Murat Ülker'in değişim planı

Murat Ülker,pladis’in yeni stratejisinin 6’ncı ayında, “başarı öyküsünü” ve gelecekteki yapıyı ilk kez Capital'e anlattı

15.05.2017 12:49:190
Paylaş Tweet Paylaş
Murat Ülker'in değişim planı
M.Rauf Ateş
rates@capital.com.tr

PLADIS’İN İLK 6 AYI

“Aslında bu işin başlangıcını şöyle görmek lazım. 1994 yılıydı. O zaman biz Sabri Bey ile birlikte Londra’ya gittik. Londra’da Nabisco satılıyordu. Dünyanın en büyüğüydü. Doğu kısmı satılıyordu, ona teklif verdik. Bizim yurt dışına açılma isteğimiz o yıllara dayanıyor. Ancak görüşmeler sonunda anladık ki bize satmaya niyetleri yok, aralarında pay etmişler. Kimin neyi alacağı belli... O nedenle de bize satmadılar. Bir süre sonra da Nabisco’yu, bizim Londra’da satın alma görüşmesi yaptığımız yönetici, ‘Management buyout’ yöntemiyle satın aldı. Şirketi global bir yapıya büründürme Sabri Bey’in o yıllarda başlayan düşüncesiydi ve pladis olarak bunu uygulamış olduk. Dışarıdan bir şirket alıp global olabilir miyiz diye bakardık. Sabri Bey, “Dışarıdan bir şirket gelip yatırım yapar ya da bizi almaya kalkabilir. Buna hazırlıklı olalım. Rekabetçi olalım, ona göre senaryolar hazırlayalım” derdi. Buna göre işini geliştirmek isterdi.

ODAKLANMA ÇOK ÖNEMLİ
Yapabiliyorsanız, aynı malda ihtisas sahibi olup tüm dünyada aynı malı satmak çok daha doğru bir strateji. Aslında Londra merkezli olarak kurduğumuz yeni şirketimiz pladis de bunun sonucu olarak ortaya çıktı. Bizim global olarak üç markamız var. Godiva, McVitie’s ve Ülker. Bu üç markayı dünyada global olarak satmak istiyoruz. Her birinin minimum 1 milyar sterlinlik cirosu olan markalar olmasını istiyoruz ki kimileri buna ulaşmış durumda. Bizim amacımız, daha fazla marka değil. Elimizdeki markaların daha fazla değer kazanması için bir strateji izliyoruz. Daha fazla markaya sahip olmak odaklanmayı bozuyor. Bu nedenle de bazı markalarımızı elimizden çıkardık, bazı alımları gerçekleştirdik.

PLADIS’TE NELER DEĞİŞTİ?
Godiva zaten tüm dünyada çikolata butiklerinde satılıyor. Bunların bir Ar-Ge merkezi de var, yeni ürünleri de kolaylıkla yapabiliyoruz. Hiç olmadığımız yerlere de kolaylıkla gidebiliyor, yeni dükkanlar açıyoruz. pladis ise Ülker ve United Biscuits’in birleşimi. Ülker markası ve McVitie’s markası var. pladis, Godiva’nın butikleri haricinde FDM (Food Drug Mass) yani marketler için üretilecek yeni ürünleri bünyesinde bulunduruyor. Bunun için iki lisans aldık. Yani pladis, Godiva’nın marketlerde satılacak çeşitlerini yaptırıp satma hakkına sahip. Böyle olunca çikolatanın da bisküvinin de büyük markası oluyor. Biz gofret, kek, şekerleme, sakız da yapıyoruz. Böylelikle birçok malı yapabilen, çok avantajlı bir duruma geliyoruz. Bu malların operasyonlarını da yürütüyoruz ve piyasada bütün bunları yapabilen az şirket var. Hepsinde ihtisası olup, hepsinde markası olup, hepsini dünyanın her yerinde imal edip, her yerinde satabilmek çok büyük bir avantaj. Tedarik zinciri bakımında da kuvvetli bir yapımız, birçok fabrikamız var. Hacim olarak da bu bize avantaj sağlıyor.

GOAL 21 NE GETİRECEK?
Tek bir şirket var. Bir holding şirketi gibi değil, şirketin kendisinden oluşan yapı kurduk. Yapıyı, bölgelere veya ülkelere ayırdık. Büyüklüklerine göre Türkiye ve İngiltere gibi ülkeden oluşan yapılarla bölgelerden oluşan yapılar oluşturduk. Şu an 11 tane bölge var. Bunlar iş geliştikçe artacak uzmanveya konsolide olacak. Bazı ülkeler bir araya gelip daha büyük bir bölgeye dönüşecek. İşi şöyle ya da böyle yapacağım diyemezsiniz, işin gereği neyse ona göre davranacaksınız. Yıldız Holding olarak, “Ultimate Goal” dediğimiz, herkesi kapsayıcı vizyon olarak “G0AL 21” adıyla bir hedef ortaya koyduk. Bu hedef, hem bizim ne yapacağımızı hem de nasıl yapacağımızı söylüyor. Yani hedefimiz, G-GOYA (Gez Oturma Yerinde Artık) yapmak, yani sahada olmak, işin üzerinde olmak, 0 - sıfır hata yapmak, A- amaç birliği etrafında toplanmaktır. Ne kadar çeşitli insan, ne kadar farklı görüş olursa o kadar zenginlik olur diyoruz. Çeşitliliğe saygı, “Respect Diversity” ve aynı zamanda işin lideri olmak ilkelerini paylaşıyoruz. L - İşinin lideri derken nerede olacağımızı da ortaya koyuyoruz. Ya birinci ya ikinci olacaksınız. Bizim de hedefimiz budur. Onun için çalışıyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz