Türkiye kârlı mı?

14 sektörde, gelişmiş ülkelerin gerisindeyiz

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye kârlı mı?

Türkiye, akaryakıt sektöründe bugün AB ülkelerine göre 2 kat daha kârlı. Türkiye'de yüzde 6 olan net kâr marjı, AB ülkelerinde yüzde 3 seviyesinde seyrediyor. İşte bu nedenle Full Akaryakıt'ın yönetim kurulu üyesi Timuçin Yalı, yüksek kâr marjları ile Türkiye piyasasının dağıtım şirketleri açısından cazibesini sürdürdüğüne dikkat çekiyor. Ancak her sektör, akaryakıt gibi şanslı değil. Bugün Türkiye'deki pek çok sektör, kârlılıkta gelişmiş ülkelerin gerisinde kalıyor. Tüketici elektroniği de bunlardan biri. Darty Türkiye CEO'su Nedim Esgin, Avrupa'da yüzde 20 ile 30 arasında brüt kâr marjı ile satılan ürünlerin, Türkiye'de yüzde 5 ila 10 civarında kârla satıldığını söylüyor ve ekliyor: "Teknoloji perakendecileri, beyaz eşyada büyüme için sektördeki yüzde 20 ve 30'luk kâr marjını yakalamak zorunda. Ancak 5 yıl içinde çift haneli pazar payına ulaşabilir." Türkiye, tüketici elektroniği gibi daha pek çok alanda, gelişmiş ülkelerden daha az kazanılıyor. Deri perakendeciliğinde 3,3 kat fark var. Seramik karoda fark 3 kata kadar çıkabiliyor. Kozmetik, ayakkabı, mobilya da 2 kat daha az kâr ediliyor. Uzmanlar, yıkıcı fiyat rekabetinin, marka yaratamamanın ve maliyetlerin, bu tabloyu oluşturduğunu düşünüyor.

ÜRETİCİ KÂRI GERİDE
Türkiye'de, üretici kârları gelişmiş ülkelerin oldukça gerisinde. Bu eğilim, özellikle sanayi sektörlerinde kendini gösteriyor. Kârlar, gelişmiş ülkelerden neredeyse 2-3 kat daha düşük. Ağaç ve orman ürünleri de bu alanlardan biri. Akdeniz Ağaç ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Bülent Aymen, sektörün alt kategorilerinden kağıt-karton ve mobilyada, dünyada tatlı kârların giderek azaldığını, marjların daraldığını söylüyor. Türkiye'de de benzer bir trend var. "Türkiye'de ağaç ve orman ürünlerinde net kâr oranının 2004'te yüzde 18 ile 33 arasındaydı" diyen Aymen, 2005'te bu oranın yüzde 12-18 arasına gerilediğini, bugün ise yüzde 3-10 arasında seyrettiğini belirtiyor. Gelişmiş ülkelerde bu oranın yüzde 10-15 aralığında olduğuna dikkat çekiyor. Doğanlar Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, mobilya sektöründe yüzde 5-8 aralığında net kâr elde ettiklerini söylüyor. Doğan, bu oranın gelişmiş ülkelerde yüzde 15-20'lere kadar ulaşabildiğine dikkat çekiyor. "Bunda ülkemizde mobilya sektöründe haksız rekabetin yaşanması çok etkili. Türkiye imalat alanında dünyada çok önemli bir yere sahip olmasına rağmen, tasarım ve AR-GE'ye yeterli derecede yatırım yapmıyor. Fason imalat, üretim teknolojileri, uluslararası standartlar ve kalite eksikliği devam ediyor" diye konuşuyor.

MALİYET DEZAVANTAJI
Tekstil ve seramik, Türkiye'nin güçlü olduğu sanayi dallarından ikisi. Ancak bu iki sektörde de net kâr marjları, gelişmiş ülkelerin gerisine düşmüş durumda. Bunun en büyük nedeni olarak Türkiye'deki yüksek maliyetler gösteriliyor. Türkiye'deki elektrik ve benzin fiyatlarının yüksekliği önemli bir dezavantaj.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz