Yeni hedef global ciro

Özellikle son 3 yılda iç pazarda yaşanan sert dalgalanmalar ve sıkışan ekonomik ortam talebi daralttı...

10.10.2016 13:14:470
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni hedef global ciro
Beyaz eşya sektöründen Arçelik, yapı ürünlerinden Eczacıbaşı, hızlı tüketimden Hayat Kimya, hazır giyimden Eroğlu Holding… Farklı sektörlerin zirvesindeki bu devleri aynı paydada buluşturan ortak bir özellikleri var. O da cirolarının yarısından fazlasını yurtdışı gelirlerden sağlıyor olmaları… Rakamlar ise çarpıcı. Örneğin çikolata-şekerleme sektörünün önde gelen oyuncularından Elvan Grubu, gelirlerinin yüzde 90’ını sınır ötesinden elde ediyor. Üstelik 20 yılı aşkın süredir... Bu oran Eroğlu Holding’de yüzde 70, Eczacıbaşı Yapı’da yüzde 63. Arçelik ve Hayat Kimya’nın sınır ötesi gelirleri ise toplam cironun yüzde 60’ına ulaşmış durumda. McVities ve Godiva gibi markaları satın alarak globalleşen Yıldız Holding de hızla bu rotada ilerliyor. Hepsi bu kadar değil… Son yıllarda “cirosu içinde yurtdışının payı” yüzde 50’yi aşan, bu sınıra yaklaşan çok sayıda şirket var. Bazı şirketler ise orta ve uzun vade için bu tip hedefler koyarak yollarına devam ediyor. Capital, bu konudaki son tabloyu ortaya koymayı amaçlayan geniş kapsamlı bir araştırma hazırladı. Öncelikle 2015 yılı kasım ayında yayınladığımız “Global 50 Türk Şirketi” adlı araştırmamızda yer alan firmalardaki durumu araştırdık. Ayrıca bu listeye aday olabilecek, cirosunda yurtdışındaki şirketlerinin gelirlerinin, ihracatın, yurtdışı mağazaların payı yüksek olan büyükleri de dahil ederek 70 kadar şirketi kapsadık. Onlara yurtdışı gelirlerinin toplam ciroları içindeki payının hangi yılda yüzde 50’nin üzerine çıktığını ve yüzde 50 sınırının altında olanların da bu sınırı ne zaman aşmayı hedeflediklerini öğrenmeye çalıştık. Araştırmamızın sonuçları, yurtdışı cirosu iç pazarı sollayanların bazılarının 20 yılı aşkın süredir bu performansı gösterdiğini ortaya koyuyor. Yani stratejik olarak uzun zamandır dış pazar ağırlıklılar. Öte yandan özellikle son dönemde büyüme ajandalarına yurtdışını yerleştirenler de hiç az değil. Amaç, pazar çeşitlenmesi yaparak içerideki ekonomik ve siyasal risklerden mümkün olduğuna korunmak.
YÜZDE 50’Yİ NE ZAMAN AŞTILAR?
Vizyonunu en baştan beri dış pazar ağırlıklı büyümek olarak belirleyenlerden biri, bugünkü gelirinin yüzde 60’ını yurtdışından sağlayan Zorlu Tekstil. Şirket kurulduğundan bu yana yurtdışı cirosu, iç pazarın üzerinde… Zorlu Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, “Yaklaşık 63 yıldır yurtdışı ciromuz daha yüksektir. Bundan sonra da yurtdışına dair hedefimiz en az 50-50 olarak sürdürmek” diyor ve ekliyor: “Mümkünse yurtdışını her zaman için yüzde 50’nin üzerinde götürmek isteriz. Çünkü bu, dünyaya açık olmak, global piyasada rekabet edebilmek, şirketimizi dinamik tutmak ve geliştirmek için çok önemli. Bunu sağlamak için gerekli makine ve ekipman için düzenli yatırım yapıyoruz. İnsan kaynağımızı da sürekli eğitimlerle yetkin ve etkin kılıyoruz.” 2015 sonu itibarıyla ciro büyüklüğü 1,5 milyar dolara ulaşan Eroğlu Holding de yurtdışında güçlü konumuyla dikkat çekiyor. “Gelirlerimizin yüzde 70’i yurtdışı, yüzde 30’u Türkiye’den geliyor” diyen Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu, yurtdışı atağının ne zaman ve nasıl başladığını şöyle anlatıyor: “1994 krizi bizim için çok önemli bir sıçrama tahtası oldu. O dönemde Türkiye ekonomisinde 2001’deki gibi ciddi bir ekonomik kriz yaşanıyordu. Bu yıllarda Türkiye’deki krizden dolayı rotayı yurtdışına çevirdik. Dolayısıyla esas büyümemiz 1994-1998 döneminde oldu. O yıllarda ciromuzun yüzde 90’ı yurtdışı, yüzde 10’u iç pazardı.” Elvan Grubu da benzer şekilde ihracat odaklı oyunculardan. Şirketin CEO’su Özmen Genç, “Toplam ciromuzun yüzde 90’ı yurtdışından sağlanıyor. İhracata 1990’larda başladık. 1990’ların ortalarına doğru da yurtdışı cirosu yurtiçini geçti” diyor ve ekliyor: “2023 yılı için 1 milyar dolar yurtdışı ciro hedefimiz var. Ancak görüşmeleri süren yurtdışı satın alma planlarımızın gerçekleşmesiyle bu hedefe daha erken ulaşabileceğimizi düşünüyoruz. Bu doğrultuda mevcut pazarlarımızda büyümenin yanında ABD ve Uzakdoğu gibi yeni pazarlarda hızlı bir şekilde yayılıyoruz.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz