İyimser yıl hazırlığı

Bütçe hazırlıkları tam gaz sürüyor. 2018’e dair senaryolarda, “büyüme” ve “yatırım” başlıklarının iyimserlikle harmanladığı görülüyor...

6.12.2017 15:06:000
Paylaş Tweet Paylaş
İyimser yıl hazırlığı

Ayçe Tarcan Aksakal

[email protected]

Son 3 yıl yurt içi ve yurt dışı belirsizlikler nedeniyle oldukça zor geçti. Seçimler, terör saldırıları, darbe girişimi ve belirsizliklerin neden olduğu ekonomik sorunlar, iş dünyasını olumsuz etkiledi. Geçtiğimiz ekim ayında ABD ile yaşanan vize krizi ise hiç beklenmedik bir gelişmeydi ve pek çok şirket tarafından öngörülemedi. Böyle bir ortamda, 2018 bütçelerini hazırlamaya çalışan iş insanlarını rahatlatan ve yeni yıla umutla bakmalarını sağlayan en önemli gelişme, IMF’nin Türkiye’nin 2017 büyüme tahminini yüzde 2,5’ten yüzde 5,1’e yükseltmesi oldu. Bu da bütçelere olumlu yansıyacak gibi görünüyor. “Her yıla kötümser beklentilerle giriyoruz, gelişmeler pozitif olunca hedeflerimizi olumlu yönde revize etmek zorunda kalıyoruz” diyen HSBC Türkiye Genel Müdürü Selim Kervancı, 2018 öngörülerini yaparken geçmiş döneme göre biraz daha iyimser davrandıklarını söylüyor. Sadece o değil, perakendeden sanayiye kadar farklı sektörlerde bütçe hazırlıklarını yapan şirketlerin yöneticileri de Kervancı gibi 2018 baz bütçe senaryolarında oldukça iyimser tahminler yapıyor. Hemen hepsi yeni bütçenin büyüme ve yatırım odaklı olacağını söylüyor. 

HAZIRLIKLAR SÜRÜYOR

Türkiye’nin önde gelen şirketlerini kapsayan bütçe araştırmamız, bu yıl da büyük şirketlerde dahi 2018 bütçelerinin tamamlanmasının en iyi ihtimalle kasım sonunu bulacağını gösteriyor. Bütçe araştırmamızı yaptığımız ekim ayının ilk haftalarında, 2018 bütçesini bitirmiş çok az şirket bulunurken büyük kısmı bütçeyi kasım ya da aralık sonunda bitirmeyi planlıyor. Ekim ayında 2018 bütçesini hazırlayan az sayıdaki şirketten biri olan Metal Yapı’nın genel müdürü Akın Karali, “Bütçeyi hazırlarken meydana gelebilecek bütün riskleri hesaba kattık. 2018 için birden fazla senaryo hazırlayarak A ve B planlarımızı yaptık” diyor. Siemens Türkiye CEO’su Hüseyin Gelis, yeni bütçeyi hazırladıklarını belirterek “İyi, orta ve kötü senaryo olmak üzere 3 bütçe senaryomuz var” diye konuşuyor. Doğru tahminler yapabilmek için bazı iş insanları yılın son günlerini beklemeyi doğru buluyor. BİM Yönetim Kurulu Üyesi Galip Aykaç, bütçe çalışmalarının devam ettiğini, bu yıl da aralık sonunda bütçeyi bitireceklerini söylüyor ve “2018 ile ilgili iyimseriz, büyüme odaklı bir bütçe olacak” diyor. Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül de yeni bütçeyi hazırlamadıklarını, ancak 2018’i 2017’den çok daha iyi gördüklerini söyleyerek, Orta Doğu’daki savaş ortamı düzelirse ihracatta patlama yapacaklarını vurguluyor. 

BEKLENTİLER NE YÖNDE? 

