Türkiye’nin önde gelen grup ve şirketleri, 2023’e 10 kala, 5 yıllık
projeksiyonlarını yapmış durumda. Büyüme planlarını, bu büyümenin hangi
sektörlerden geleceğini, riskleri ve fırsatları öngören gelecek
haritalarını önlerine çoktan koydular. İçlerinde 5 yılda sektörlerinden
ve ülkeden daha hızlı büyüme hedefleri doğrultusunda cirolarını 15’e
katlamayı planlayanlar bile var. Bu planlarına ise genellikle yatırıma
ağırlık vererek, yurtdışına yönelik projeleri artırarak ve yeni
sektörlere girerek ulaşmayı hedefliyorlar. Türkiye ekonomisine yön veren
ve araştırmamıza katılan 40 şirketin 5 yıllık büyüme planlarında son
derece iddialı olmaları ise dikkat çekici...
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Rönesans
Holding, bugün 1,7 milyar dolar ciroya sahip Grup, projeksiyonlarına
göre her yıl ortalama yüzde 33 büyümeyle 5 yıl sonra 25 milyar dolar
ciroya ulaşmayı planlıyor. Rönesans Holding Yönetim Kurulu Başkanı Erman
Ilıcak, holdingin büyüklüğünü 15’e katlamayı hedeflerken bunun yüzde
40-45’inin kendi yatırım projelerinden geleceğini söylüyor. Geri kalan
kısmınınsa yurtdışında sağladıkları müteahhitlik hizmetlerinden
gelmesini planlıyor.
5 yıllık büyüme planını önüne koyan bir diğer şirketse Medical Park
Hastaneler Grubu. Grubun yönetim kurulu başkanı Muharrem Usta, 2013’te
cirolarının yüzde 8’inin sağlık turizminden geleceğini söylüyor. Usta,
“5 yıl sonra ciromuzun yüzde 17’sini yurtdışı sağlık turizminden elde
etmeyi planlıyoruz, Projeksiyonumuza göre 2017’de 2,5 milyar TL ciro
elde edeceğiz. Bunun 375 milyon TL’si sağlık turizminden gelecek” diyor.
Sadece bu iki grup değil, Türkiye’nin önde gelen büyük grup ve
şirketlerinin çoğu 5 yıllık projeksiyonlarını hazırlayıp hedeflerini
önlerine koymuş durumda. Capital olarak 5 yılda cirolarını katlama planı
yapan 40 şirketi inceledik. Bu şirketlerin çoğu, büyüme
projeksiyonlarında yeni sektörlere girmeyi planlıyor. Organik büyümenin
yanında inorganik büyüme planlayanların sayısı da hiç de az değil.
ENERJİDE BÜYÜK PLAN
5 yıllık büyüme planı içinde enerji sektörüne özel önem veren pek çok
grup var. Bu gruplar 5 yıl sonra gelirlerinin büyük kısmını enerjiden
elde etmeyi planlıyor. STFA, Kipaş, Eren ve Akkök Holding bu şirketler
arasında yer alıyor.~
STFA Grubu CEO’su Mehmet Ali Neyzi, 1 milyar 253 milyon TL olan
cirolarını 5 yılda 4,3’e katlayacaklarını söylüyor. Bugün grubun
cirosunda inşaat, enerji ve makine sektörlerinin payı hemen hemen aynı.
Neyzi, 2017’de ise cirodan aslan payını enerji sektörünün alacağını
söylüyor ve şöyle devam ediyor: “İnşaat sektöründe, ENR 100 vizyonumuz
her yıl devam edecek. Enerji sektöründe ise sıçramalı bir büyüme
yakalayacağız. Enerji grubumuzda sadece doğalgaz sektöründe ciro
yapıyoruz.
Ancak gerek elektrik gerek yenilenebilir enerji alanında ciddi
yatırımlar planlıyoruz. Bu alanlarda ciromuzda önemli bir büyüme
oluşacak. Hem gaz işini büyütmeyi hem rüzgar ve güneş gibi enerji
alanlarına yatırım yapmayı planlıyoruz. Holding bünyesinde, şirket satın
alma da gündemimizde yer alıyor. Doğalgaz dağıtım sektöründe yeni satın
alma fırsatlarını değerlendiriyoruz. Elektrik üretim ve ticareti
alanında da yeni yatırımlar gündemimizde. ”
Eren Holding Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Eren ise 2012’de 4,1 milyar TL
olan cirolarına en büyük katkıyı yüzde 40 ile enerji sektörünün
yaptığını söylüyor. 5 yılda ciroyu 2,2’ye katlayarak en az 9 milyar
TL’ye çıkaracaklarını aktaran Eren, şöyle devam ediyor: “Bu öngörünün
temel sebebi kağıt, çimento, perakende, ambalaj ve enerji sektörlerinde
başladığımız yatırımların getireceği satış artışı olacak. 2017 ciromuzda
enerji ağırlığını artıracak ve yüzde 50’ye yaklaşacak. Şu an
öngördüğümüz bir satın alma yok, olursa ciroda 9 milyar TL’yi de
aşarız.”
