Sıfır zam mümkün mü?

Bu yıl tüketicinin gözü yine fiyat etiketlerinde olacak. Çünkü hemen her sektörde fiyat odaklı rekabet sürüyor...

11.04.2016 14:01:040
Paylaş Tweet Paylaş
Sıfır zam mümkün mü?
2016, sektör bağımsız tüm şirketler için oldukça zor geçecek. Çünkü rekabet keskin, koşullar ise belirsiz. Dövizdeki oynaklık, enerji fiyatları, maliyet artışı, alım gücündeki azalma derken, tüketicinin fiyat hassasiyeti de giderek artıyor. Peki, 2016 başında özellikle gıda fiyatlarında kendini gösteren “zam sendromu” diğer sektörlere de yansıyacak mı? Aldığımız yanıtlar, şirketlerin pek çoğunun planında fiyat artırmadan, belki de kârdan feragat ederek yola devam etmek olduğunu gösteriyor. Örneğin Anadolu Jet onlardan biri. Anadolu Jet Genel Müdürü İbrahim Doğan, “2016’da fiyatları artırmak yerine hacmi büyütmeye çalışacağız” diyor. Üstelik Doğan, yalnız da değil. Mobilyadan hazır giyime, beyaz eşyadan gayrimenkule kadar birçok sektörde fiyatlar ya aynı kalacak ya da minimum artışla idare edilecek. Kâr marjı konusunda şanslı olmayan hızlı tüketim, gıda perakende, ayakkabı ve teknoloji perakendeciliği gibi alanlarda ise enflasyon oranında zam yapılması planlanıyor. Uzmanlara göre de 2016 yılı fiyat açısından keskin bir rekabete sahne olacak. Birçok sektörde ve perakendenin hemen her alanında rekabet fiyata odaklanacak. Tabii bu durum, tüketici için olumlu görünse de uzun vadede pazar ve şirketler için sağlıklı değil. Dengesiz bir fiyat yarışının darboğaz yaratacağından endişe edenler çoğunlukta. Peki maliyetler ve döviz artarken fiyatları artırmayan sektörler nasıl bir yol bulacak? Bu rekabet ortamında şirketler nasıl ayakta kalacak? En önemlisi, kâr nereden gelecek?
 ARAŞTIRMA FİYAT HASSASİYETİ YÜKSEK
2016’da şirketlerin fiyat politikalarına damgasını vuran gerçeklerden biri, tüketicinin her geçen gün artan fiyat hassasiyeti… Üstelik bu durum neredeyse istisnasız ve tüm sektörler için geçerli. Konut sektörünün önde gelen oyuncularından Dumankaya İnşaat’ın yönetim kurulu başkanı Uğur Dumankaya, “Bu yıl elbette fiyat artırmak zorlaşacak” diyor ve nedenlerini şöyle açıklıyor: “Bilhassa satış politikalarıyla, fiyatlarını doğru ve eder seviyelerde konumlandıramamış, yüksek kârları hedefleyen kuruluşlar için daha da zor olacak. Çünkü tüketicilerin fiyat hassasiyeti, giderek artıyor.” Real Genel Müdürü ve Beğendik İcra Kurulu Başkanı Hacı D. Beğendik de aynı fikirde: “2015 zor bir yıldı. Döviz kurları, seçimler derken bir türlü istenilen kârlılık seviyelerine ulaşamadık. 2016’nın fiyat hassasiyetlerinin artacağı bir yıl olacağını düşünüyorum. Bu yıl rekabet çok yoğun olacak. Bu nedenle de fiyatları artırmak zor. O yüzden fiyat odaklı indirim marketlerinin bu dönemi daha iyi atlatacağını düşünüyoruz.” Ekici Peynir Pazarlama Direktörü Elçin Ekici Öztürk ise gıda tarafındaki beklentileri özetliyor: “Tüketicinin fiyat hassasiyeti uzun süredir var ve bunun artacağını düşünüyoruz. Zam yapmak da buna bağlı olarak daha da zorlaşacak. Son yılların üretici fiyat endeksine bakılacak olursa, endeksin tüketici fiyat endeksinden daha yavaş arttığı görülebilir. Bu da üreticilerin ürün fiyatlarını artırmada ne kadar zorlandıklarının göstergesi.” 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz