Düşük maliyetlerin öne çıktığı yeni normalde, hız, inovasyon, tasarım yükseliyor.
Şahinler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Şahin de benzer görüşlere sahip: “Ucuz ürünleri Asya, Uzakdoğu gibi ülkelerde üretmek gerekiyor. Türkiye’deki ürünleri yeniden konumlandırmamız, yüksek katma değerli ürünlere yönelmemiz lazım.”Türkiye Hazır Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Cem Negrin’e göre yurtdışına kayış trendi, önümüzdeki dönemde artarak sürecek. Negrin, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Yurtiçinde acil önlemler alınmazsa en değerli firmalarımızın yurtdışına çıkmasına daha sıklıkla şahit olacağız. Şirketler açısından bakıldığında haklılar. O ülkeler yabancı yatırımcıya inanılmaz olanaklar sunuyor.”~
Türk şirketlerin inovasyonun önemini kavradığını belirten Hey Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Aynur Bektaş’a göre daha yolun başındayız, ama çabalar umut verici: “Özellikle kumaş tarafında çok ciddi çalışmalar görüyorum. Dünyadaki üretimin belki çok düşük bir kısmı nano ile yapılıyor ama Türkiye kendini, kumaş AR-GE’si anlamında ciddi biçimde geliştirdi. Bu konu yeni dönemin önemli bir gerçeği.”İnovasyondaki başarılı çalışmalarıyla dikkat çeken Orka Group’un yönetim kurulu başkanı Süleyman Orakçıoğlu da Bektaş’a katılıyor ve ekliyor: “Rekabet artık çok farklı bir noktaya gidiyor. İnovasyon her şeyin önüne geçmiş durumda. Orka Group olarak nano teknoloji alanında 2004’ten beri çok önemli çalışmalar yaptık. Yeni teknik kumaşlar geliştirdik. Bu alanda var olmaya devam edeceğiz.”Hikmet Tanrıverdi ise “Şirketler, yeni dönemde 3 noktaya odaklanmalı. Bunlar yeni ürün geliştirme, teknoloji ve tasarım” diyor ve ekliyor: “Üreticilerimiz bu trendi kaçırmamalı ve kendilerini bu yeni rekabet koşullarına göre donatmalı.”
6-MAĞAZALAŞMA HIZ KESMİYOR
Ayrıca gerek yurtiçi gerek yurtdışı AVM’lerde yer almak da hazır giyim perakendecilerinin es geçmediği önemli bir seçenek. Uzmanlara göre AVM atağı, yeni dönemin en önemli eğilimlerinden biri olmaya devam edecek. Bu trend yurtdışında da sürecek. Örneğin işadamı Hüsnü Özyeğin’in Çin’deki 200 milyon dolarlık AVM yatırımının, hazır giyimciler için yeni bir soluk olacağı konuşuluyor. Sınır kapısı AVM’leriyle adından söz ettiren Delta İnşaat’ın patronu Nihat Delibalta’nın girişimleri de sektör tarafından ilgiyle izleniyor. Sınır kapılarında AVM açma fikrini “Güzel bir buluş” olarak niteleyen Aynur Bektaş, “Artık hizmeti sadece Türkiye’de tutmak değil komşu ülkelerin ayağına da götürmek lazım. Bu tarz yeniliklerle açılım sağlamalıyız. Bunlar güzel satış politikaları. Organizatör kimliğimiz öne çıktığı sürece her türlü imkanı zorlayabiliriz” diyor. ~
7-TEK YOL MARKALAŞMAK
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?