GİYİMDE KATLAMA PLANI
5 yıl sonrası için iddialı hedefleri olan gruplara baktığımızda hazır
giyimin 3 temsilcisinin planları dikkat çekici. Her 3 oyuncu da ciroyu
3’e katlamak için kolları sıvamış durumda, Mudo Yönetim Kurulu Başkanı
Mustafa Taviloğlu, 361 milyon TL olan cirolarını her yıl ortalama yüzde
25 büyüterek 3’e katlayacaklarını söylüyor. “Ciromuzun yaklaşık yüzde
60’ını hazır giyim, yüzde 37’sini mobilya ve ev dekorasyonu, yüzde 3’ünü
de diğer satışlarımız oluşturuyor. 2017’de hazır giyim kategorisinin
cirodan aldığı pay yine yüzde 60 seviyesinde olacak” diye konuşuyor.
Büyümelerini organik yollarla gerçekleştireceklerini belirten Taviloğlu,
büyüme senaryolarını hazırlarken dikkate aldıkları riskleri ise şöyle
aktarıyor: “Kur değişimleri sebebiyle kârımız düşebilir. Seçim ve diğer
farklı etkenler nedeniyle tüketici eğilimleri tasarrufa doğru kayabilir.
Sektöre yeni rakipler girebilir. Komşu ülkelerde savaş çıkabilir.”
Aydınlı Grubu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Said Kavurmacı, 685
milyon TL olan 2012 cirolarını 5 yılda 3’e katlayacaklarını söylüyor.~
Kavurmacı, cirolarında ağırlığı hazır giyimin oluşturduğunu belirtirken
iddialı hedeflerini şöyle dile getiriyor. “Hazır giyimde yıllık ortalama
yüzde 20 büyüme hedefimizle 1 milyar 350 milyon TL’ye, inşaatta ise 700
milyon TL’ye ulaşmayı planlıyoruz. Şayet ülkemizdeki olası riskler
bertaraf edilirse her sektörde satın alınarak dünya liginde yer alınacak
yüzlerce dünya markasının Türk girişimcilerinin eline geçmesinin önünde
hiçbir engel görmüyorum.”
Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar ise cirolarını 3’e katlama
planını nasıl hayata geçireceklerini şöyle anlatıyor: “Planımız sadece
erkeğin gardırobuyla sınırlı kalmayıp onun tüm yaşamında kullandığı
ürünlerde etkin olarak marka gücümüzü yaygınlaştırmak. Bunun için yeni
projelerimiz var. Bu cironun içinde özellikle e-ticaretin önemli pay
alacağını düşünüyoruz.”
FİNANSTAKİ YÜKSEK POTANSİYEL
Araştırmamıza dahil ettiğimiz 40 şirketin 4 tanesi finans sektörünün
önemli oyuncularından. Avivasa Hayat ve Emeklilik CEO’su Meral Eredenk,
777,2 milyon TL olan cirolarını 2017’de 2 milyar 656,6 milyon TL’ye
taşıyacaklarını söylüyor. Eredenk, 5 yılda ciroyu nasıl 3,4’e
katlayacaklarını şöyle aktarıyor: “Yeni BES mevzuatı, kredi
hacimlerindeki artış, büyüme hedeflerimizin temelini oluşturuyor.
İnorganik büyümeler koşullar uygun olduğu takdirde her zaman
değerlendirmeye açık. ” Axa Sigorta Genel Müdürü Cemal Ererdi,
“Büyümenin önündeki tek risk istikrarın bozulması olabilir” diyor ve 5
yıllık büyüme planını şöyle anlatıyor: “2,3 milyar TL’lik prim
üretimimizin en büyük kısmını yani yüzde 60,1’ini oto sigortalarından
elde ediyoruz. 5 yıl içinde ortalama yıllık yüzde 20 büyüyerek 2017
yılında 6,2 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Ciromuzun yüzde
75’ini oto sigortalarının ve sağlık sigortalarının oluşturacağını
düşünüyorum. Satın alma fırsatlarını her zaman değerlendirebiliriz.”
Türkiye Finans Genel Müdürü Derya Gürerk ise bankanın aktif büyüklüğünü 5
yılda 3,1’e katlayarak 40 milyar TL’ye ulaştırmanın hesabını yapıyor.
Gürerk, bu hesabı şöyle anlatıyor: “233 şubeyle hizmet veren Türkiye
Finans’ı 300’ün üzerinde şubeye çıkaracağız. Kullandırdığımız fonların
yüzde 46’sını KOBİ’lerin finansmanına yönlendiriyoruz. KOBİ gözde
segmentimiz olmaya devam edecek.”
HIZLILARIN SIRRI
Farklı sektörlerde faaliyet gösteren onlarca şirketin 5 yılda katlanarak
büyümek için yol haritası belli. Peki bu büyümeyi neler tetikleyecek?~
Örneğin Daikin CEO’su Hasan Önder, cirolarını 2,8’e nasıl
katlayacaklarını şöyle açıklıyor: “Bu öngörünün temelinde, Türkiye
inşaat sektörünün büyümeye devam edeceği ve fabrikaya yapılacak ilave
yatırımlarla ihracatımızı artıracağımız beklentisi bulunuyor.”
Turkcell Global Bilgi Genel Müdürü Bahadır Pek-kan, 5 yılda cirolarını
nasıl 3,1’e katlayacaklarını şöyle aktarıyor: “2017’ye kadar her yıl
yüzde 25 büyüyeceğiz. Telekom sektörü işlerimizin önemli bir kısmını
oluşturacak. Kamu ve finans projeleri de ciromuzdan önemli bir pay
almaya devam edecek.”
Perakendenin iki güçlü oyuncusu Kiler Holding ve Makro Market de hızlı
büyüme planlayanlardan. Her iki şirket de cirolarını 5 yılda 2,4 katına
çıkarma hedefiyle ilerliyor. Kiler Holding’den yapılan açıklamada bu bü-
yümenin hayata nasıl geçirileceğine ilişkin şu ifadelere yer veriliyor:
“Perakendede yeni mağazalar açarak büyüyeceğiz. Ciromuzda perakendenin
payı yüzde 90, inşaatın yüzde 10. 2017’de perakendenin payı yüzde 70,
inşaatın yüzde 30 olacak. İstanbul, önümüzdeki 5 yıl boyunca hem
geliştirme hem sahip olma anlamında yatırımcılarına inşaatta çok önemli
avantajlar sunacak.” Makro Market Genel Müdürü Mehmet Songör,
büyümelerini yine perakendede sürdüreceklerini belirtirken, “Türkiye’de
perakende sektörünün ciddi bir doyum noktasına ulaştığı bir gerçek. Bu
durum artık mevcut ciroların gelişmesini engelliyor. Sektörde yaşanan
doyum noktası büyümenin önündeki en büyük engel” diyor, Soma Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gürkan ise hızlı büyümelerine en önemli
katkıyı kömür üretiminin yıllık 6 milyon tondan 10-11 milyon tona
yükselmesinin yapacağını söylüyor.
İNORGANİK PLANLAR
Katlamayı hedefleyen projeksiyonlar içinde inorganik büyüme planları da
önemli yer tutuyor. İnci Holding, 1 milyar TL’lik cirosunun yüzde
86’sı-nı otomotivden elde ediyor. İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı
Perihan İnci, 5 yılda nasıl her yıl yüzde 20 büyüyerek ciroyu 2,5 katına
çıkaracaklarını şu sözlerle anlatıyor: “Akü ve jant yatırımlarımız
devam edecek. Lojistik ve atık yönetimi konusundaki faaliyetlerimizi ise
yabancı ortaklık fırsatlarını da değerlendirerek büyüteceğiz.
Planlarımızda yeni yatırımların yüzde 60’ını satın almaya ayırdık.”
Torunlar GYO Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Torun, bugün olduğu gibi 5 yıl
sonra da cirolarına en büyük katkının AVM kira gelirlerinden geleceğini
söylüyor. 5 yılda 1 milyar TL’den fazla yatırım yapacaklarını belirten
Torun, “6 AVM ile Türkiye’nin en önemli ulusal AVM geliştiricisi ve
operatörü olarak yeni AVM satın alma fırsatları çıkarsa sektörde
konsolidasyonu sağlayacak oyun kurucu olarak rol oynayabiliriz” diye
konuşuyor.~
Index Group Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, özellikle yurtdışı
açılımlarında satın almalara ağırlık vereceklerini söylüyor ve şöyle
devam ediyor: “Index Grup olarak ülkemizde büyümeye devam ederken,
bölgesel anlamda da uluslararası oyuncu olabilmek adına ataklarda
bulunacağız. Yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz.”
Yıldızlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Üyesi Hakkı Yıldız, 5 yılda
cirolarını 2 milyar TL’den 3,2 milyar TL’ye çıkarırken “Yurtiçinde
şirket satın alma ya da birleşme düşünmüyoruz. Ancak orman ürünleri
sektöründe yurtdışında bir şirket satın alabiliriz” diyor. Erdemoğlu
Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Erdemoğlu da grup olarak, hem
organik hem inorganik büyümeye devam edeceklerine dikkat çekiyor.
Erdemoğlu, “İlerleyen süreçte önümüzde çıkan satın alma fırsatlarını
değerlendirebiliriz” diye konuşuyor.
"Yeni sektöre girebilir, yeni şirketler alabiliriz” AGAH UĞUR / BORUSAN HOLDİNG CEO’SU
BÜYÜK PAY ÇELİK İŞİNİN
Grubumuz 2012 yılında 4 milyar dolar ciro elde etti. Çelik işlerimiz
yüzde 51 'lik pay ile portföyümüz içinde en çok gelir elde ettiğimiz
sektörümüz olmaya devam ediyor. Distribütörlük işlerimiz ise toplam
portföyümüzün yüzde 40'ını oluşturuyor, Borusan Grubu olarak 2012
yılında elde ettiğimiz 4 milyar dolarlık ciromuzu, yıllık en az yüzde
10'luk bir büyümeyle 6,3 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. 2 BİN MEGAVATA ODAKLANDIK
Önümüzdeki 5 yıllık dönemde, en önemli odağımız 2020 yılında 2 bin
megavat kurulu güce sahip olma vizyonumuzla yeni yenilenebilir enerji
santralini faaliyete geçirmek. Ayrıca, Amerika'da kaya gazı sondaj
borularının üretimine yönelik 2012 yılı sonunda başladığımız
yatırımımızı operasyona geçirmeyi ve 2016 yılında tam kapasiteye
ulaştırmayı hedefliyoruz, Bu tesis, tam kapasite çalışmaya başladığında
ciromuza 500 milyon dolarlık katkı sağlayacak. ENERJİ VE LOJİSTİĞİN PAYI ARTACAK
Önümüzdeki 5 yıllık dönemde de çelik işlerimizin yüzde 40'ın üzerinde
bir payla ciromuzun en büyük kısmını oluşturacağını düşünüyoruz. Büyüme
potansiyellerine paralel özellikle lojistik ve enerji işlerimizin toplam
ciromuz içindeki paylarını artırmalarını hedefliyoruz.~ EN BÜYÜK TEHDİT
Gelecek trendlerini göz önünde bulundurarak yeni iş alanlarını da
araştırıyoruz. Tüm iş kollarımızda yeni ürün, hizmet ve iş modellerine
odaklanarak, pazarın ihtiyaçları doğrultusunda dönüşüm gerçekleştirmeyi
planlıyoruz. Enerji ve lojistik gibi yüksek büyüme potansiyeline sahip
sektörlerimizde yeni satın almalar gündemimizde olacak. Kâr marjlarında
ciddi bir azalma söz konusu. Bu karşı karşıya olduğumuz en önemli
tehdit.
"Cirodan aslan payını sağlık alacak”
CAN ERSÖZ / TURGUT AYDIN HOLDİNG CFO’SU
EN HIZLI BÜYÜYENLERDENİZ
2012 yılı grup ciromuz yaklaşık 1,5 milyar dolar, çalışan sayımız da 14
bin kişiye ulaştı. Türkiye'nin en hızlı büyüyen, en çok istihdam yaratan
gruplarından biriyiz. 2011 yılında yaklaşık 1 milyar dolar olan
ciromuzda yüzde 50'lik bir artış oldu. Ciromuzun büyük bir kısmını
perakende ve sağlık sektöründen elde ediyoruz. Her ikisi grup cirosunun
yaklaşık yüzde 80'ini oluşturuyor. Perakende bunun daha büyük kısmına
sahip. 5 YIL SONRA
Gelecek 5 yıl içinde holding olarak Türkiye'nin önemli gruplarından biri
olmayı hedefliyoruz. Bunu yaparken sağlıklı büyümek ve geleceği olan
sektörlere yatırım yapmak bizim için önemli. 5 yıl sonra grup ciromuzda
yaklaşık yüzde 250'lik bir artış olmasını hedefliyoruz. 2017 yılında
grup ciromuzun 5 milyar doların
üzerinde olacağını tahmin ediyoruz. Bu öngörüde, Türkiye'nin ve içinde bulunduğumuz sektörlerin potansiyeli büyük önem taşıyor. STRATEJİ NET
Sağlık sektörü iyi bildiğimiz, performansımızı ispatladığımız işlerin
başında geliyor. Bu nedenle önümüzdeki 5 yıl içinde bu sektörde daha da
büyüyeceğimiz konusunda net bir stratejimiz var. Geçtiğimiz 3 yılda
sağlıktaki başarımıza ek olarak perakende sektöründe A101 ve English
Home gibi iki önemli başarıya imza attık. Grubun lokomotif iki markası
olan Memorial ve A101, 2017 yılında da cironun büyük bir kısmını
oluşturacak. Bu iki markayı English Home takip ediyor olacak. SATIN ALMA ARAYANDAYIZ
Satın alma büyümek için önemli stratejilerimizden biri. Satın almaların
yanında, organik büyüme de planlıyoruz. English Home ve A101 organik
büyümemizin iyi bir örneği. A101 ve English Home'daki başarılarımız
perakende sektörüne yatırım yapmak için bizi motive ediyor. Oradaki
deneyimlerimiz ve öğrendiklerimizi yeni yatırımlarda uygulama şansı
veriyor. Bu nedenle şu anda da yeni satın almalar için arayış içindeyiz.
Üretim dışı olan her türlü sektörde satın almaya açığız.~ 3 DEVİN ROTASI
3 SEKTÖRDE HEDEF İLK 3
Akkök Şirketler Grubu CEO'su Ahmet Dördüncü, ”5 milyar 549 milyon dolar
olan ciromuzun yüzde 55'i enerjiden, yüzde 36'sı kimyadan ve yüzde 16'sı
gayrimenkul sektöründen geldi. 2017'de ciromuzu 5 milyar dolar
seviyesine taşıyarak yüzde 86 oranında büyüme hedefliyoruz. Bu ciroyu da
sırasıyla enerji, kimya ve gayrimenkul sektöründen elde edeceğiz.
Toplam 3 milyar dolar yatırım yaparak enerji, kimya ve gayrimenkul
sektörlerinde Türkiye'de ilk 3'e girmeyi hedefliyoruz. Organik ve
inorganik büyüme fırsatlarını değerlendireceğiz” sözleriyle Akkök'ün
rotasını açıklıyor. DERİNLEMESİNE BÜYÜYECEĞİZ
Yaşar Holding CEO'su Mehmet Aktaş ise gıda, içecek ve boya devinin 5
yıllık planlarını şöyle aktarıyor: "Ciromuzun yüzde 65'ini gıda ve
içecek oluşturuyor. Beş yıllık dönem sonunda 7 milyar TL ciroya ulaşmayı
hedefliyoruz. 2017 yılında 2012 yılına benzer şekilde gıda ve içecek iş
kolumuzun ciromuzun yaklaşık yüzde 65'ini oluşturacağını öngörüyoruz.
Faaliyet gösterdiğimiz sektörler gelecek potansiyeli yüksek olan
sektörler. Bu sektörlerde derinlemesine büyümeyi hedefliyoruz. Stratejik
planlarımızı da organik büyüme üzerine yapılandırdık. HEDEF BÖLGESEL LİDERLİK
Hedef Alliance Holding Genel Müdürü Bülent Denkdemir, Hedef Alliance
Holding'in 6,5 milyar TL'yi aşan cirosunun tamamının ilaç ve ıtriyat
dağıtım işinden elde edildiğini söylüyor ve grubun 5 yıllık
projeksiyonunu şöyle açıklıyor: "Devletin ilaç sektörü için öngördüğü
büyümenin GSMH artışına paralel olarak her yıl yüzde 3-5 bandında
gerçekleşmesi bekleniyor. Bizim ciro hedeflerimiz de bu büyüme
rakamlarına paralel olarak belirleniyor. 2017'de de ciromuzu ağırlıklı
olarak ilaç ve ıtriyat dağıtımından elde edeceğiz. Cezayir ve Mısır
pazarındaki fırsatları değerlendirerek bölgesel yatırımlarla büyümeyi
planlıyoruz. Hedefimiz, önümüzdeki 5 yıl içinde bölgenin lider ilaç
dağıtıcısı olmak.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?