Camın Apple'ı olmak istiyoruz

Prof. Dr. Ahmet Kırman ile küresel bir devi yönetmeyi ve Şişecam’ın hedeflerini konuştuk.

1.01.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Camın Apple'ı olmak istiyoruz


Capital: Şu an bu hedefin neresindesiniz? Ne kadar yaklaştınız?
- Şişecam 3 milyar dolarlık ciroya sahip. Bu rakam bizi dünya cam liginin ilk 10’u içine sokuyor. Makul bir süre içinde ligin derbisinde yer almak için bu büyüklüğü en az 3 katına çıkarmak gerek. Bu büyük bir iddia gibi görünebilir. Ancak krizlerin böylesi büyük meydan okumalar için en elverişli dönemler olduğunu düşünüyoruz. Şişecam, 2020’lere yıllık ortalama yüzde 10’un üzerinde büyüyerek ulaşmayı planlıyor. Bununla ilgili hazırlıklarımız büyük oranda tamamlandı.

Capital: Büyüme stratejinizde inorganik mi organik mi daha baskın?
- Hem organik hem inorganik olarak büyüyoruz. İlk önceliğimiz, yerel ortak desteğini de arkamıza alarak ve kendi imkanlarımızla mevcut tesislerin satın alınması, kalite, teknik donanım ve kapasitelerin geliştirilmesi. Bu olmadığı takdirde pazar potansiyellerini çok iyi değerlendirerek sıfırdan tesis şeklinde yatırım planlaması yapıyoruz. İlgili ülkede yatırımcıya sağlanan yatırım teşvik ve destekleri, girdi maliyetleri gibi faktörleri de göz önünde bulunduruyoruz. Camda dünyanın ilk üçünün arasında olmak, cam pazarının kendi doğal büyüme temposu içinde gerçekleştirilmeyecek bir hedef. Bunun iki kaçınılmaz yolu var. Konsolide etmek ve camın yeni kullanım alanlarına eğilmek. Biz her ikisine de oynuyoruz. Örneğin Şişecam daha yenilikçi olmak, düşünülmeyeni düşünmek ve üretmek, tek kelimeyle yeni olanı paraya çevirmek konusunda ciddi bir dönüşüm içinde. Bundan sonra Şişecam’ın etkinlik yelpazesi her geçen yıl daha inovatif ürünler ve hizmetlerden oluşacak.

Capital: Küresel pazarda konsolidasyon süreci çok hızlandı mı? Nasıl bir stratejiyle ilerliyorsunuz?
- Küresel düzeyde birinci lige baktığımızda 10 yıl önceki rakiplerle şimdikiler aynı. Bunlar Saint Gobain, Asahi ve NSG gibi çok büyük oyuncular. Bu kulvardaki sıralamanın hemen değişmesi söz konusu değil. Bir alt ligde ise orta ve küçük ölçekli şirketler arasında hızlı değişimler, satışlar söz konusu. Çünkü, küresel kriz camcıları da sarstı. Ya büyükler tarafından yutuluyorlar ya da kendi aralarında biraz konsolide oluyorlar. Bu durum bizim için ciddi bir konsolidasyon ve şirket satın alma fırsatları oluşturdu. Biz bir yandan kriz koşullarında operasyonel mükemmelliği sağlamak için verimlilik ve maliyet optimizasyonun-da detaylı planlar ve iyileştirmeler yaparken, bir yandan da bu satın alma fırsatlarını değerlendirip projelendiriyoruz. Bunun son örneği de Romanya’da satın aldığımız oto cam tesisidir. Ancak bundan sonra çok daha büyük boyutlarda satın almaların bizi beklediğini söyleyebilirim.

Capital: En çok hangi ülkelere bakıyorsunuz? Ne tür şirketler radarınızda?
- Bizim “hayati coğrafyamız” yakın coğrafya. Rusya ve Bulgaristan’ı da içine alan bu bölgede faaliyetlerimiz yeterince olgunlaştı. Şimdi daha uzaklara da gidiyoruz. Artık bölgeselden öte küresel bakış açısıyla ilerliyoruz. Asya, Latin Amerika ve Doğu Avrupa bölgeleri başta olmak üzere, fırsat gözüyle incelediğimiz tüm bölge ve ülkeleri değerlendirmeye alıyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz