"Global girişimci çıkarabiliriz"

EMRE KURTTEPELI, Türkiye’de girişimciliğin, dünyayla kıyaslandığında hala çok ufak boyutta olduğunu söylüyor...

2 OCAK, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
"Global girişimci çıkarabiliriz"

Nil Dumansızoğlu

ndumansizoglu@capital.com.tr

Emre Kurttepeli, başarılı bir girişimci ve yatırımcı. Yıllar önce aile şirketi İpragaz’da görev almak yerine kendi yolunu çizdi. İnternetin ilk başarılı girişimlerinden Mynet’i hayata geçirdi. Bu girişimi diğerleri takip etti. İş hayatının ilk 10 yılını yeni girişimlere hayat vermekle geçiren Kurttepeli, sonraki 10 yılda ise gelecek gördüğü girişimcilere yatırım yapmayı sürdürdü. Bugün girişimcilik ekosisteminin en önemli isimlerinden biri olan Emre Kurttepeli, bu yıl mayıs ayında etkin girişimci destekleme derneği Endeavor’un Türkiye başkanlığına seçildi. Girişimcilik konusunda dünyanın önde gelen derneklerinden biri olan Endeavor, bugün 25 ülkede 50’den fazla ofisiyle faaliyet gösteriyor. Endeavor Türkiye ise Brezilya ve Meksika ile birlikte dünyadaki en etkin 3 ofis arasında yer alıyor. Başkanlık koltuğundaki Kurttepeli, teknoloji üreten, yenilikçi global girişimcilere destek vermeyi hedeflediklerini söylüyor. “Girişimcilerimizin global anlamda önünü açacak eğitim, networking ve İK alanındaki çalışmalarımıza odaklanacağız. Globalleşme arzusu olan ikinci nesil girişimcilere ulaşacağız” diyor. Endeavor Türkiye Başkanı Emre Kurttepeli, gündemini, Türkiye’nin girişimcilik performansını ve bu performansın geliştirilmesi için neler yapılması gerektiğini şöyle anlattı:
* Endeavor’ın Türkiye’nin girişimcilik ekosistemindeki rolü nedir?
 Endeavor’ın kuruluşundan bu yana yaptığımız çalışmalarımızda ve paydaş ilişkilerimizde her zaman rol model etkisini öne sürdük. Rolümüz bu etkiyi girişimcilerden başlayarak ekosisteme, mentorlara, yatırımcılara, kurumlara olabildiğince yaymak, potansiyel girişimci ve diğer paydaşlara ilham vererek topluma katkıda bulunmaktı. Girişimcilerin yerel ve uluslararası mentorluk, iş geliştirme ve yatırımcı desteğiyle önünü açtık. Girişimcilerimizin hikayelerini değerlendirerek girişimcilik gündemini ve lobisini oluşturduk. Yabancı yatırımcıları Türk girişimcilerle tanıştırdık ve yerel girişimci sermayenin hareketlenmesi için çok çalıştık. Genç girişimci ve üniversite öğrencilerine yönelik online ve yüz yüze girişimcilik programları sağladık. Bugüne kadar toplamda 54 girişimci şirketine destek verdik. Geçen yılın sonunda aktif portföyümüzdeki 22 şirket arasında ortalama yüzde 106 büyüme oranıyla 665 milyon TL ciro ve 3 bin 300 istihdam sağlandı.
* Peki dernek dünyada nasıl bir etkinliğe sahip? Tüm bu anlattıklarınız kapsamında Türkiye’nin performansı nasıl?
 Bugün Endeavor’ın dünya genelinde 25 ülkede 50’den fazla ofisi bulunuyor. Endeavor Türkiye, Brezilya ve Meksika ile birlikte en etkin 3 ofis arasında yer alıyor. 20 yıllık tarihiyle Brezilya ofisinin girişimcilik destek ve özendirme çalışmaları en kapsamlı olanı. Türkiye ve Meksika ofisleri hem yaş olarak hem konum hem de büyüklük olarak birbirine çok benziyor. İki ülke, coğrafi konumları, demografik ve sosyoekonomik yapılarıyla olduğu kadar çalışmalarıyla da birbirlerine çok benzer nitelikte. Latin Amerika’nın ardından EMENA (Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika) bölgesinde açılan ilk ofis Türkiye ofisi. Avrupa ve Orta Doğu bölgesinde yer alan 10’a yakın ofisin kuruluşlarında yer alarak onlara destek verdik.
* Endeavor’da başkanlığı devraldınız… Başkan olarak gündeminizde neler var?
 Bilimi kullanan, teknoloji üreten ve sadece ülkemize değil tüm dünyaya katkı sağlayan yenilikçi global girişimcilere özen gösterip onlara daha fazla destek vereceğiz. Girişimcilerimizin global anlamda önünü açacak eğitim, networking ve İK alanındaki çalışmalarımıza odaklanacağız. Yıllardır vurguladığımız çarpan etkisi olgusunu daha da ön plana çıkarmak için yönetim kurulumuzun, mentorlarımızın ve girişimcilerimizin arasında globalleşmeye katkı sağlayacak deneyim aktarımı yaratacağız. Düzenli coğrafi ve tema bazlı atölyeler ve buluşmalar yaparak etkimizi yaygınlaştıracağız. Aile şirketlerinden doğma geleneksel sektörlerdeki yenilikçi, globalleşme arzusu olan ikinci nesil girişimcilere ulaşacağız.
* Türkiye girişimcilik konusunda son yılarda nasıl bir performans ortaya koyuyor?
 Türkiye orta boyutta bir ülke. Bir Amerika, Hindistan ve Çin büyüklüğünde değil. Alibaba sadece Çin’de faaliyet göstererek 1 milyar dolarlık şirket olabiliyor. Facebook da aynı şekilde Amerika’da milyar dolarlık ölçeklere çıkabiliyor. Ama sadece Türkiye pazarında yer alan girişimler, pazarın boyutundan dolayı orta boyutta kalıyor. Küçük ülkelerin de farklı avantajları var. Oralardaki girişimler iç pazar küçük olduğu için ilk günden yurt dışını hedeflemek zorunda. Örneğin Skype Estonya’dan çıktı. Türkiye’nin özellikle dünyada yer bulabilecek girişimler yaratması lazım. Türkiye girişimciliğine dünya çapında baktığınızda hala çok ufak boyutta. Bu normal. Türkiye’deki otomotiv sektörünün hacmini dünya ile kıyaslayınca da fark çok büyük. Türkiye’de otomotiv sektörünün dünyaya açılması zor. Ancak otomotivde yeni jenerasyon bir girişimci orada rekabet edebilecek bir iş yapabilir. Türkiye’de ana sektörler içinde yeni ve teknolojiyi iyi kullanan şirketlerin, gümrük duvarına ihtiyaç duymayan şirketlerin çıkması gerekiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz