Onlara göre amaç, sadece “logonun zamanın ruhunu yakalaması” ise
markaların müşterilerini rahatsız etmeyecek şekilde ana formu koruyarak
küçük estetik dokunuşlarla bu değişimi gerçekleştirmek olmalı. Shell,
Apple ve BMW, logolarında temel formlara sadık kalarak değişimi
başaranlardan. Ege Üniversitesi’nden Prof. Dr. Nazan Günay, “Bu
yaklaşımda yapılan küçük değişimler müşteri tarafından algılanıyor,
ancak gözü çok fazla rahatsız etmiyor. Bu kurala dikkat etmek,
müşterilerin tepkisel davranmasını engeller. Çok büyük değişimlerde,
müşteriler şirketin el değiştirdiğini düşünebilir, bu da markaya olan
sadakati etkileyebilir” diyor.
21 YENİ LOGO
Risklerine rağmen tüm dünyada şirketler logolarını değiştiriyor, küçük
değişikliklerle yeniliyor. Bu değişimi daha kapsamlı ortaya koymak
amacıyla özel bir araştırma yaptık ve son 5 yılda 21 şirketin logosunu
değiştirdiğini belirledik. Bu şirketler arasında 125 yıllık logosunu
2012’de yenileyen Ziraat Bankası da 3 yıllık logosunu 2009’da değiştiren
ve ye-ni logosuyla büyük beğeni toplayan TTNet de var. Amacımız bu 21
şirket arasından yeni logosu en çok beğenileni bulmaktı, Bu nedenle
CMO’lara (Chief Marketing Officer Pazarlamadan Sorumlu Başkan),
logoların eski ve yeni hallerini hatırlatarak 100 üzerinden verecekleri
puanlarla değerlendirmelerini istedik. Anketimizde sorduğumuz diğer
sorularla da hem kendi şirketleri hem de genelde logo değişimi üzerine
ne düşündüklerini saptamaya çalıştık. Bu önemli anketten iş dünyası için
kritik mesajlar çıktı.
HIZLI DEĞİŞİM
Düzenlediğimiz anketi, pazarlama alanında uzman 300’e yakın CMO
düzeyinde yöneticiye ve danışmana ulaştırdık ve 108’inden yanıt aldık.
Onlara değişen bu logolardan hangisini en çok beğendiklerini ve değişim
üzerine görüşlerini sorduk. Anketin sonuçlarına göre TTNet’in logosu “en
beğenilen yeni logo” seçilirken Turkcell’in yeni logosu “ikinci” ve
Vakıfbank’ın yeni logosu ise “üçüncü” sırada yer aldı. Anket
katılımcılarının şirketlerinin ortalama yaşı 44, katılımcıların
şirketlerinin logolarının ortalama yaşı ise 24 idi. Bu da Türkiye’de
logoların değişim hızını gösteren bir başka ilginç gösterge olarak
karşımıza çıkıyor.
Ankete yanıt veren katılımcıların yüzde 56,6’sı, 30 yaş ve üzeri
şirketlerde çalışıyor. Buna rağmen logolarının yaşı 30 ve üzeri olanlar,
sadece yüzde 9,4. Zaten ankete katılan CMO’ların yüzde 72’si şirket
logolarının en az bir kere değiştiğini söylüyor.