Kârdan ne kadar vazgeçilir

Peki büyümek için kârdan ne kadar fedakarlık edilir? Capital bu soruyu tartışmaya açtı...

1.03.2016 17:03:560
Paylaş Tweet Paylaş
Kârdan ne kadar vazgeçilir
Bizim için her zaman büyümek önemli. Global ve çok uluslu şirketlerde oyunu oynayabilmek için şu 2 rolden birini üstlenmeniz gerekir: Ya büyümeyi sürükleyen ülke rolünü alırsınız ya kârlılığı destekleyen ülke olursunuz. Türkiye her zaman büyümeyi hedefleyen bir ülke rolü aldı. O yüzden ortalamanın altında kâr eder, ortalamanın üstünde yatırım yapar ve ortalamanın üstünde büyümeye çalışır. Henkel Global de bunu yapmak için ortalama kârlılık seviyesinden daha aşağıda bir kârlılık seviyesiyle çalışmamıza izin veriyor.” Türk Henkel Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Alemdar’ın bu sözleri aslında Türkiye’deki genel tabloyu çok net özetliyor. Rekabetin yoğun, fiyatın her zaman hassas olduğu ve oyuncuların paylarını artırmaya odaklanıp büyümek için kıyasıya rekabet ettiği pazarda, kârlılık uzun zamandır fedakarlık edilen nokta oluyor. Bugün büyümenin neredeyse ana koşulundan biri haline gelen kârlılıktan fedakarlığın boyutu da değişiyor. Hedefe ulaşmak için kimi zaman şirketler kârlarından birkaç puan kimi zaman yarı yarıya bazen de tümüyle vazgeçebiliyor. Peki sağlıklı büyümenin ana unsuru olan kârlılık için hangi durumda şirketler ne kadar fedakarlık yapmaya hazır? Hangi sektörler ve şirketler bu konuda fedakarlığı en üst seviyede yaşıyor? Her şeye rağmen kârından vazgeçmeyenler kimler ve bunu nasıl başarıyorlar? Capital, tüm bu soruların yanıtlarını masaya yatırdı. 
ÖNCELİK CİRO BÜYÜMESİ 
Birçok şirket için bugün ciroyu artırmak en önemli öncelik. Örneğin Little Caesars, mağazalarda yüzde 14 oranında büyüme hedefini tutturmak için yüzde 3-4 seviyesinde kârdan taviz vermek durumunda kalıyor. Şirketin genel müdürü Banu Arıduru, bunun nedenini artan rekabete bağlıyor, “Sektördeki rekabeti göz önünde bulundurursak, hızlı büyümek için kârımızdan ortalama yüzde 5 oranında taviz vermek zorunda kalıyoruz” diyor. Son yıllarda yüzde 15 büyüme hedefiyle yol alan Arıkan Saat de bu hedefini gerçekleştirmek için kârdan fedakarlık yaptı. Arıkan Saat Yönetim Kurulu Üyesi Serdar Arıkan, bunun en önemli sebebinin dolar kurundaki artış olduğunu belirtiyor. TL bazında büyürken eski marjlarını koruyamadıklarını söylüyor. Yeni İnci Genel Müdürü Furkan Atakan da her yıl minimum yüzde 10 büyüme hedefiyle ilerlerken kârdan yüzde 5 civarında vazgeçtiklerini açıklıyor. Son 3 yıldır yılda yüzde 15 oranında büyüyen Orka Banyo Mobilyaları’nın genel müdürü Nalan Yılmaz, uzun vadeli hedeflerine ulaşmak için 3 yıllık cirolarının yüzde 5’i civarında kârdan fedakarlık yaptıklarını ifade ediyor. Seramiksan büyümek için kârdan taviz vermekle kalmıyor, bazen bazı ürün gruplarında zarar etme noktasına da geliyor. Eyüp Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık ise yüzde 15-20’lik büyümelerini sürdürülebilir kılmak için yeri geldiğinde kârdan fedakarlık yaptıklarını belirtiyor. “Bu fedakarlığı yeni kapasite yaratmak, yeni müşteriler kazanmak için gerçekleştiriyoruz. Fedakarlığın sonucu yok oluş olmayacak şekilde hareket ediyoruz” diye konuşuyor. Bursalı Grubu yetkilileri de büyüme hedeflerini tutturmak için kârlarından bugüne kadar yüzde 5-7 oranında taviz verdiklerini ifade ediyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz