"EN KRİTİK GÖSTERGEM"

Gayrimenkul fiyatları, işsizlik ve kapasite kullanım oranları şirket yöneticilerinin en çok izlediği göstergeler.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
EN KRİTİK GÖSTERGEM
FAVORİ GÖSTERGELER Pek çok yönetici, kararlarını alırken tek bir göstergeye bakmakla yetinmiyor, farklı verilerden oluşan bir potada gelecek stratejilerini belirliyor. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan da bu isimlerden biri. Özilhan, yurtiçinde ve yurtdışında birçok gösterge takip etmeyi tercih ediyor. Özilhan, “Bilhassa ABD, Avrupa, Rusya, Çin, Japonya’yı takip ediyorum. İşsizlik oranları, dış ticaret açıkları, borsa haberleri, perakendedeki gelişmeler, tüketici endekslerini izliyorum. Neticede bunlar bir potada karışıyor ve geleceğe dönük bir fikir oluşturuyor” diyor. Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül, Türkiye’de iki önemli veriyi, kredi kartları borçluluk oranını ve işsizlik oranlarını sürekli olarak takip ediyor. Yüngül, “Özellikle işsizlik oranlarının yüzde 8 civarında olduğu zamanlarda, hem kampanyalar hem tahsilat oranlarında daha fazla risk alabiliyorduk. İşsizlik oranı yüzde 10’lara geldiğindeyse hem alacaklarda hem teminatlarda vade kısıyorduk. Tabii ki başka rasyolara da bakıyoruz ama bunlar daha çok şirket ve kişi bazında oluyor” diye konuşuyor. Unilever Türkiye CEO’su İzzet Karaca da dünya çapında bir şirketi yönetirken tüm makroekonomik göstergelere iyi bakmak gerektiğinin altını çiziyor. Karaca, özellikle milli gelir verileri, tüketici güven endeksi ve işsizlik rakamlarının Türkiye’nin krizden çıkışında çok önemli göstergeler olduğuna inanıyor ve “Milli gelir dağılımı ile beraber tüketicinin satın alma gücünü çok iyi analiz edip fiyatlandırma stratejilerimize yön veriyoruz. Fabrikalardaki yatırım önceliklerimizi, promosyon ve zam kararlarımızı gözden geçiriyoruz” diyor. Karaca,
ayrıca döviz piyasalarındaki dalgalanmalar, dolar/Euro paritesi, büyüme
rakamları, tüketici güven endeksi, dünya borsaları ve tabii ki İstanbul borsasına bakmayı ihmal etmiyor.

GAYRİMENKULDEN GELEN İŞARET
Alarko Holding CEO’su Ayhan Yavrucu da yıllardan beri çok temel bir ekonomik gösterge olan gayrimenkuldeki talep eğrisini izlediğini vurguluyor ve özellikle bu göstergenin gayrimenkul işiyle uğraşan şirketler için çok önemli olduğuna dikkat çekiyor. “Ekonomik kriz veya daralmanın etkilerinin ilk hissedildiği sektör gayrimenkul” diyen Yavrucu, karar vericilerin gelecek beklentilerindeki durağanlık veya kısmi bir bozulmanın gayrimenkul talebinin ertelenmesi veya belirsiz bir süre askıya alınması sonucunu doğurduğuna inanıyor. Yavrucu, “Tersi durumda krizden çıkışta da en son etkilerin hissedildiği sektör yine gayrimenkul olur. Gayrimenkul talep eğrisi artış yönünde seyretmeye başladığında ekonomideki tüm sektörlerin normale döndüğü kesinlikle söylenebilir” şeklinde konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz