2016 zor görünüyor ama büyüme olacak

Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan ile şirketi, sektörü ve trendleri değerlendirdiğimiz sohbetimiz şöyle...

22 ARALIK, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
2016 zor görünüyor ama büyüme olacak
Bülent Gürcan, teknoloji perakendeciliğinin deneyimli isimlerinden biri... 2004’te Teknosa’ya katılan Gürcan, şirketin satış, pazarlama ve satın almadan sorumlu en üst düzey yöneticisiyken 2013’te şirketin en önemli rakiplerinden Mediamarkt’a CEO olarak transfer oldu. 2015’te ise Teknosa’ya genel müdür olarak döndü. Gürcan, 2014’te negatif kâr açıklayan şirketin, 2015’te daha verimli ve kârlı büyümesine liderlik ediyor. 81 ilde 291 mağazayla yola devam ettiklerini söyleyen Gürcan, yeni dönemde yol haritalarını şöyle açıklıyor: “Teknolojide tek adres olma hedefiyle ilerliyoruz. Mağazacılık can damarımız ama dijital kanallarda potansiyel çok fazla. E-ticarette güçlü büyüme trendimiz var. Mobil ticarette ciddi bir trend yakaladık.” 2015’in zor bir yıl olduğunu, 2016’nın da zor olacağını söyleyen yönetici, yine de büyümenin devam edeceğini düşünüyor. Büyümede ise ana lokomotifin internet olacağına dikkat çekiyor. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan ile şirketi, sektörü ve trendleri değerlendirdiğimiz sohbetimiz şöyle:
* En büyük rakiplerinizden biri olan Mediamarkt’a CEO olarak gittiniz, sonra Teknosa’ya genel müdür olarak döndünüz. Bu süreç nasıl yaşandı?
Tamamen profesyonel bir bakış açısıyla yaklaştım. Gittim, çok keyifle çalıştım. Mediamarkt çok saygı duyduğum bir şirket, şu anda da saygı duyduğum bir rakip. Gittim ve geri döndüm.
* 2004’ten bu yana perakendenin içindesiniz. Bu sektörde kazanmanın sizce yolu nedir?
2000 yılında kurulan Teknosa’ya 2004’te katıldım. 1992-1993’ten beri perakende sektöründeyim. 2004’te şirkete katıldığımda 40 mağazası vardı. Rekabet yerliler arasındaydı. 2005-2006 yıllarında AVM’lerin yaygınlaşması ve genç nüfusun teknolojiye olan yoğun ilgisiyle yabancı rakipler pazara girdi. 2006’da dünyanın hiçbir yerinde olmayan bir rekabet başladı. 8 elektronik perakende şirketi, Türkiye’de hizmet vermeye başladı 2006-2010 arasında Bimeks, Vatan, Gold, Darty, Electronic Partner (EP) gibi şirketler vardı. En kısa dayanan EP, 5 mağaza açtı ve rekabete dayanamayıp ayrıldı. EP’yi Teknosa satın aldı. Sektör çift haneli büyüyor. Türkiye’de 2004’ten beri sürekli bir büyüme var. Bu büyüme Türkiye’deki ekonomik büyümeyle hep paralel gitti. Negatif büyümeyi sadece 2008’de yaşadık. Hep pozitif ve çift haneli büyüyen bir sektörde başarının sırrı ise müşteriye ürünü doğru zamanda, doğru yerde sunmak.
* 2014’ü yaklaşık 3 milyar TL ciro ve negatif kârla kapattınız. 2015 ve sonrasında önceliğiniz nedir? Büyümek mi kârlılık mı?
2015’te, 2014’e göre yüzde 10’a yakın bir büyüme öngörüyoruz. Daha verimli mağazalarımızın olması ve 81 ilde olmamız nedeniyle bu yılı daha kârlı ve hizmet odaklı tamamlamayı planladık. Sektör büyümeye devam ediyor. İlk 5 ayda yüzde 16 büyüdü. Dolayısıyla bu büyümenin gerisinde kalmak olmaz. Tabii ki Teknosa büyümeyi ve kâr elde etmeyi hedefliyor.
* Sektörü büyüten dinamikler neler?
Türkiye’de tüketici teknolojisi ürünleri pazarının potansiyeli yüksek. Sektör, dünya ortalamasının üzerinde ve çift haneli büyüyor. Pazarın büyüklüğü 36 milyar TL seviyesinde. 2015 yılında da çift haneli büyüme sürecek.
* Ciroya en büyük katkı hangi kategorilerden geliyor?
Akıllı telefonlar televizyonu geçti. Türkiye pazarına baktığımızda 2014’te 10,4 milyon akıllı telefon satıldı. 2015 sonunda 11,4 milyon satılmış olacak. Dolayısıyla sektörün 1 numaralı ürünü akıllı telefon. IDC’nin tahminine göre 2019’da, tüm akıllı bağlı cihaz sevkiyatının yüzde 75’inden fazlası akıllı telefonlar olurken PC’lerin yaklaşık yüzde 11 ve tabletlerin yüzde 10 oranında kalması bekleniyor. 2010’da bu oranlar yüzde 52,5 PC, yüzde 45 civarı akıllı telefon ve yüzde 2,8 tabletti. Sonra televizyon ve ardından beyaz eşya geliyor. Elektronik satışlarının yüzde 38’i cep telefonundan, yüzde 25-30’u televizyon ve görüntüleme sistemlerinden, yüzde 20-25’i beyaz eşyadan ve geri kalanı da küçük ev aletleri ve BT ürünlerinden oluşuyor. Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2015’in ilk 5 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16 büyüdü. Ciroda en fazla büyüyen sektörler telekom, küçük ev aletleri ve klima oldu. Telekom satışları yüzde 25’e yakın, küçük ev aletleri satışları yüzde 16, klima satışları ise yüzde 39 arttı. Adette ise en
fazla beyaz eşya, klima ve küçük ev aletler büyüme gösterdi. Toplam pazar büyümesine 2015’te, 2014’e göre yüzde 10’a yakın bir büyüme öngörüyoruz. Bu yılı daha kârlı ve hizmet odaklı tamamlamayı planladık. Ciromuzun yüzde 10’u internetten, yüzde 90’ı mağazalardan geliyor. İnternet cirosunun yüzde 15’i mobilden geliyor. Mobile ciddi bir yatırım yapacağız. Büyümenin ve karlıllığın ana lokomotifi internet tarafından gelecek. 81 ilde olduğumuz için fiziki anlamda çok büyümeyeceğiz. 2016’da yer değiştirmeler ve mağaza formatlarında değişiklikler olacak. 2016’da Teknosa sektörden çok daha hızlı büyüyecek E-ticaretin payını yüzde 10-15 düzeyinden 5 yılda yüzde 25’e çıkaracağız. en yüksek katkı akıllı telefon ve televizyonlardan geldi. Küçük ev aletlerinde teknoloji sıçraması, premium ürünler ve sağlıklı yaşam trendinin yükselmesi büyümeye etki etti. Süpürgeler, çay, kahve makineleri, gıda hazırlayıcılar, kişisel bakım ürünleri iyi performans gösteriyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.