Kuşkusuz faiz, büyüme, enflasyon ve kurlar geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2018 bütçelerinde de CEO’ların en çok dikkat ettiği göstergelerin başında yer alıyor. Bütçeler hazırlanırken yine tüketim harcamalarından enflasyona, siyasi gelişmelerden faiz hareketlerine kadar yurt içi ve yurt dışındaki birçok parametre yakından takip ediliyor. Şirketler cephesinde 2018 için baz bütçe senaryolarında “büyüme” beklentisi öne çıkıyor. Gayrimenkulden finansa, perakendeden sanayiye kadar pek çok sektörden şirketin CEO’su, 2018’in baz bütçelerinde Türkiye ekonomisinin 2017’de olduğu gibi yüzde 5 bandında büyüyeceğini öngörüyor. Çalık Denim Genel Müdürü Hamit Yenici ise büyüme öngördükleri için 2018’e iyimser baktıklarını belirtiyor. Yenici, “Aldığımız sinyaller de bu yönde. Müşterilerin taleplerini yetiştiremiyoruz” diyor. Mudo’nun onursal başkanı Mustafa Taviloğlu da ekonominin iyiye gittiğini belirterek 2018’in 2017’den daha iyi geçeceğini söylüyor. Taviloğlu, kasım sonunda bitirmeyi planladıkları 2018 bütçelerinin büyüme odaklı olacağını belirterek “Son 3 yıl bizim için iyi geçmedi, ancak 2018’de uçuşa geçmeye hazırlanıyoruz” diye konuşuyor. Altınbaş Holding Yönetim Kurulu Üyesi Orkun Altınbaş, ekonomik koşulların iyileşmeye başladığını belirterek 2018’in 2017’den daha da iyi olacağını, yeni bütçeyi büyüme ve yatırım odaklı hazırladıklarını belirtiyor. 

BAZ SENARYODA NE VAR?

CEO’lar 2018’in baz bütçelerinde kendi kurumları için ortalamada yüzde 20 büyüme öngörüyor. Hatta pek çok şirkette tahminler yüzde 20’in üzerinde. Kasım sonunda bütçelerini bitireceklerini söyleyen Sinbo Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Demir, “Beklentimiz, 2018’de ihracatla birlikte yüzde 25-30 oranında büyümek. İç pazarda böyle bir büyüme beklemiyorum. Bunu ihracatla sağlayacağız” diyor. Türkiye’nin en büyük bakır tel ihracatçısı Mega Metal’in yönetim kurulu başkanı Cüneyt Ali Turgut, “İyi senaryoya göre hazırladığımız baz bütçe senaryomuzda, 2018’de yüzde 40 büyüme öngörüyoruz. İhracat ağırlıklı olduğumuz ve yatırımlarımızı bu yönde yaptığımız için 2018’den umutluyuz” diyor. 2018’de 1 milyar TL sınırını geçeceklerini de sözlerine ekliyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, 2018 bütçesini kasım sonu gibi bitireceklerini belirterek iyimser ve kötümser olmak üzere 2 senaryolu bütçe hazırladıklarını, iyimser baz bütçe senaryolarında 2018 büyüme tahmininin yüzde 20 olduğunu belirtiyor. “Kipa birleşmesiyle büyüme rakamlarımız geçen yılların üzerinde olacak. 2018’de bu yıldan daha fazla mağaza açacağız” diyen Tort, gelecek yıl mevcut mağazalarına 150-200 arasında yeni mağaza ekleyeceklerini ifade ediyor. 

