Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

1.09.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?


Capital:  Çin pazarı global bir oyuncu için ne kadar önemli? Rusya ve Ortadoğu ülkeleri de ana odağınızda mı?
- Çin’de sivil havacılık 10 yıl kadar önce yeni bir döneme girdi. O zamandan beri de dünyada en hızlı büyüyen, en önemli pazarlardan biri haline geldi. Embraer, pazara ilk giren şirketlerden oldu. Çinli AVIC firması ile ERJ 145 ticari jeti üretmek amacıyla işbirliğine gittik. Şimdi bu işbirliği ile Legacy 600 / 650 özel jetleri üreteceğiz. Ancak Ortadoğu, Rusya ve Afrika’da bizim için çok önemli bölgeler. Bu bölgelerde de Mısır Havayolları, Suudi Arabistan Havayolları, Kenya Havayolları, Güney Afrika Havayolları ve LAM gibi önemli müşterilerimiz var.

Capital: Türkiye pazarında Delta Havayolları ile çalışmaya başladınız. Türkiye pazarı için hedefleriniz neler? Türkiye’den beklentileriniz neler?
- Türkiye, 10 yıldır girmeye çalıştığımız kilit pazarlardan biri. Burada Çin’deki gibi bir strateji izliyoruz. Pazarda sadece uçak satmanın üzerinde etkinliğimiz olabileceğine inanıyoruz. Brezilya ve Türkiye’nin durumları çok benzer. Kültür, nüfus büyüklüğü, insanların genel karakteri, makroekonomik sağlamlık, büyüme anlamında çok benzerliklerimiz var. Bence bu kriterler, güçlü bir işbirliği oluşturmak için çok önemli. Büyüme gösteren ülkelerin global ekonomi senaryosunda rolleri giderek artıyor. Bu iki ülkenin önemi de artıyor. Türkiye pazarında uçak ürünlerimizin olması bizim için önemli ama aynı zamanda Türkiye’de uçak teknik desteği anlamında yetkinliğe de ihtiyaç var. Türkiye’de çok iyi mühendisleriniz var. O nedenle satışın yanında teknik destek anlamında da büyüyebiliriz.

"GLOBAL OLMAK İÇİN BÜYÜK DÜŞÜNEREK EMİN ADIMLARLA GİTMELİ"
Capital: Global olma vizyonuna sahip Türk şirketleri için ne tavsiye edersiniz? Mutlaka atmaları gereken adımlar neler?
- Biliyorsunuz bu işin tam kuralı olmuyor. Önemli olan niş alanları, değerli segmentleri görmek. Artık hiç yapılmamış bir işi yapma, bir işi herkesten gerçek anlamda farklı olarak ortaya koyma yolları izlenmeli. Bir alanı belirlemeli ve o işte ilerlemeliler. Her işi aynı anda yapmak çok ciddi bir sermaye gerektirir ve bu şekilde başarı elde edilmez diye düşünüyorum. Büyük düşünerek yavaş ama emin başlamak lazım. Bir şirket farklılığını ortaya koyduğunda büyüyecek, bilinecektir. Bu işe yarayan modeldir. Tabii bu soruya yanıt vermek zor. Belli bir hap cevabı olsa herkes global şirket olmayı başarabilirdi.

Capital: Global olmak isteyen şirketler bugün hangi pazarlara odaklanmalı? Gelişmekte olan ülkelere yönelik politikaları nasıl olmalı sizce?
- Her ne kadar Çin, ABD gibi pazarlar büyüklükleri nedeniyle anahtar konumda olsa da global ölçekte de çok rekabetçiler. Bizim sektörden örnek vermek gerekirse. Rekabetçi yüksek kaliteli bir uçak firması kurmak gerekli ama yeterli değil. Başarı için derin bir ürün sertifikalama bilgisi ve satış sonrası alanda önemli yatırım yapmak da şart.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz