde 29
ile oldukça düşük. Yetersiz bulunma nedenlerinin başında, “Fazla
aktivite yapılmaması, faaliyetler için yeterince zaman ve örgütlenme
olmaması” geliyor.
Halkın yüzde 75’i kurumsal sosyal sorumluluk
faaliyetlerinin iletişim araçlarıyla topluma anlatılmasını doğru
buluyor. Yatırım yapılması beklenen alanların başında geçen yıla göre
ufak bir düşüşle de olsa yine eğitim ilk sırada geliyor. Sağlık ve aile
içi şiddet, kadın-çocuk hakları ile ilgili projelere yatırım
yapılmasıyla ilgili beklentilerin bu yıl yükseldiğini görüyoruz.
İŞ DÜNYASI NE DİYOR?
Araştırmaya
katılan beyaz yakalıların yarısı, şirketlerinde 2013 yılında yeni bir
KSS projesi başlatıldığını ve yüzde 41’i şirketlerinin KSS için bütçe
artırımında bulunduğunu belirtiyor. Ancak 2014 için katılımcıların
yaklaşık yarısı yatırımların artmasını beklemiyor.~
Bu verilere
rağmen iş dünyasının KSS alanındaki faaliyetleri sadece yüzde 13’lük bir
kesim tarafından yeterli bulunuyor. Halktan farklı olarak iş dünyası
eğitimden sonra çevre projelerine ve kültür sanat ile ilgili çalışmalara
katkı sağlanması gerektiğini düşünüyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?