Sıkı takip listesi

Hedefler revize edildi, planlar ertelendi. Tüm bunlara rağmen CEO ve patronlar için “asla değişmeyen” konular da var...

25.09.2017 12:23:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sıkı takip listesi

Yasemin Erdoğan

yerdogan@capital.com.tr

1 BÜYÜMEK VAZGEÇİLMEZ

CEO ve patronlar için “asla değişmeyecek” başlıklardan en fazla öne çıkanı, büyüme hedefi. Koşullar ne olursa olsun büyüme idealinden vazgeçilmiyor. Birçok patron, sürdürülebilir büyümeyi ilk sıraya koyuyor. Kadooğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tarkan Kadooğlu da bu çerçeveden bakan isimler arasında. “Sistematik olarak her yıl büyümek zorundayız. Hem petrol hem gıdada büyümelerimiz devam edecek” diyen Kadooğlu, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Hem ülkenin hem dünyanın konjonktürüne baktığımızda çok da önümüzü görebildiğimiz bir süreci yaşadığımız söylenemez. Bu herkes için geçerli. Bu belirsizlik, ne kadar plan yaparsak yapalım bizi yıl içinde revizyonlara mecbur bırakacak. Ancak büyüme konusundaki iddiamız ve hedefimiz kesinlikle değişmeyecek. Belki hedeflediğimiz oranlara kıyasla biraz oynama olabilir. Örneğin yüzde 10 dediysek, bu yüzde 6-7 olabilir. Ama her hâlükârda büyüme olacaktır.” İnşaat, havacılık, sağlık ve tarım gibi birçok farklı sektörde faaliyet gösteren YDA Group’un yönetim kurulu başkanı Hüseyin Arslan da sürdürülebilir büyüme hedefinden asla vazgeçmeyeceğini belirtiyor. “Sürdürülebilir büyüme olmazsa olmazımız” diyen Arslan, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bunu hem grubumuz hem ülkemiz için önemsiyorum. Çünkü şirketlerin amacı bellidir. Tabii ki kârlılık ve ciro hepimizin amacı. Ama sürdürülebilirlik bunların daha ötesinde. Ülkemiz için de şirketler içinde bu çok önemli bir konu. Ancak büyümede sürdürülebilirliği yakaladığımızda şirketlerin işlerinde artış olur, istihdamda artış olur. O yüzden benim için asla değişmeyecek konu sürdürülebilir büyümedir.” Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya’nın değerlendirmeleri de “büyümek” üzerine kurulu. Şenol Şankaya, şunları söylüyor: “Büyümeyi sürdürmek, kârlılığı korumak, ciro hedefini yakalamak, yalın ve sürdürülebilir üretim yapmak ve katma değeri olan ürünler üretmek bizim için her şartta değişmeyecek öncelikli konularımız olacak.” 

2 BÜTÇE HEP KRİTİK 

Bütçe disiplini ve finansman yönetimi CEO ve patronlar değişmeyecek konular arasında öne çıkan bir diğer konu. Bu başlık, İ. Polat Holding için de kritik. Holdingin CEO’su Baran Demir, şunları söylüyor: “Bunlar arasında bütçe disiplini, nakit akış prensiplerine sonuna kadar uyum öne çıkıyor. Örneğin harcama onayı, vade tanımlama, büyük kontrat prensiplerinin belirlenmesi gibi… Önceden onaylanmış yatırımları da vazgeçmeden sürdürmeye devam edeceğiz. Hedefimiz bu yatırımları en kısa sürede ve en uygun maliyetle bitirmek.” Torunlar GYO Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Torun da parasal taraftaki yönetimin çok önemli olduğunu belirtiyor. “Finansal yönetim benim için ilk sırada” diyen Torun’un finansal yönetimi ve bütçe disiplinini ilk sıraya koymasının nedenleri şöyle: “Üretimde eksiklikleriniz olabilir, yönetimsel bazı eksiklikler olabilir ama kesinlikle parasal yönetimde zafiyet olmamalı. Finansal teminde hata yapılmamalı. Şirketin bütçesini iyi yönetirseniz korkacak bir şey olmaz. Batmazsınız. Ama orada bir arıza olursa, ne kadar iyi üretim yaparsanız yapın, ne kadar çok satarsanız satın fark etmez. Orada yapılan hataların sonu batıştır. Hata kaldırmayan bir konu olduğu için asla değişmeyecek odak noktam finansal yönetim disiplinidir.” Kârlılık ise diğer vazgeçilmeyenler arasında sıralanıyor. Örneğin Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “Gündem ne olursa olsun değişmeyecek iki ana konumuz var: Ürünlerimizin brüt kârlılıkları ve hacimleri. Bu konular çok önemli” diyor. Diren, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Şirketlerin yaşamına devam edebilmesi için brüt kârlılıkları sürdürmek zorundayız. Aynı şekilde gerekli hacimleri sağlamalıyız ki verimlilik devam edebilsin. Bu iki konu her dönemde kritik olacak.” Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk de kârlılıkların korunmasının en kritik konu olduğunu vurguluyor. Ünlütürk, “Bizim için asla değişmeyecek konu kârlılığımızı korumaktır. Verimliliğimizi artırmak ve insan kaynağımızı geliştirmek de temel unsurlarımızdan biri” diyor. 

3 FIRSAT AVINA DEVAM

CEO ve patronların asla değiştirmediği konulardan biri de fırsatları kovalamak. Yeni pazarlar, yeni fırsatlar, yeni müşteriler peşinde koşmak, sektör bağımsız tüm şirketlerin gündeminde kalmaya devam ediyor. İlaç pazarının önemli oyuncularından Santa Farma’nın CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanı Erol Kiresepi, büyüme hedeflerinin yanı sıra yeni fırsatlara odaklanmaktan asla vazgeçmeyeceklerini vurguluyor. “Şirket olarak büyüme hedefimizi kültürümüzün ana bir öğesi olarak değerlendiriyoruz. Dolayısıyla bu iddia bizim için her daim geçerliliğini koruyor” diyen Kiresepi, sözlerini şöyle sürdürüyor: “2016’da ilk 25 ilaç firması arasında en çok büyüyen dördüncü şirket olduk. Bu iddiamız 2017 ve sonrasında da sürecek. Yeni pazarlara açılmak, çok uluslu şirketlerle yeni iş modelleri kurmak 2017 hedeflerimiz arasında. Ülkemizde ve dünyada etkileri hissedilen ve süreceği öngörülen belirsizlikler ışığında, tüm işlerimizde verimlilik, kârlılık, büyüme, pazar payı ve ciro hedeflerimizin yerine getirilmesine odaklanacağız. Bu doğrultuda pazardaki iş birliği fırsatlarını da yakından izleyip değerlendireceğiz.” Ekol Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul, halihazırda zaten fırsatlara baktıklarını dile getiriyor. Musul, “Bize değer katacağına inandığımız ve tercihen ülkemiz dışında satın alma fırsatlarına da açığız. İki Avrupa şirketiyle görüşmelerimizi sürdürüyoruz” diyor. Ode Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan da benzer noktaların altını çiziyor. Turan, “Ciro, kârlılık ve büyüme hedefimiz doğrultusunda verimlilik maksimizasyonu sağlamak bizim işimizdeki değişmezler. Aynı şekilde yatırım fırsatlarını izlemeyi de yine olmazsa olmazlarımız arasında sayabilirim. Rakiplerin piyasa hareketlerini izlemek, proaktif olup rakipten önce davranmak hiçbir zaman taviz vermeyeceğimiz ve her zaman sürdüreceğimiz prensiplerimiz arasında yer alıyor.” 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz