Tehlikeli sinyaller

İşte şirketleri kara kara düşündüren tehlike sinyalleri…

7.09.2016 14:24:460
Paylaş Tweet Paylaş
Tehlikeli sinyaller
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, “Bu yıl perakendede can kaybı yaşandı. İstanbul’daki terör saldırılarının ikinci gününde satışlar yüzde 40 düştü” diyerek ilk sinyali vermişti. Turizmden dolayı alışverişte kayıpların olacağına işaret eden Küçük, İstanbul, Antalya ve kıyı şeritlerinde önemli daralmalar olacağına, ancak kaybın ne kadar olacağını kestirmenin zor olduğuna dikkat çekmiş ve “Bunu kabul etmek lazım” demişti. Perakende iç tüketimin nabzını tutan çok kritik bir sektör. Bu nedenle Küçük’ün açıklamaları önemli. Bu açıklamayı, BDDK verileriyle birlikte okuduğumuzda tablo daha da netleşiyor. Hem tüketici hem de ticari kredilerde tehlike çanları çalmaya başladı. Geçen yıldan itibaren artış trendine giren takibe düşen tüketici kredilerine ticari krediler de eklendi. 2015 yıl sonuyla 2016 Mart dönemi arasında takibe düşen ticari krediler 14 milyar liradan 17 milyar liraya çıktı. Tüketici kredilerinde ise takibe dönüşüm oranı Mart 2016 itibariyle yüzde 4,38 oldu. Bu oran 2009 yılından itibaren en yüksek oran. Tüketimden gelen sinyallerin yanı sıra sanayide de yolunda gitmeyen işler var. Özellikle otomotivde iç pazarda yaşanan yüzde 7’lik daralma dramatik. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, 2016 Ocak-Nisan döneminde kamyon dahil toplam endüstri satışlarının yüzde 7 daraldığını söylüyor ve “Binek araçlar yüzde 2 daralırken, hafif ticari araçlar yüzde 17, orta ticari araçlar yüzde 5 daraldı” diyerek iş dünyasındaki sıkıntıların ticari araç satışlarında da kendini gösterdiğini belirtiyor. Öte yandan sağlık, çelik, tekstil, hazır giyim, lojistik, değerli maden, gıda gibi pek çok sektördeki şirketlerden gelen “sıkıntı” sinyali tehlikeli boyuta ulaşmış durumda.
HEDEFLER TUTMADI
İş dünyası, 2016’ya zaten büyük umutlarla girmemişti. Büyüme hedefleri makul seviyelerde tutulmuş hatta küçülme öngörülmüştü. Ancak yine de ilk 4 ayda hedeflere ulaşmak pek çok sektörde mümkün olamadı. Collezione Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Akyiğit, yıla ocak ve şubat aylarında hedefleri tutturma anlamında iyi başladıklarını, fakat mart-nisan aylarında hedef cironun ancak yüzde 90’ını gerçekleştirebildiklerini belirtiyor. Turizm, hedefleri tutturmada çok büyük sıkıntı yaşıyor. Dedeman Turizm Genel Müdürü Emrullah Akçakaya, 2016 yılının ilk 4 ayında devam eden terör olaylarının etkisiyle hem 2015 yılının aynı dönemine hem 2016 hedeflerine göre özellikle İstanbul otellerinde hedeflerinin gerisinde kaldıklarını söylüyor. Limak Hotels Genel Koordinatörü Kaan Kavaloğlu, geçen yıla oranla yaklaşık yüzde 15’lik kayıp yaşadıklarını belirtiyor. Kavaloğlu, “2016 yılı için bir büyüme planlamadık, aksine yaşanılan siyasi ve ekonomik krizin sonucu olarak ciroda yüzde 25, kârlılıkta ise yaklaşık yüzde 40 küçülme bütçeledik. Doluluk oranlarımız resort otellerde ortalama yüzde 70 şehir otellerinde yüzde 60 oldu. Tüm otellerimizde geçen yıla oranla kayıptayız” diyor. Benzer şekilde pek çok şirket, 2016’da hedeflerinin gerisinde yola devam ediyor. Troy Kıymetli Maden Yönetim Kurulu Üyesi Ali Ercan Bütün de 2016’nın ilk 5 ayında hedeflerinin gerisinde kaldıklarını söylüyor. Hedef cironun yüzde 87’sine ulaşabildiklerini söyleyen Bütün, “Sermayenin tedirgin olduğu bir ortamda hareket etme şansı yok” diyor. Jotun Boya Doğu Avrupa ve Orta Asya Başkan Yardımcısı Şükrü Ergün, “İlk 5 aya bakınca çok sorun görmüyor ama ileri doğru bakınca birçok belirsizlik var. Belirsizliklerin artması hedefe ulaşılmasını zorlaştırır. Sektör genel ekonomik büyümeden ve siyasi konjonktürden etkileniyor” diyerek endişelerini dile getiriyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz