Planlar değişti mi?

Capital sektörlerin ve şirketlerin yeni yıl sonu senaryolarını masaya yatırdı...

9.11.2016 11:14:550
Paylaş Tweet Paylaş
Planlar değişti mi?
HER GÜN YENİ BİR gelişme nedeniyle hem dünyada hem Türkiye’de sular durulmuyor. Hemen yanı başımızdaki ülkelerde yaşanan ve bizi tüm yönleriyle etkileyen savaşlar, terör olayları, Rusya ile yaşanan kriz, konjonktürdeki ani değişimlerden etkilenen emtia fiyatlamaları, kur dalgalanmaları, finansmana getirilen kısıtlamalar ve son olarak 15 Temmuz’da yaşanan darbe girişimi… Bunlara ek olarak yarına dair büyük bir belirsizliğin her yere hakim olması, tüm iş dünyası için iş yapmayı her zamankinden daha fazla zorlaştırıyor. İş dünyasındaki genel tabloya baktığımızda 2016 yılının herkes için çok zorlu bir sınav olduğunu söylemek yanlış olmaz. Bu zorlu sınavda bazı sektörler daralma ile yüz yüze gelirken, bazıları yavaşlamak zorunda kalıyor. Ancak mevcut tabloya rağmen yoluna aynen devam eden ve hatta oldukça iyi performans sergileyenler de yok değil… Capital olarak bu yıl yaşanan kritik gelişmelerden şu ana kadar iş dünyasının nasıl etkilendiğini ortaya koymaya çalıştık. Yılın geri kalanına ilişkin sektörlerin ve şirketlerin yeni senaryolarını masaya yatırdık.
KÜÇÜLME BEKLEYENLER
2016 başında bazı sektörler büyüme beklentilerini sıfırladı hatta küçülme öngörüleri yaptı. Bu sektörlerin başında da turizm geliyor. Yılın ilk yarısında sektörün yüzde 25 oranında küçüldüğü tahmin ediliyor. Yine net olmayan rakamlara göre aynı dönemde Antalya’ya gelen turist sayısı da yüzde 47 azaldı. Rusya ile yaşanan krizin çözülmesine rağmen turizmciler sektörde büyümeye geçmenin zor olduğunu düşünüyor. Hilton Dalaman Genel Müdürü Tunç Batum, özellikle BDT (Bağımsız Devletler Topluluğu) ülkelerinde yaşanan ekonomik krizlerin devam ettiğine dikkat çekiyor. “2015 BDT doluluklarını 2017’de yakalama ihtimalimiz var ancak 2014 yılındaki doluluklara ulaşmamız 2018’de gerçekleşir diye tahmin ediyorum” diyor. Bu yıl inşaat ve gayrimenkul sektörü de daralmayla karşı karşıya kaldı. Sektör ilk 6 ayda yüzde 4 küçüldü. Ancak İş GYO yetkilileri, konut faizlerinde indirime gidilmesinin sektöre yeni bir ivme kazandırdığını belirtiyor. İkinci yarıda en azından geçen yılın rakamlarının yakalanacağını düşünüyorlar. Bilişim sektörü de bu yıl zorlanıyor. IDC’nin verilerine göre sektör yılın ilk 3 ayında yüzde 20 daraldı. Pazarın daralmasının orta ve uzun vadede riskler taşıdığını ifade eden HP Türkiye Genel Müdürü Filiz Akdede, bu riskleri şöyle dile getiriyor: “Temmuz itibarıyla ülke olarak yaşadığımız olaylar ve kur hareketlilikleri bulunuyor. Ekonomik ve politik belirsizlikler tüketici segmentinde güvenin azalmasına ve talebin düşmesine sebep oluyor. Kamu ve özel sektörde yatırımlar ertelendiği için BT alanındaki alımlar yavaşlıyor. Finansman tarafına gelince; geçen yılın aynı dönemine göre vadeler yüzde 30 oranında uzadı. Tahsilatta güçlükler yaşanıyor. Birkaç şirkette yaşanan sorunlar domino etkisi yaratabiliyor. Kredi ve finansman konusunda ciddi bir daralma var.” Anadolu Sağlık Merkezi Genel Direktörü Türkan Özilhan Tacir de yaşanan sıkıntıların yurtiçi ve yurtdışı hasta portföylerini belli oranda etkilediğini söylüyor. “Bu durumun sektörel açıdan bir daralmaya neden olacağını düşünüyoruz” diye konuşuyor.
YAVAŞLAMA SİNYALLERİ
Öte yandan birçok sektörün büyüme performansı ise düşüşe geçti. Plastik, endüstriyel mutfak ve hazır giyim son gelişmelerden dolayı büyüme konusunda yavaşlayan sektörlerden birkaçı… Çift haneli büyüme beklentisi olan plastik sektörü, ilk yarıda yüzde 8-9 büyüdü. Sem Plastik Genel Müdürü Yavuz Eroğlu, gerek terör eylemleri gerek Rusya ile yaşanan gerginlik nedeniyle sektör ve şirket olarak yılı yüzde 8’lik büyümeyle kapatacaklarını düşünüyor. Otomotiv yan sanayi de büyüme hedeflerini küçülttü. Bu yıl sektörde yüzde 6’lık bir büyüme öngördüklerini yılın ilk yarısında yüzde 6-8 arasında bir büyümenin kaydedildiğini belirten SIO Automotive Genel Müdürü Kemal Görgünel, yıl sonuna dair çok olumlu konuşmuyor. Temmuz satışlarının çok geri kalması nedeniyle sektördeki büyümenin yüzde 3 olacağını ifade ediyor. Kendilerinin de aynı oranda büyüme beklediklerini sözlerine ekliyor. Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı da sektörün ilk yarıda yüzde 4-5 büyüdüğünü ancak ikinci yarıda bu rakamları elde etmenin zayıf bir ihtimal gibi göründüğünü ifade ediyor. Anadolu Bilişim Hizmetleri Genel Müdürü Yakup Kadri Ünal, kendi sektörlerinde yılın başında yüzde 15- 20 olarak belirledikleri büyümenin gerçekleşmeyeceğini düşünüyor. Yıl sonunda büyümenin yüzde 15’in altında kalacağını dile getiriyor. Index Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik de 2016’ya yüzde 18’lik büyüme hedefiyle girdiklerini, sektörün de yüzde 5 büyüyeceğini öngördüklerini söylüyor. İlk 6 ayda yüzde 15 büyüdüklerini açıklayan Bilecik, “Hızlı normalleşme yaşandığını görüyoruz. Olumlu hava devam ederse sektör belki sadece birkaç puan beklentilerin gerisinde kalabilir” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz