Türkiye, 10 yılda ilk 10 ekonomi arasına girecek. GSYH’si 2 trilyon
dolara, kişi başına milli geliri 25 bin dolara yükselecek. Bu hesap
doğrultusunda şirketler de katlanarak büyüyecek Önümüzdeki 10 yılda
Yıldırım Holding ve Arbel Grubu 10, Limak Holding 5, Akbank 4 kat
büyümeyi planlıyor. Her şirketin katlama hesabı ise farklı. Kimi satın
almayla kimi yatırımla kimi de yeni pazarlara giderek bu hedefe doğru
yol alacak. Bazıları içe dönüp daha verimli çalışacak. Bazıları ise
yenilikçilikle ilerleyecek. İşte şirketlerin katlama hesapları...ünyanın
en büyük 16’ncı ekonomisi olan Türkiye, 10 yılda ilk 10 ekonomi arasına
girmeyi hedefliyor. Bu hedef doğrultusunda, gayri safi yurtiçi hasıla 2
trilyon dolara çıkacak, kişi başına düşen milli gelir 2,5’e katlanarak
25 bin dolara yükselecek. 23 ihracatçı sektör, bugünkü rakamı 3’e
katlayarak 500 milyar dolar ihracat gerçekleştirecek. Türkiye, ekonomik
göstergelerini 10 yıllık stratejik hedefleri doğrultusunda katlamayı
planlarken şirketleri de bu yarıştan kopmuyor. Tıpkı Limak Holding gibi.
Grubun katlama planını Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Ebru
Özdemir, şöyle anlatıyor: “Gelecek 10 yılda Türkiye, 82 milyonu aşan
genç bir nüfus, 2 trilyonun üzerinde gayri safi yurtiçi hasıla, yıllık
25 bin dolarlık kişi başı gelir ve 500 milyar dolarlık ihracat hedefiyle
dünyanın ilk 10 ekonomisi arasına girmeyi hedefliyor. Biz de büyüme
stratejilerimizi, Türkiye’nin büyümesi ve küresel ekonomideki
değişiklikler ışığında oluşturuyoruz. 10 yılda TL bazında ciromuzu en az
5 kat büyütme hedefindeyiz.” Hayat Kimya’dan Şişecam’a, Arbel’den
Boydak’a, Akbank’tan Enerjisa’ya Türkiye’nin önde gelen dev şirketleri
de Limak gibi katlanarak büyüme peşinde koşuyor. Bu büyüme hedeflerini
de farklı oyun planları üzerine kurarak realize etmeye çalışıyorlar.
İşte devlerin kartopu etkisiyle 10 yıllık ciro katlama hedefleri ve oyun
planları...
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. 1- HIZLI SEKTÖR ETKİSİ
Bazı sektörlerin büyüme potansiyeli çok yüksek. Dolayısıyla o
sektörlerde bulunan şirketler de bu büyümeden yüksek pay alarak cirosunu
katlama peşinde. Bu şirketlerden biri de Allianz Türkiye. Allianz
Türkiye CEO’su Alexander Ankel, bireysel emeklilikte çok hızlı
büyüyeceklerine dikkat çekiyor. Ankel, 10 yılda fon büyüklüklerini en az
10 kata çıkarmaktan hayat dışı ve hayat sigortalarında ise 10 yılda 3
kat büyümekten bahsediyor. Bu hedefleri üzerine kurduğu oyun planını ise
şöyle anlatıyor: “Emeklilik branşında yönetilen fon büyüklüğünün yıllık
bileşik büyüme oranının 2012-2022 yılları arasında yüzde 20’nin
üzerinde olacağı öngörülüyor. Biz de bireysel emeklilikte 10 yılda 10
kat büyüyeceğimizi öngörüyoruz. Toplumun ihtiyaçlarını karşılamak üzere
ürünler geliştiriyoruz. Sigortada ise doğru riske, doğru fiyat sunmak
hedeflerimize ulaşmak konusunda önümüzü açıyor. İşte bu yüzden hayat
dışı branşlarda da sektörden daha hızlı büyüme gerçekleştiriyoruz.”
Büyüme potansiyeliyle dikkat çeken bir diğer sektör balık ürünleri.
Dardanel Önentaş Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Niyazi Önen, kişi başına
düşen balık ve balık ürünleri tüketiminin gelişmiş ekonomilere kıyasla
çok geride olduğunu söylüyor.~
Önen, gelecek 10 yılda pazarın lideri olarak pazarı büyütme amaçlı
pazarlama iletişim faaliyetleri yapacaklarını söylüyor. Önen, şöyle
devam ediyor: “Kişi başına düşen balık tüketimini 80 gramdan 1.500 grama
çıkaracağız. Büyüme oran ve ciro hedeflerimiz bu paralelde 19 kat
artacak.” Yüksek büyüme potansiyeli taşıyan bir diğer sektör teknoloji
ürünleri. Index Bilgisayar Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik de “10
yılda 1,2 milyar dolardan 5 milyar dolara yol alırken teknoloji
sektörünün önümüzdeki 5 yıl içinde düşük enflasyon oranlarıyla yolunun
açık ve talep yaratma gücünün yüksek olması hedefi ulaşılabilir kılıyor”
diyor.
2.- SATIN ALMA FIRSATI
Katlanarak büyüme hedefinde olan pek çok şirket, birleşme ve satın
almaları bu yolda anahtar olarak görüyor, Turgut Aydın Holding CFO’su
Can Ersöz, 10 yıl önce 100 milyon dolar olan cirolarını 14’e katlayarak
1,4 milyar dolara taşıdıklarını söylüyor, Son 10 yıldaki bu büyüme
deneyiminin kendilerini gelecek 10 yıla hazırladığını ifade eden Ersöz,
katlanarak büyüme planlarını şöyle aktarıyor: “Perakende ve hizmet
sektörlerinde büyümeyi hedefliyoruz, Bunu da satın alma yoluyla
gerçekleştirmeyi planlıyoruz, Perakende sektöründe önemli alım
fırsatları var, Sağlık sektöründeyse yarım kalmış yatırımların mevcut
büyük gruplara dahil olma süreci devam ediyor,” Yıldırım Holding de yeni
ortaklarla katlanarak büyüme gerçekleştirecek, Grup, son 10 yılda 21
kat büyüdü, 2012 cirosu 1 milyar 802 milyon TL’ye ulaştı, Şirket, bu
büyüklüğe ulaşırken çok önemli satın alma ve ortaklıklara imza attı,
Yıldırım Holding CEO’su Robert Yüksel Yıldırım, gelecek 10 yılda da 10
kat büyüme planladıklarını açıklıyor, Bu hedefi, global olarak
yapacakları organik ve inorganik büyümelerle gerçekleştireceklerini
ifade ediyor: Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu da
grubu yeni sektörlerde özelleştirmeler ve satın almalarla 10 yılda 3 kat
büyüteceklerini söylüyor.
3- YENİ PAZAR DESTEĞİ
Yeni pazarlar, her zaman çekici... Pek çok şirket de gelecek 10 yılda
büyüme hedeflerini yeni pazarlara açılarak realize edecek, Örneğin Oti
Holding, zaten 26 ülkede, 5 kıtada faaliyet gösteren global bir oyuncu,
2012’de ulaştığı 3 milyar 580 milyon TL ciroyu, 10 yılda yüzde 259
artırmayı planlıyor, Böylece ciroyu yaklaşık 4 katına çıkaracak olan
şirketin oyun planını yönetim kurulu başkanı Ayhan Bektaş, şöyle
aktarıyor: “Tur operatörlüğünde Orta Avrupa’da önce Almanya’da
yapılanacağız, Çin ve Asya büyüceğimiz diğer pazarlar olacak,” Dyo Genel
Müdürü Serdar Oran da şirketi Avrupa ve Ortadoğu’da büyüterek 10 yılda
ciroyu 5’e katlayacaklarını söylüyor. Silk&Cashmere CEO’su Ayşen
Zamanpur, 10 yılda 8 kat büyüme hedeflerini, yeni pazarlarda
gerçekleştireceklerini söylüyor. Zamanpur, “Şu an yüzde 24 olan
ciromuzda yurtdışı satışların payı, 10 yılda yüzde 50’ye gelecek” diyor.
Orion Holding CEO’su Yalçın Karaman da yeni pazarlara açılarak grubu,
10 yılda 5 kat büyüteceklerini açıklıyor.~
Karaman, 10 yıl sonra 2 milyar dolar ciroya nasıl ulaşacaklarını şöyle
anlatıyor: “Önümüzdeki günlerde yeni pazarlara gireceğiz. Hizmet
sektöründe uluslararası pazarda kendini kabul ettirmiş ve dünya
genelinde hizmet veren ilk Türk şirketi olmayı hedefliyoruz. Kosova’da
ilk yurtdışı faaliyetlerimize başladık, Yeni pazarlara girme
çalışmalarımız devam ediyor.”
4- YENİ YATIRIMLA BÜYÜME
Şirketlerin büyük kısmı, 10 yıllık büyüme hedeflerini gerçekleştirmek
için yeni yatırım planlıyor. Pakpen Şirketler Grubu, bu şirketlerden
biri. Grubun yönetim kurulu başkanı Mehmet Tuza, iddialı hedeflerini
şöyle dile getiriyor: “2012 cirosu 420 milyon TL olan Pakpen Şirketler
Grubu, 2023 yılına kadar inşaat sektörü büyüme ortalamasının üzerinde
olmak üzere yılda ortalama yüzde 15 büyüme hedefliyor. Bu da 10 yılda
ciroyu 4’e katlayacağımız anlamına geliyor.” Tuza, bu yatırımın
içeriğini şöyle anlatıyor: “Türkiye’de değişik bölgelerde yalıtım
malzemeleri konusunda üretim tesisleri kuracağız. Konya’daki tesislerde
altyapı boru ürünleri yatırımlarına devam edeceğiz. Yurtdışında pencere
profili konusunda pazar potansiyeli olan ülkelerde yeni yatırımlara
girişeceğiz. İnşaat projeleri geliştireceğiz. Turizm ve otel
işletmeciliği girişimlerimizi başlatacağız. Yenilenebilir enerji üretimi
konusunda uygun projeler geliştireceğiz.” İttifak Holding ise gelecek
10 yılda cirosunu 5’e katlayacağını açıkladı. İttifak Holding CEO’su
Tahir Atilla, bu hedefi gerçekleştirmede yeni yatırımların çok önemli
olduğunu ifade ediyor. Atilla, yapacakları yatırımlar hakkında özetle
şöyle konuşuyor: “Yeni sektörlerde yapacağımız yatırımları gündemimize
aldık. Üzerinde çalıştığımız bazı stratejik yatırım planlarımız var.
Yeri ve zamanı geldiğinde kamuoyuyla paylaşmayı heyecanla bekliyorum.”
Arbel Gıda Grubu ise son 10 yılda 5 kat büyüyerek 1 milyar 790 milyon TL
ciroya ulaştı. Bu büyümeyi dünyanın pek çok bölgesinde yaptığı satın
almalar ve yeni yatırımlarla gerçekleştiren grup, bu başarıyı tekrarlama
niyetinde. Arbel Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Arslan, yeni
yatırımlarla büyümeyi sürdüreceklerini ve 10 yılda ciroyu 10 katına
çıkaracaklarını söylüyor.
5- VERİMLİLİK KATKISI
Verimlilik artışıyla hızlı büyüme, pek çok şirket için gündemin ilk
maddesi. Boydak Holding CEO’su Mem-duh Boydak, ana hedeflerinin gelecek
10 yılda markalarını küresel arenada bilinen ve tercih edilir hale ge-
tirmek olduğunu söylüyor. Bu kapsamda 2017’ye kadar İstikbalin pazar
payını yüzde 10 artırarak kümülatif toplamda yüzde 50 büyüyeceklerini
ifade eden Boydak, “İstikbalin büyümesini 2023 yılına kadar 2 kattan
fazla artırmayı ve dünyanın ilk 3 mobilya markasından biri olmayı
hedefliyoruz” diye devam ediyor. Boydak, bu hedefe nasıl ulaşacaklarını
ise şöyle anlatıyor: “Yüksek katma değer ve verimlilik artışına dayalı
bir büyüme modeli geliştiriyoruz. Bunun için de yeni stratejilerimizi
uygulamaya koyuyoruz. Önceliğimiz, üretkenliğimizi yenilikçi ve fark
yaratan projelerimizle artırmak. Yurtdışı açılımlarımız sürecek. Mevcut
ve yeni sektörlere olan yatırımlarımızla katlanarak büyüyeceğiz.”
Akbank, 10 yılda toplam aktiflerini yaklaşık 4 katına çıkarmayı
hedefliyor. Son 10 yılda toplam aktiflerini 7 katına çıkardıklarını
söyleyen Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil, “Ülkemizdeki istikrarlı
gelişimin devam edeceğine inanıyoruz. Bu nedenle de Akbank önümüzdeki
yıllarda yatırımlarına ve büyümesine devam edecek. Bu büyümeyi sağlıklı
bir biçimde, hizmet kalitesi ve şeffaflığı en üst noktada tutarak
yapacağız 5 alanda önemli gelişmeler sağlamaya devam edeceğiz.
Operasyonel verimlilik, risk yönetimi, insan kaynakları, teknoloji, ve
Akbank Direkt önemli transformasyon alanlarımız olacak” diyerek oyun
planını anlatıyor.
6- YENİLİKÇİLİĞİN PAYI
Yenilikçilik, her zaman şirketlerin gündeminde. Örneğin Keskinoğlu’nun
son 10 yıldaki 11 kat büyümesinde yenilikçiliğin payı çok büyük.
Keskinoğlu Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Grup
Başkanı Keskin Keskinoğlu, gelecek 10 yılda da şirketi en az 2 kat
büyütürken yenilikçi ürünlerin bu büyümenin dinamosu olacağını
belirtiyor. Keskinoğlu, şöyle devam ediyor: “Keskinoğlu olarak tüm
gayretimiz bulunduğumuz sektörde yol gösterici, yenilikçi ve öncü
olmak.~
Bu doğrultuda da kaliteden asla taviz vermeden, gerekiyorsa zaman zaman
sektördeki en pahalı marka olmayı da göze alarak tüketicimize en
sağlıklı ürünleri sunmak için çalışıyoruz. Ayrıca, dünyadaki
teknolojileri Türkiye’ye getirirken makinesinden ürününe kadar hepsini
Türk tüketicisine uyumlu hale getiriyoruz. Teknoloji ve yenilikçi
yatırımlarımızı sürdürerek 10 yıllık hedeflerimize ulaşacağız.” Polonez
markasıyla tanınan Trakya Et de yenilikçilikle büyüme hedefinde. Trakya
Et Genel Müdürü Andaç Günsoy, son 10 yılda 7 kat büyüdüklerini söylüyor.
Günsoy, gelecek 10 yılda ise ciroyu 10’a katlayarak 1 milyar TL ciro
eşiğini geçme hedeflerini dile getiriyor. Günsoy, ciroyu 10’a katlarken
neler yapacaklarını şöyle açıklıyor: “Yenilikçilik yaşam kaynağımız.
Ürün çeşitliliğimizi yenilikçi ürünlerle sağlıyoruz. Bu sayede son 10
yılda olduğu gibi önümüzdeki 10 yılda da ciromuzu 10’a katlayacağız.” AHMET KİRMAN / ŞİŞECAM YÖNETİM KURULU BAŞKAN VEKİLİ VE GENEL MÜDÜRÜ
SATIN ALMALARLA CİROYU 3'E KATLARIZ"
YURTDIŞININ AĞIRLIĞI
Şişecam Topluluğu’nun cirosunu, 2020’ye kadar 3’e katlayacak bir
hazırlık içindeyiz. 2012’de 5.370 milyon TL’ye yaklaşan bir satış
hacmine ulaştık. 2013 yılında ise yüzde 10 büyümeyi hedefliyoruz.
Dünyada daha fazla yerde, daha fazla üretim ve satış hacmiyle var olmayı
planlıyoruz. Cam üretim faaliyetlerimizin yüzde 40’ı yurtdışında. Bu
oran, cam ambalajda yüzde 60’lara çıktı. 5 yıllık süreçte bu denge
yurtdışı lehine değişecek. İNORGANİK BÜYÜYECEĞİZ
Yurtdışında inorganik büyümeyi önemsiyoruz. Bulgaristan’daki cam ev
eşyası ve düz cam operasyonlarımızın hacmini katlayacağız. Rusya’da da
yeni bölgelerde düz cam, cam ev eşyası ve cam ambalajda, yeni hat ve
tesisleri hayata geçireceğiz. En son Romanya’daki oto cam fabrikasını
yurtdışı faaliyetler zincirimize ekledik. Daha niş pazarlara girmeye
çalışıyoruz. Hindistan gibi uzak bir coğrafyada düz cam pazarına girdik.
Yakın coğrafyamızda satın almaya aday şirketler var. YENİ ALIMLAR GÜNDEMDE
Almanya’da ana sanayinin tercih ettiği enkapsüle cam tedarikçisi Fritz
Holding’in yüzde 100 hissesini satın almaya yönelik iyi niyet anlaşması
imzaladık. Satın almanın ardından portföyümüzü genişleterek
Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi, Volkswagen, Opel, Lamborghini, Land
Rover, Jaguar gibi üst kaliteye sahip markalara üretim yapacağız. RADARIMIZDA DÜNYA VAR
Rusya’da cam ev eşyası alanında yeni bir fabrikayı devreye alacağız.
Bulgaristan ve Rusya projeleriyle 850 bin tonluk kapasiteye ulaşarak
dünyanın en büyük cam ev eşyası üreticisi olma potansiyeline sahibiz.
Cam ev eşyası alanında, başta Meksika olmak üzere Asya, Latin Amerika ve
Doğu Avrupa’da fırsatlara bakıyoruz. Dünyanın bütün coğrafyaları
radarımızda.~ ORHAN İDİL / HAYAT KİMYA GENEL KOORDİNATÖRÜ
10 YILDA YÜZDE 200 BÜYÜRÜZ"
BÜYÜMEYİ NE DESTEKLEDİ?
Hayat Kimya, her yıl yüzde 20 ve üzerinde büyüme oranlarıyla 2013’e
kadar geldi. Bu süreçte yurtdışı pazarlarda önemli kazanımlar edindik.
Özellikle hijyen kategorisinde yeni yatırımların devreye girmesi ve
pazarlama faaliyetlerine ağırlık verilmesi, hızlı büyümeyi destekledi.
2013 yılında da yüzde 20’nin üzerinde büyüme hedefliyoruz. HIZLI İLERLEME PLANI
Yeni yatırımların devreye alınması, çevre ülkelerdeki ihracat
fırsatlarının değerlendirilmesini sağlayacak. 2013 yılında yetişkin bezi
yatırımımız devreye girecek. Bunun yurtiçi ve yurtdışı pazarlarda
büyümemize katkısı
olacak. Ana hedefimiz, girdiğimiz pazarlarda pazar paylarımızı
yükseltmek. Her yıl yüzde 20’lik büyümenin aşağısına düşmeyecek şekilde
ilerleme planlarımızı yapıyoruz. Buna göre 10 yıl içinde en az yüzde 200
büyümeyi hedefliyoruz. YENİ PAZARLARA YATIRIM
Bulunduğumuz her sektörde çok uluslu şirketlerin global markalarıyla
mücadele ediyoruz. Önümüzdeki dönemlerde kapasite yatırım çalışmaları,
başlanmış yatırımların tamamlanması ve yeni yatırımlarla ilerleyeceğiz.
Gelişmiş doygun pazarlar yerine gelişmekte olan ülke pazarlarına ağırlık
vermekteyiz. SELAHATTİN HAKMAN / SABANCI HOLDİNG ENERJİ GRUBU BAŞKANI
ÜRETİMİ 5'E KATLAYACAĞIZ"
ALINAN YOL
Enerjisa, 1997 yılında 120 megavat kurulu güçle başladığı yolculuğunda,
kararlılıkla büyüyor. 2012 sonunda 1.800 megavat kurulu güce ulaştık.
2002 yılında 305 megavat olan kurulu gücümüzü, son 10 yılda 6 kat
büyüttük. 2020 yılında 8 bin megavat kurulu güce ulaşmayı hedefliyoruz. HEDEF AŞILACAK
2013 içinde işletmeye alacağımız 6 hidrolik santralle birlikte
Enerjisa’nın kurulu gücü yaklaşık 2 bin 400 megavata ulaşacak. İnşaatı
devam eden ve mühendislik aşamasındaki 1.900 megavat ve lisansı uygun
bulunan 1.000 megavat ile toplam 5.300 megavat kapasiteye ulaşmayı
şimdiden garantiye almış durumdayız. Böylelikle 2005 yılında Sabancı
Holding olarak 10 yıllık planlarımız kapsamında Enerjisa için
belirlediğimiz 5.000 megavat kurulu güç hedefini gerçekleştirmiş
oluyoruz.~ TALEP KATLANACAK
Türkiye’nin elektrik talebinde 10 yılda 2 kat artış bekleniyor. Yeni
ortağımız E.ON ile birlikte Enerjisa’nın 2020 hedeflerini, 8.000 megavat
kurulu güce ulaşmak olarak belirledik. Bu hedefle Enerjisa işletmedeki
kurulu gücünü ve yıllık üretim hacmini, 5 kat artırmış olacak.
Dağıtımdaysa Başkent Elektrik dağıtım bölgesinde yaklaşık 3,5 milyon
müşteriye hizmet vermekteyiz. Orada da yaklaşık 2 katlık artışla 6
milyon müşteri hedefliyoruz. Üretim ve dağıtımda satın alma
fırsatlarıyla ilgilenebiliriz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?