"2023 hedefimiz 30 milyar dolar"

THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, Capital’in sorularını şöyle yanıtladı...

19.09.2017 14:22:000
Paylaş Tweet Paylaş
"2023 hedefimiz 30 milyar dolar"

“ZARARI SON ÇEYREKTE SÜPÜRDÜK”

GİDERLERİ DÜŞÜRDÜ
K Sektör geçen yıl yüzde 2’ler mertebesinde giderlerini düşürmeye çalıştı. Türkiye’de havacılık sektöründe 2016’da şirketler giderlerini yüzde 2-3 arasında düşürmeyi başarırken THY ise giderlerini yüzde 8 düşürdü. Etkin gider yönetimi ve dinamik kapasite yönetimi politikası izledik.
KRİZİ FIRSATA ÇEVİRDİK Network’ü, frekansları, uçak tiplerini proaktif ve dinamik şekilde yönettik. Örneğin dünyanın neresinde talepte bir daralma varsa uçaklarımızı dünyada talebin hala canlı olduğu taraflara kaydırdık. Bir tarafta frekansları azaltıp bir tarafta derinleştirerek kapasiteyi çok aktif yönettik. Bu sayede hem piyasadaki fırsatları değerlendirdik hem krizi fırsata dönüştürdük.
 PLANIMIZ TUTTU Kapasiteyi yeniden ayarladık. Dünyada bize yeniden ‘Türk Güneş’i demeye, ‘Turkish Delight geri geldi’ demeye başladılar. 2016’nın son çeyreğinde 386 milyon dolar, yaklaşık 400 milyon dolar kâr ettik. Böylelikle yıl içinde meydana gelen zararları son çeyrekte süpürmüş olduk. Bu da yılı çok küçük bir eksiyle kapatmamızı sağladı. Neredeyse başa baş kapattık.
UÇAKLAR HAVADA Önce 30 uçağı yere indirmiştik. Sonra bunu 21’e düşürdük, daha da azalttık. Ocak ayında yaptığım açıklamalarda ‘Bütün uçaklar nisandan itibaren havada olacak, yaz tarifesinden itibaren yerde uçak kalmayacak, hepsi uçacak’ demiştim. Öyle de oldu. Aynı zamanda büyümeye devam ediyoruz.

"DÜNYADA AKLA GELEN İLK ŞİRKET OLACAĞIZ"

BEŞ YILDIZLI HAVAYOLUYUZ
Asıl hedefimiz, şirketi konumlandırmak istediğimiz nokta, dünyada havayolu şirketleri sorulduğunda cevap olarak THY’nin verilmesi. Eğer yolcuların tercihlerinde bir numaraya gelirseniz, o sizin bütün rakamlarınızı, marka değerinizi, her şeyinizi yukarıya getirir. 2016 yılında her şeye rağmen güzel haberler de var. Uluslararası anketlerde “dar gövdenin en iyi havayolu şirketi” çıktık. Yolcular bizi 5 yıldızlı hava yolu şirketi olarak niteledi. Geniş gövdede Singapur Airlines seçildi. Son 6 yıldır Sky Trek’te Avrupa’nın en iyi havayolu olmayı sürdürdük.
HER YIL 1-2 MİLYAR DOLAR YATIRIM Yatırım yapmaya devam ediyoruz. Her yıl 1-2 milyar dolarlık uçak finansmanımız ve yatırımlarımız var. Bu sayede şirketimiz dünyada dijital dönüşümü başarıyla tamamlayabilen, gelecekteki büyük şirketler arasında da rekabetçi olarak yer alabilecek. Yeni havalimanına taşınmayla dijitalleşmenin en iyi örneklerini sergileyeceğiz.
DANIŞMANLARLA ÇALIŞIYORUZ Üçüncü havalimanına 2018’de taşınıyoruz. Bu maliyeti yönetmek için Big Four’dan bir danışmanla ve dünyadan başka danışmanlarla da çalışıyoruz. Taşınmanın oluşturacağı operasyonel, mali ve teknik riskleri çalışıyoruz. Taşınmamız sırasında bunun en ekonomik ve efektif yapılabilmesi için ne yapılması gerektiğini projelendiriyoruz.
ÜÇ AŞAMALI TAŞINMA Taşınmanın 3 aşaması var. İlk aşamada operasyonel anlamda bütün paydaşlarla oturup müşterek bir çalışma yapıyoruz. Bunların sonucunda ikinci basamakta taşınma stratejisi ortaya çıkıyor. Üçüncü ve son aşamada ise bu taşınma stratejisinin operasyonunu yapıyoruz. Taşınma big bang gibi olacak, ertesi gün uçaklar oraya inecek. Ama tek tek birimler, binaları yetiştikçe geçecekler. İlk etapta ikram ve teknik birimin binalarının çok hızlı bitirilmesi lazım. Atatürk Havalimanı VIP’ye ve business jetlere ayrılacak. Çünkü çok ciddi bir özel jet trafiği var.



"UÇAK KOLTUĞUNDA DÜNYADA YÜZDE 10 HEDEFLİYORUZ"


YENİ BÜYÜME ALANI Uçak koltuğu işinde büyümek istiyoruz. Türkiye’de şu anda tesisimizin (TSI) yıllık koltuk üretim kapasitesi 10 bin adet. TSI, THY, Turkish Technic ve Assan Hanil tarafından kurulmuş bir ortak girişim şirketi. Hedefimiz yılda 50 bin koltuk üretip 2023’e kadar dünyada pazar payımızı yüzde 10’a çıkarmak.
MUTFAK İHRAÇ EDİYORUZ TCI adlı galley (uçak içi mutfak) şirketimiz var. Burada ürettiğimiz galley’leri sadece kendi uçaklarımıza değil, üçüncü partiye de satar hale geldik. Şu anda Hindistan’da Jet Airways’e yaklaşık 97 uçakta galley sattık. Yine Hindistan’da başka bir şirketle 200 uçaklık bir anlaşma daha yaptık. İki Hintli şirkete 297 mutfak ünitesi satacağız. Mutfak ünitesi ihracatında önemli bir yere geliyoruz. Uçaklarımızın yüzde 10’unda varken, ihracatçı olup piyasaya da verebildiğimiz zaman bu bize disiplin getirecek.
EKOSİSTEM BÜYÜYOR Üçüncü partiye satabilme kabiliyeti teknolojik olarak da kalite olarak da sıçramayı sağlar. Boeing’le kabin içi sistemlerin üretiminde çok stratejik bir anlaşma yaptık. Bunu hızlandıracağız. Gelecekteki hedefimiz karbon fiberlerden elektroniklere kadar THY Teknik’in içinde ve alt şirketlerde havacılık ekosisteminin Türkiye’de gelişmesine katkı vermek.



"SATIN ALMA FIRSATLARINI İZLİYORUZ"

HEDEF PAZARLAR
Dünyada geçen yılki gelişmelerin ışığında şirketler iş ortaklıklarını artırmaya başladılar. THY olarak biz de hedef pazarlarımız içinde düşünüyoruz. Bunların içinde de Çin, Hindistan, Amerika ve Afrika var. Bu pazarlardaki fırsatları gözlemliyoruz. İlerleyen dönemlerde belki bir M&A danışmanlığı alabiliriz.
ŞEFFAF YÖNETECEĞİZ Bu işi hem kendi yatırımcılarımız, yönetim kurulumuz ve ülke açısından daha şeffaf ve net yönetmek istiyoruz. Daha önce de fırsatlar oldu, THY bazı girişimlerde bulundu ve belli hava yollarıyla görüştü ama olmadı. Çok uzun yıllardır devam eden Lufthansa ve Sunexpress iş birliğimiz sürüyor.



THY DÜNYASI'NIN GELECEK PLANLARI


  • Zorluklara rağmen 2016’da yolcu sayısında yüzde 2,7’lik bir artış sağlayarak 62,7 milyona taşıdık. 
  • Transitte yüzde 15,5 civarı artış yakalamayı başardık. Geçen yıl 21 milyon transit yolcu taşıdık. 
  • 2017 yılında yolcu sayımızı 69 milyona, ciromuzu ise 10,1 milyara çıkaracağımızı öngörüyoruz. 
  • THY 15 iştirakiyle 17 milyar dolarlık bir ciroyu yakalamış durumda. 
  • 2015’deki 1 milyar dolar kârı yakalamak zor. Ortalama kârlılığımız 300-600 milyon dolar arası. 
  • 120 ülke ve 302 destinasyon ile en fazla noktaya uçan havayolu şirketi konumundayız. 
  • 2018 yılında taşınmanın ardından 2023 hedeflerine odaklanacağız. 
  • 2023 hedefimiz ciroda 30 milyar dolara varmak. 
  • Yeni havaalanıyla 500 uçak sayısına ve 120 milyon yolcuya ulaşmak istiyoruz. 
  • Arz edilen koltuk km’de dünyada 13’üncüyüz. Hedef, ilk 10’a girmek.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz