"Takdir etmek başarıyı artırır"

“Takdir etmek her liderin gerçekten kullanması gereken gizli bir silahtır.”

3 MART, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Takdir etmek başarıyı artırır
Aslı Sözbilir
asozbilir@capital.com.tr

“Takdir etmek her liderin gerçekten kullanması gereken gizli bir silahtır.” Bunu söyleyen fast food sektörünün global devlerinden Yum! Brands’in eski CEO’su ve yönetim kurulu başkanı olan David Novak. Yum!daki görevi sırasında dünyayı gezerken çalışanların en büyük ihtiyacının “takdir edilme” duygusu olduğunu gören Novak, 2015’te bu misyonla “O Great One” (Hey, Muhteşem Olan) adlı bir marka kurmuş. 2016’da aynı adlı kitapla takdir mekanizmasının şirket başarısındaki kritik önemine dikkat çeken Novak, “Araştırmamıza göre insanların yüzde 60’ı takdir edilmekten en az para ödülü olmak kadar motive oluyor” diyor.

En son ne zaman bir çalışanınıza herkesin önünde teşekkür ettiniz? Ya da en son ne zaman bir çalışanınızı takdir ettiğinizi söylemek için tüm takımın görebileceği samimi bir e-posta yazdınız? Bahsettiklerimiz çok küçük jestler olarak görülebilir ama ABD’nin efsanevi CEO’larından David Novak’a göre tüm bunlar çalışan bağlılığı ve verimliliği açısından yapabileceğiniz yüklü bir zamdan daha etkili olabilir. David Novak kariyerine 1986’da o zaman PepsiCo’nun sahibi olduğu Pizza Hut’ta pazarlamadan sorumlu genel müdür yardımcısı olarak başladı ve zaman içinde PepsiCo’nun tüm operasyonundan sorumlu yöneticiliğe (COO) yükseldi. Novak’ın buradaki başarısı, onu 125 ülkede 41 binin üzerindeki restoranla dünyanın en büyük fast-food şirketlerinden olan ve Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut ve Taco Bell gibi markaları şemsiyesi altında toplayan Yum! Brands’in kaptan köşküne taşıdı. 1999-2015 arası 16 yıl boyunca markanın hem CEO’su ve yönetim kurulu başkanı olan David Novak, çeşitli zamanlarda ABD’de en başarılı CEO seçildi. Novak, başarısını takdir etmeye verdiği öneme bağlıyor: “Dünyayı gezdikçe her yerdeki insanların takdir edilmeye aç olduğunu ve başkalarının başarılarını kutlamak kadar tatmin edici bir şey olmadığını fark ettim. Buna ‘lider olmanın ayrıcalığı’ diyorum.” Bu farkındalığını kendine özgü yöntemlerle şirkete taşıyan Novak, Yum!’da “bir takdir etme” kültürü yarattı. Novak, “Dünyaca ünlü takdir etme kültürümüz bize en iyi elemanlarla çalışma ve hissedarlarımızın bizden beklediği performansı gerçekleştirme şansını verdi” diyor. 2015’te Yum!’dan ayrılmasının ardından ise “global takdir edilme eksikliğini” gidermeyi misyon edinen “O Great One” (OGO-Hey, Muhteşem Olan) adlı bir marka kurdu. David Novak’la takdir edilmenin hem bireyler hem de şirketlerin geleceği için önemini anlattığı ve 29 yıllık kariyerinde öğrendiklerini paylaştığı son kitabı “O Great One! A Little Story About the Awesome Power of Recognition” (Hey, Muhteşem Olan! Takdir Etmenin Müthiş Gücü Hakkında Küçük Bir Hikâye) üzerine konuştuk. İşte sohbetimizin detayları:
* “Takdir etmek her liderin gerçekten kullanması gereken gizli bir silahtır” sözünüzü biraz açar mısınız?
ariz bir gerçekmiş gibi gelebilir ama yakınlarda yaptırdığımız bir araştırmaya göre “küresel bir takdir edilme eksikliği” var. Bu araştırmaya göre her 10 kişiden 7’si daha fazla takdir edilmek istiyor ve katılımcıların yüzde 83’ü de başkalarını takdir etmek için daha fazla çaba gösterebileceğini düşünüyor. Takdir etmek liderlerin şirketlerinde görmek istedikleri davranışları güçlendirir. Ancak bu, düşünceli bir şekilde ve kendiliğinden olmalı. Herkes kişiliği ve yaptıkları sayesinde takdir edilmek ister. Takdir etmek yüksek motivasyona sahip bir çalışan grubu oluşturmakta önemli bir rol oynayabilir. Dünyanın bu takdir edilme eksiğini anlaması ve buna çare bulabilmek amacıyla OGO (O Great One) adında bir tüketici yaşam stili markası kurdum. Takdir edilmek sonuca ulaşmayı hızlandırır ve insanlara iyi yaptıkları işleri takdir etmek yoluyla onları önemsediğiniz mesajını verir. Başka insanları takdir ederken eğlenmek, enerjik ve performans odaklı bir kültür yaratmanın en iyi yollarından biridir. Hem bireyler hem de şirketlerin başarısını ve gelişmesini olumlu etkiler.
* Neden daha fazla lider takdir etmeye önem vermiyor?
 Ben de kendime aynı soruyu soruyorum. Bazı liderler eğer birisinin başarısını takdir ederlerse o kişinin daha az çalışacağı şeklinde yanlış bir kanıya sahip. Ancak araştırmamıza göre insanların yüzde 60’ı takdir edilmekten en az para kadar motive oluyor ve yüzde 40’ı da takdir edilmenin onları işlerine daha fazla eğilmeye motive ettiğini söylüyor. Birçok lider birini takdir ederlerse bunun diğer çalışanları kızdıracağını düşünüyor ama gerçekte takdir edilmek bulaşıcı bir şey. İnsanlar başkalarının takdir edildiğini gördükçe kendileri de fark edilmek için daha fazla çaba gösteriyorlar, buna kızmıyorlar. Takdir etmek liderliğin bir ayrıcalığı ve biz de Yum!’da her lideri, grubu ve markayı küresel anlamda içine alan bir takdir etme kültürü yaratık. Takdir etmenin gücü kullanılarak bir şirketin kültürü tekrar canlandırılabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz