Capital: Şu an bu hedefin neresindesiniz? Ne kadar yaklaştınız?
- Şişecam 3 milyar dolarlık ciroya sahip. Bu rakam bizi dünya cam
liginin ilk 10’u içine sokuyor. Makul bir süre içinde ligin derbisinde
yer almak için bu büyüklüğü en az 3 katına çıkarmak gerek. Bu büyük bir
iddia gibi görünebilir. Ancak krizlerin böylesi büyük meydan okumalar
için en elverişli dönemler olduğunu düşünüyoruz. Şişecam, 2020’lere
yıllık ortalama yüzde 10’un üzerinde büyüyerek ulaşmayı planlıyor.
Bununla ilgili hazırlıklarımız büyük oranda tamamlandı.
Capital: Büyüme stratejinizde inorganik mi organik mi daha baskın?
- Hem organik hem inorganik olarak büyüyoruz. İlk önceliğimiz, yerel
ortak desteğini de arkamıza alarak ve kendi imkanlarımızla mevcut
tesislerin satın alınması, kalite, teknik donanım ve kapasitelerin
geliştirilmesi. Bu olmadığı takdirde pazar potansiyellerini çok iyi
değerlendirerek sıfırdan tesis şeklinde yatırım planlaması yapıyoruz.
İlgili ülkede yatırımcıya sağlanan yatırım teşvik ve destekleri, girdi
maliyetleri gibi faktörleri de göz önünde bulunduruyoruz. Camda dünyanın
ilk üçünün arasında olmak, cam pazarının kendi doğal büyüme temposu
içinde gerçekleştirilmeyecek bir hedef. Bunun iki kaçınılmaz yolu var.
Konsolide etmek ve camın yeni kullanım alanlarına eğilmek. Biz her
ikisine de oynuyoruz. Örneğin Şişecam daha yenilikçi olmak,
düşünülmeyeni düşünmek ve üretmek, tek kelimeyle yeni olanı paraya
çevirmek konusunda ciddi bir dönüşüm içinde. Bundan sonra Şişecam’ın
etkinlik yelpazesi her geçen yıl daha inovatif ürünler ve hizmetlerden
oluşacak.
Capital: Küresel pazarda konsolidasyon süreci çok hızlandı mı? Nasıl bir stratejiyle ilerliyorsunuz?
- Küresel düzeyde birinci lige baktığımızda 10 yıl önceki rakiplerle
şimdikiler aynı. Bunlar Saint Gobain, Asahi ve NSG gibi çok büyük
oyuncular. Bu kulvardaki sıralamanın hemen değişmesi söz konusu değil.
Bir alt ligde ise orta ve küçük ölçekli şirketler arasında hızlı
değişimler, satışlar söz konusu. Çünkü, küresel kriz camcıları da
sarstı. Ya büyükler tarafından yutuluyorlar ya da kendi aralarında biraz
konsolide oluyorlar. Bu durum bizim için ciddi bir konsolidasyon ve
şirket satın alma fırsatları oluşturdu. Biz bir yandan kriz koşullarında
operasyonel mükemmelliği sağlamak için verimlilik ve maliyet
optimizasyonun-da detaylı planlar ve iyileştirmeler yaparken, bir yandan
da bu satın alma fırsatlarını değerlendirip projelendiriyoruz. Bunun
son örneği de Romanya’da satın aldığımız oto cam tesisidir. Ancak bundan
sonra çok daha büyük boyutlarda satın almaların bizi beklediğini
söyleyebilirim.
Capital: En çok hangi ülkelere bakıyorsunuz? Ne tür şirketler radarınızda?
- Bizim “hayati coğrafyamız” yakın coğrafya. Rusya ve Bulgaristan’ı da
içine alan bu bölgede faaliyetlerimiz yeterince olgunlaştı. Şimdi daha
uzaklara da gidiyoruz. Artık bölgeselden öte küresel bakış açısıyla
ilerliyoruz. Asya, Latin Amerika ve Doğu Avrupa bölgeleri başta olmak
üzere, fırsat gözüyle incelediğimiz tüm bölge ve ülkeleri
değerlendirmeye alıyoruz.