"SAĞLIKLI KÂR FORMÜLLERİ"

Kârlılık tüm -şirketlerin en önemli amaçlarından biri… Kâra geçmenin formülü ise her sektörde farklı. Perakendecilikte mağazaya gelen müşteri sayısı, havacılıkta uçağın doluluk oranı, otomotivde maliyet kontrolü, sağlıkta ise yatak sayısı önemli. Sağlıklı bir kârlılığa ulaşmak için tüm bu parametrelerde belirli rakamları yakalamak gerekli. Örneğin perakendede kira tutarı cironun yüzde 3’ünü geçmemeli, konutta fayda maliyet oranı yüzde 15, 120 yataklı bir hastanede ise aylık ciro 3 milyon TL olmalı. Sektör bağımsız tüm şirketlerde sağlıklı kârlılık için en önemli parametre ise ciro…

27 ŞUBAT, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
SAĞLIKLI KÂR FORMÜLLERİ
HER SEKTÖRÜN İŞ DİNAMİKLERİ AÇISINDAN farklı kârlılık kriterleri vardır. Ama hepsinde geçerli olan kriter ise cironuzdur. Cironuz, alınan malın maliyetiyle işletme giderlerinizin toplamından yüksek olmak zorundadır.” Makro Market Genel Müdürü Mehmet Songör’ün bu sözleri, tüm sektörlerdeki tüm şirketler için geçerli olan temel kârlılık formülünü özetliyor. Ama onun da altını çizdiği gibi, şirketlerin asıl kârlılık formülleri, sektörlere göre farklılaşıyor. Örneğin havacılıkta, uçağın doluluk oranı öne çıkıyor.En az yüzde 50 doluluk oranıyla uçmak, kârlılık için son derece kritik. Bu oran dar gövdeli uçaklar için yüzde 50, geniş gövde uçaklar için ise yüzde 60’lar düzeyinde olmalı. Organize perakendede bir mağazanın aylık kirasının, bir günlük ciroyu aşmaması son derece önemli. Diğer bir formül ise kira tutarının ciroya oranı. Bu oranın yüzde 3'ü geçmemesi gerektiği belirtiliyor. Tabii müşteri sayısı ve sepet değeri de diğer göstergeler. Beyaz ette ise üretimdeki kapasite kullanım oranının yüzde 75’in altına düşmemesi gerekiyor. Aksi halde kârlılık tehlikeye giriyor. Uzmanların da belirttiği bu göstergelerin dışında, tüm sektörlerde öne çıkan ortak başlıklar var. Ölçek ekonomisi, doğru ürün, doğru fiyatlama, kapasite kullanım oranı bunlardan birkaçı... 
MİNİMUM SAYI NE OLMALI? Peki, bir şirketin kârlılık anlamında iyi durumda olması için üretim, müşteri sayısı, bayi ağı gibi faktörlerde yakalaması gereken minimum sayısal tutar ne? Tabii bunun cevabı her sektöre göre değişiyor. Organize perakendede önemli göstergelerden biri çalışan başına düşen ciro. Uzmanlar, buradaki formülün, günlük ciro / 1000 olduğunu belirtiyor. Yani bir mağaza kârlı olmak istiyorsa, çalışan başına 1000 TL günlük ciro yapılabilmeli. Günlük müşteri girişi ve sepet ortalaması ise bir diğer hesaplama yöntemi. Beğendik İcra Kurulu Başkanı Hacı Duran Beğendik, bu formülü şöyle paylaşıyor: “500 metrekarelik bir mağazanın günlük 500 müşteriyi ağırlaması ve sepet ortalamasının 47 TL olması beklenir. 2 bin metrekarelik mağazada ise müşteri sayısının 1.800, ideal sepet ortalamasının da 55 TL olması gerekir.” Elementer sigortada ise bir sigorta şirketinin kârlıılığı, dağıtım kanalının genişliğine ve prim üretimine bağlı. Finansbank Genel Müdürü Temel Güzeloğlu, kendine has bu kuralı şöyle özetliyor: “Benim elementer sigorta şirketleri için bir kuralım var: Eğer bir elementer sigorta şirketinin, banka dağıtım kanalı yoksa, sağlıklı kalması için minimum 500 milyon TL prim üretimi ve 500 aktif acentesi olmalı. Ayrıca kâr sorunu olan oto sigortalarının toplam prim üretiminde payı yüzde 50’nin altında olmalı. Bu şartlar olmazsa işin matematiği şirketin kârlılığını maalesef kurtarmıyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz