Dijital dönüşümün 3 kritik etkisi var

Accenture Türkiye Genel Müdürü DİLNİŞİN BAYEL, dijitalleşmenin artık kaçınılmaz olduğunu söylüyor...

3 MART, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Dijital dönüşümün 3 kritik etkisi var
Yasemin Erdoğan
yerdogan@capital.com.tr

Diijitalleşmeyi sadece mevcut ürünü veya servisi dijital bir kanalda satmak gibi görürsek dijitalleşemeyiz.” Accenture Türkiye Genel Müdürü Dilnişin Bayel bu sözleriyle, aslında çok doğru bir noktanın altını çiziyor. Yapılması gerekenin vakit kaybetmeden yola çıkmak olduğunu belirten Bayel, “Dijitalleşmeyle birlikte yeni oyun planını, yeni iş modelini, yeni kârlılık modelini yaratmamız gerekiyor” diye konuşuyor. Peki Türkiye’deki şirketler bu gerçeğin farkında mı? Türkiye, dijitalleşme yolculuğunun neresinde? Bayel’e göre Türkiye henüz yolun oldukça başında. Şirketler cephesinde konuyu büyük bir ciddiyetle ele alanlar da var, henüz farkına varamayanlar da… Ancak gidişat yavaş olsa da umutsuz değil. Accenture’ın ikinci kez gerçekleştirdiği “Dijitalleşme Endeksi” de bu veriyi doğruluyor. Türkiye, 61 puanlık dijitalleşme endeksiyle geçen yılki performansını yükseltmiş durumda. Rapora göre Türkiye’nin en dijital sektörü ise bankacılık. “Dijitalleşme ne kadar üst düzey bir isim tarafından sahiplenilirse süreç de o kadar hızlı ilerliyor” diyen Bayel’e göre bu konu direkt CEO’nun ajandasında olmalı.
Accenture Türkiye Genel Müdürü Dilnişin Bayel ile dijitalleşmenin şirketlere sağladığı somut katkıları ve dijital şirket olmak için yapılması gerekenleri konuştuk:
* Türk iş dünyasının dijitalleşme karnesi nasıl?
 Accenture Dijitalleşme Endeksi 2016 sonuçlarına göre Türkiye’nin dijital endeks puanı yüzde 61. Alınacak daha çok yol var. Şirket kültürünün dönüşümü halen geriden geliyor. “İçeride dijital kültürü yarattık” demek için halen süreç devam ediyor. Bazı ülkeler bu anlamda çok daha ileride. Tüm organizasyonlarını değiştirmiş, tüm birimler arasında dijitalleşme ekseninde harmoni sağlamış çok sayıda global şirket var.
* Bahsettiğiniz ülkeler hangileri?

 Kuzey Avrupa, Amerika, Avustralya tarafında ciddi bir dijitalleşme var. Bazı veriler paylaşabiliriz. Accenture Strategy’nin “Dijital Ezber Bozan: Büyüme Çarpanları” adlı raporu, Almanya, Amerika, Avusturalya, Brezilya, Çin, Fransa, Hollanda, İngiltere, İspanya, İtalya ve Japonya’da dijital ekonominin Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’daki (GSYİH) payını ölçüyor. Yüzde 33 ile ABD dünyanın en dijital ekonomisi. Ayrıca ABD’de iş gücünün yüzde 43’ü, birikmiş sermayenin yüzde 26’sı dijital ekonomiyi destekliyor. Diğer pazarlarda ise dijital ekonominin GSYİH’den aldığı pay yüzde 13’ten yüzde 30’lara kadar değişiklik gösteriyor. Çin’de yüzde 13 olurken İngiltere ve Avustralya’da yüzde 30’lar seviyesinde.
* Accenture Dijitalleşme Endeksi’ne göre Türkiye’de en dijital sektörler hangileri?
 2016 sonuçlarına göre finansal hizmetler yüzde 81 puanla dijitalleşme performansı en yüksek sektör. Ağırlıklı olarak bankalar öne çıkıyor. Onu sırasıyla hizmet faaliyetleri, perakende ticaret ve motorlu kara taşıtlarının ticareti ve onarımı sektörleri takip ediyor. Bu yılki endekste şirket isimlerini paylaşmadık. Sadece sektörel bir endeks paylaşıldı. Ama raporda yüzde 81 ve üzerinde puan alan şirketler “dijitalleşme öncüleri” olarak yer aldı. 2016 sonuçlarına göre 23 şirket, “dijital öncü” olarak tanımlandı. Bir önceki yıl bu sayı 14’tü.
* “Dijital öncüler” neyi doğru yapıyor?
 Öncelikle birkaç farklı ajandayı aynı anda yönetebiliyorlar. İlki, uzun vadeli stratejileri var. Yani uzun vadeli baktıkları bir resim var. İkincisi, müşteriye dokundukları kendi kanalları var. En dijital sektörün bankacılık olduğu gerçeğinden gidersek, burada şubeleri kastediyorum. Dolayısıyla müşterinin reaksiyonlarını daha iyi ölçebiliyor ve ihtiyaçlarını anında yanıtlayabiliyorlar. Yani müşteriyle ilişkilerinde aracısızlar.
* Peki dijital dönüşümün şirketlere en büyük üç katkısı nedir?
 En önemli üç katkı kârlılık, farklılaşma ve hız. Kârlılık etkisi net biçimde gözleniyor ve bunu ölçümleyebiliyoruz. Zaten bizim için bu araştırmanın en önemli çıktılarından biri, dijitalleşme yapanlarla yapmayanlar arasındaki kârlılık etkisi. Yani dijitalleşmenin EBITDA’ya katkısını ölçümlemek… İkinci olarak farklılaşma etkisi var. Çünkü dijitalleşme sayesinde daha ucuza, daha kaliteli ve daha kişiselleştirilmiş ürün veya hizmet sunulması mümkün oluyor. Son olarak hız etkisi var. Çünkü tüm bunlar daha hızlı sunulabiliyor. Dolayısıyla günün sonunda hepsi rekabet avantajı olarak şirkete geri dönüyor.
* Dijitalleşmenin bir şirketin kârlılığına katkısı somut olarak ne kadar?
 Yaptığımız simülasyonlara göre dijitalleşmenin kârlılığa etkisi net biçimde ortaya çıkıyor. Accenture Dijitalleşme Endeksi’nde 10 puanlık bir artış, şirketlere ortalama olarak ilave yüzde 1’lik Faiz ve Vergi Öncesi Kâr (FVÖK) getiriyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.