~

İYİMSER TAHMİNLER 

Gayrimenkul sektöründe de baz bütçe senaryolarında “büyüme” beklentisi ağırlık kazanıyor. Tahincioğlu Holding’den Metal Yapı’ya kadar yatırıma odaklanan markalı büyük oyuncular, baz bütçelerinde 2018’in 2017’den daha iyi olacağını öngörüyor. “2018 baz bütçemizde şirketimizin büyüme hedefi yüzde 20” diyen Metal Yapı Genel Müdürü Akın Karali, 2018’de satış bütçesinde yüzde 25, üretim bütçesinde ise yüzde 15’lik artış planladıklarını belirtiyor. Tahincioğlu Holding Genel Müdürü Alpaslan Çalım, 2018’in 2017’den daha iyi geçeceğini belirterek aralık sonunda netleşecek bütçelerinin büyüme ve yatırım odaklı hazırlanacağını ifade ediyor. Bütçelerinin tamamını “büyüme” odaklı hazırladıklarını belirten Alman Arvato’nun Türkiye CEO’su Soner Cesur, “2018’i yüzde 35’lik bir büyüme hedefliyle bütçeledik. Pazardaki risklere rağmen 2018’de pazarın 6-7 katı hızla büyümeyi planlıyoruz” diyor. İlaç sektöründe de devletin ilaç fiyatlarını yüzde 20 artıracağına yönelik “iyimser” tahminler yapılıyor. Nobel İlaç Genel Müdürü Hakan Şahin, “Geçen yılki hesaplamaya göre 2018’de devletin ilaç fiyatlarını yüzde 20 artırması gerekiyor. Biz de yüzde 20’lik kur artışını öngörerek bütçe yaptık, ancak devletin böyle bir bütçeyi sağlayamayacağını öngörerek farklı senaryolar üzerinde de çalışıyoruz” diyor. 

CEO’NUN KUR ÖNGÖRÜSÜ

2018 için hazırlanan baz bütçe senaryolarında dikkat çeken bir diğer unsur da büyük holding ve şirketlerin yaptığı dolar ve Euro öngörülerinin birbirine çok yakın olması. Baz senaryolardaki döviz kuru öngörülerinde doların 2018’de 4 TL’yi geçmeyeceği öngörüsüyle hareket ediliyor. “Satışlarımız yüzde 90 ihracat olduğu için bütçelerimizin hepsini döviz bazlı yapıyoruz” diyen Çalık Denim Genel Müdürü Hamit Yenici, holding merkezinden 2018 için kur tahminlerini aldıklarını buna göre 2018 dolar kuru tahminlerinin 3,65-3,90 TL bandında olduğunu belirtiyor. Altınbaş Holding Yönetim Kurulu Üyesi Orkun Altınbaş, 2018 için 3 farklı bütçe senaryosu çalıştıklarını belirterek “İyimser olan baz senaryomuzda dolar TL kurunun 3,65’in üstünü asla görmeyeceğini düşünüyoruz” diyor. Ağırlıklı Orta Doğu ile çalıştıklarını ve satışlarını dolar üzerinden yaptıklarını belirten NG Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür, yatırım şirketinden 2018 için dolar kuru tahminini 3,8 TL olarak aldıklarını söylüyor. Gür, “Bu yıl bütçe hedeflerimizi tutturduk. 2018’de yüzde 10 büyüme öngörüyoruz” diyor. İyimser senaryoya göre bütçe yaptıklarını söyleyen Mega Metal Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Ali Turgut, 2018 için dolar tahmininin 3,94 TL olduğunu belirterek “2018 için Euro/dolar paritesi tahminimiz ise 1,15 seviyesi” diyor. 

KÖTÜMSER SENARYO VAR MI? 

2018’e ilişkin birçok şirket yöneticisi iyimser bir tablo sergilese de ihtiyatlığı elden bırakmayanlar da var. Kötümser senaryolarda 2018’de ekonominin yüzde 2 büyüyeceği öngörüsü ağırlık kazanıyor. “2018’e baktığımda gerçekten zor bir dönem bekliyorum. AB’nin ve doların geleceği, Türkiye’nin komşu ülkelerinin durumuyla ilgili endişelerim var” diyen Siemens Türkiye CEO’su Hüseyin Gelis, en önemli konunun güven ortamını sağlamak olduğunu belirtiyor. Gelis, kötü senaryoya göre Türkiye’nin yüzde 2 büyüyeceğini, iyi senaryoya göre ise büyümenin yüzde 5 olacağını tahmin ettiklerini söylüyor. Gelis, “En iyi senaryoda bile maalesef ekonomi ve siyaseti ayıramıyorsunuz. Bundan sonraki dönemde Türkiye ve Almanya ilişkilerinin süreci çok önemli. Almanya’daki seçimlerden sonra Türkiye ile iyi ilişkilerin başlayacağını düşünüyorum” diyor. 2018’in her zamankinden daha zor bir yıl olacağını belirten JLL Türkiye Ülke Başkanı Avi Alkaş, “2018 temkinli olunması gereken bir yıl gibi duruyor. Bütçeleri tekrar tekrar gözden geçirerek düzenlemeye çalışıyoruz” diyor. Alkaş, bu yıl 3 alışveriş merkezi işlettikleri Kuzey Irak’taki gelişmelerden dolayı sıkıntı yaşadıklarını belirterek şöyle devam ediyor: “Bizim için dolar kuru kadar siyasi gelişmeleri öngörmek çok daha önem kazandı. Çok iyi hizmet verdiğimiz Kuzey Irak’ta 3 AVM yönetirken bir anda uçuşlar iptal edilebiliyor. Kimse bunu 6 ay evvelden öngörmemizi bekleyemezdi. Dolayısıyla bu değişken ortama hızla uyarlanacağız. Bütçelerimizi de buna göre dinamik ve oldukça esnek hazırlıyoruz.” 

FİYATLAR YAKINDAN İZLENİYOR

2018’de bazı hammaddelerin fiyatlarındaki artış olasılığı da kötümser senaryoların içinde yer alıyor. Özellikle tekstilcilerin kötü senaryoları içinde pamuk rekoltesinin düşük olma ihtimali 2018 için pamuk fiyatlarında artışa işaret ediyor. Her yıl iyi ve kötü olmak üzere 2 farklı bütçe senaryosu hazırladıklarını belirten Çalık Denim Genel Müdürü Hamit Yenici, “Bütçelerimizi hazırlarken hammadde fiyatlarındaki değişimi doğru tahmin etmek önemli. Pamuk rekoltesini takip ediyoruz. Bu yıl rekolte düşük olduğu için pamuk fiyatları biraz çıkabilir” diyor. Sanayinin en önemli barometresi olarak gösterilen bakır fiyatları, son bir yılda yüzde 40 arttı. Mega Metal Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Ali Turgut, 2018’de bakır fiyatlarında bu seviyede artış beklemediklerini belirterek kötü senaryolarının ihracat pazarlarında yaşanabilecek bir sorun ya da Türkiye’nin siyasal anlamda yaşayacağı bir sorunun ihracata yansıması olabileceğini söylüyor. Hammaddenin büyük kısmını yurt dışından temin eden ilaç sektöründe de kurlar nedeniyle endişe yaşanıyor. Nobel İlaç CEO’su Hakan Şahin, “Hammaddeyi yurt dışından temin ediyoruz. Devlet ilaçlarınıza kurdan kaynaklı artış sağlamadığında bütün şirketlerin kârlılıkları zora giriyor. Bu durum yabancı şirketlerin yeni ilaçlarını getirmesini önlerken bizim gibi oyuncuların katma değeri yüksek yeni alanlara yatırım yapması engelliyor” diyor.

~


MÜJDAT ALTAY / NETAŞ CEO'SU
2018 GÜZEL BİR YIL OLACAK

HAZIRLIKLAR BAŞLADI 
2018 bütçelerini daha hazırlamadık, ancak çalışmalar 3’üncü çeyrekte başladı. 4’üncü çeyreğin ortalarına doğru bitmiş olur. Türkiye’nin büyüme oranları dünya standartlarına baktığımızda çok daha iyi bir noktada olduğumuzu gösteriyor. Özellikle IMF’nin Türkiye’nin 2017 büyüme tahminini yüzde 2,5’ten yüzde 5,1’e yükseltmesi büyüme ve yeni yatırım kararlarında önemli bir gelişme oldu.
NE ÖNGÖRÜYORUZ? Türkiye genç ve dinamik bir nüfusa sahip. Her yıl Ar-Ge ve teknolojiye verilen önem artıyor. Bu nedenle 2018’in 2017’den çok daha güzel bir yıl olacağını düşünüyorum. Kendi şirketimde de hem uluslararası ortamda hem de yurt içi operasyonumuzda büyüme öngörüyoruz.



DİDEM AYDIN / ZORLU GAYRİMENKUL GENEL MÜDÜRÜ
YÜZDE 2'LİK SAPMA OLDU

“REVİZYON YAPMADIK”
Kasım ayında bütçe hazırlıklarımız bitiyor ve icra kurulunda bütçelerimiz onaylanıyor. Haziranda ise olağan dışı gelişmelere karşın revize bütçe yapıyoruz. 2017 için çok detaylı bütçe yaptık, doların ve Euro’nun artışını, satışlarımızı doğru tahmin ettik. Bu nedenle geçtiğimiz haziran ayında revize bütçe yapmama gerek kalmadı. 2017 için yüzde 20 büyüme hedefi koymuştuk. Ancak geçtiğimiz ocak ayında yaşanan terör saldırısı nedeniyle büyümemiz yüzde 18 olarak gerçekleşti ve yüzde 2’lik sapma için bütçemizi revize etmemize gerek kalmadı.
HEDEFTE NE VAR? 2018 için bütçemize koyduğumuz büyüme beklentisi yüzde 20. Gelecek yıl yüzde 20’lik büyümeyi tutturmamız çok net görünüyor. 2018’de yüzde 20 büyürsek ciromuz 1,3 milyar TL seviyesinden 1,7 milyar TL’ye yükselecek. Bütçe çalışmalarında “yatırımı”, Raffles Otel’in kârlılığını ve doluluk rakamlarını çok sıkı takip ediyorum. Çünkü hala yatırımlar devam ediyor ve yatırım amaçlı para harcıyoruz. 2018 için ortalama Euro beklentimiz 4,38 TL, dolar beklentimiz ise 3,9 TL seviyesinde bulunuyor.



UĞUR DEMİREL / ŞOK MAĞAZACILIK GENEL MÜDÜRÜ
REALİTEYE AYAK UYDURMAK GEREKİYOR

AGRESİF PLAN
Büyüme odaklı gidiyoruz. 2018 bütçemiz de büyüme üzerine bir bütçe olacak. 2018’de bu seneyi yakalar mıyız bilmiyorum ancak yine agresif büyüme planımız var. Bu yıl yüzde 45 büyümüş olacağız. Seneye belki bu kadar değil ama iyi bir büyüme rakamını hedefliyoruz.
NEYE BAKIYOR? Bütçeyi hazırlarken döviz kurları bizi dolaylı olarak etkiliyor. Bütçede mağaza açılışlarını ve enflasyonu doğru tahmin etmeye çalışıyoruz. Buna göre giderlerimizi tahmin etmeye çalışıyoruz. 2017 sonunda Türkiye genelinde 1.000’in üzerinde mağaza açmış olacağız. 2018’de de yine 1.000’in üzerinde mağaza açmayı planlıyoruz.
TAHMİNLER 2017’de enflasyon tahminimizin üzerinde gerçekleşti. Bütçe yapıyoruz ama günün sonunda realiteye de ayak uydurmak gerekiyor. 2018 için enflasyon tahminimizi henüz yapmadık, ancak enflasyonun yüzde 10 civarında olacağını öngörüyoruz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz