Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz

Ali Sabancı, pazardaki yeni oyunu, bu oyundaki yerlerini ve gelecek planlarını anlattı.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Orta ölçekli olduk yurtdışında büyürüz


Capital: İç hatlar 2003’te serbestleşti. Son 10 yılda pazar nereye ulaştı?
- 2003 bizim için milat, çünkü serbestlik başladı. Türkiye’de 2003’ten bu yana iç hatlar her yıl yüzde 14, dış hatlar ise yüzde 12 büyüdü. Biz 2005 Kasım’da pazara girdik. 2012 yılında 13,6 milyon misafirimizi uçurduk. Son 7 yıldır her yıl iç hatlarda ortalama yüzde 38, dış hatlarda ise ortalama yüzde 24 büyüdük. Yani pazarın çok üzerinde. Şu anda 27 ülkede 63 destinasyona uçuyoruz. 2005’ten bu yana 2 numaraya oturduk. Ama 1 numara da benim babamdan bile büyük. Bu noktayı 3-5 yıl önce hayal ediyor muydun diye sorarsan, hayal edebileceğim bir noktada değiliz.

Capital: Peki Türkiye ucuz uçmaya alıştı mı? Dünyayla kıyasladığımızda durum nasıl?
- Tüketici, dünyanın her yerinde aynı. En iyi ürünü, en uygun fiyatla almak istiyor. Parası çok olan tüketici de bunu istiyor, az olan tüketici de. Dünyada düşük maliyetli havayollarına baktığımızda 3 evre olduğunu görüyoruz. İlk evrede uçak yok. İkinci evrede uçak var ama pahalı. Üçüncü evrede ise uçak var ve ucuz. Bu süreçlerden önce ABD, sonra Avrupa, sonra Uzakdoğu geçti. Şimdi ise bizim de içinde olduğumuz Ortadoğu geçiyor. “Low cost” (düşük fiyat) uygulaması, 42 yıl önce ABD’de Southwest ile başladı. 20 yıl önce ise Avrupa’da... 8 yıl önce Türkiye’de bizimle başladı. Yani yurtdışıyla kıyaslandığımızda pazar da emekliyor, biz de emekliyoruz. Ama büyüyecek.

Capital: Anadolu Jet de ucuz yolcuyu hedefliyor. Nasıl bir rekabet var?
- Rekabet, pazarı her zaman olumlu etkiler. Çünkü pazarı dikte eden tüketicinin talepleridir. Rekabetin her türlüsü de olumludur. Örneğin pazara başka oyuncuların gelmesi, bizi daha dinamik tutuyor. Ama biz adaletli bir rekabet istiyoruz. Pegasus da dış hatlarda THY gibi ilave destinasyonlarda uçabilmeli. Bu, şu anda sıkıntılı.

Capital: Bu fiyat savaşı daha ne kadar sürecek? Rekabeti sadece fiyat mı belirleyecek?
- Sürecek tabii. Sonuçta en son ne zaman bindiğiniz dolmuşun şoförüne ekstradan 10 TL verdiniz? Ama burada asıl önemli olan verimlilik. Okulda bize öğrettikleri en önemli şey, fiyat rekabetinin ne kadar tehlikeli olduğuydu. Çünkü sen fiyat kırarsan, o da kırar, öbürü de kırar. Önemli olan bunu verimliliğinizi kaybetmeden yapmak. Bunu becermek için operasyonel verimliliğe yetişebilmeniz gerekiyor. Bu beceri de ancak yeni kurulmuş, genç ve dinamik havayolu şirketlerinde olabiliyor. Ryanair de, EasyJet, AirAsia da, Southwest de bu işe sıfırdan başladı. Bu iş, geleneksel bakışla olmaz. Çünkü çok dinamik bir sistem. Konvansiyonel kafaların içinde daralıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz