"Yeni marka değil, yeni ülke bakıyoruz"

pladis CEO’su KARAKAŞ, Yıldız Holding’in “atıştırmalık” işini global rekabete açmak, dünyanın en önemli şirketlerinden birini yaratmak için yola çıktıklarını söylüyor...

19.09.2017 11:02:000
Paylaş Tweet Paylaş
"Yeni marka değil, yeni ülke bakıyoruz"

  • Yeni dönemde global alanda başarılı olmak için şirketlerin nasıl bir modele sahip olması gerekiyor? 

 Bu konuda birkaç önerim olur. Bir tanesi, dünyanın değişik yerlerinde faaliyet gösteren bir şirketin kültürel farklılıklardan haberdar olması lazım. Bu kültürel farklılıkları anlaması, kabullenmesi ve kullanması lazım. Burada “diversity” olarak farklılıklara saygı duymaktan bahsetmiyorum. Bunu istemek gerekli. Şöyle söyleyeyim size. Ben arkadaşlara hep kendinize benzeyen insanla çalışmayın derim. Çünkü, kendinize benzeyen insanla çalışırsanız, dünyadaki dinamiklerin değiştiği bir ortamda iş fırsatlarını yakalayamaz, riskleri göremezsiniz. Farklı yetenekleri, bakış açısı olan kişilerden oluşan bir ekiple çalışmak çok önemli… İkincisi şeffaflık. Organizasyon genelinde şeffaflığı desteklemeniz lazım. Neyi, neden yapıyorsunuz, stratejiniz, hedefiniz nedir, neden bu işi böyle yapıyorsunuz. Bunları organizasyondaki herkesin anlıyor olması lazım. 

  • pladis’te yapılanma devam ediyor mu hala? Neler var önünüzde? Nereye doğru gidiyorsunuz?

 Biraz önce bahsettiğim farklılıkları istemek ve şeffaflık, benim pladis’i idare ederken kullandığım iki tane anahtar. Bir yandan da kendimizi daha fazla anlamaya çalışıyoruz. pladis’in önümüzdeki dönemde atacağı adımlarda ekibin daha iyi oturması ve kaynaşması çok önemli. Biz sektörümüzün en hızlı büyüyen oyuncusuyuz. Böyle olmaya devam etmek istiyoruz. Bunu destekleyici, sektörün doğasını değiştiren adımlar atmaya çalışıyoruz. 

  •  Bu anlamda neler yapıyorsunuz? 

 Birincisi, hibrid ürünler geliştirmede, yani bisküvi, çikolata, sakız ve şekeri birbiriyle harmanlayarak ürün geliştirmede biz sektörün öncüsüyüz. Çünkü, bizim sektörümüzde bu 5 alt kategorinin 5’inde de dünyada faaliyet gösteren iki oyuncu var. Biz ve Mondelez. İkincisi premium çikolata işinde dünyada iki büyük oyuncudan biriyiz. Şu anda gündemimizde Godiva’nın yeni ürün lansmanı var. Çeşitli coğrafyalarda aynı anda yaptığımız bu lansman ile bir anda sektöre ilave bir büyüme getirdik. 

  •  pladis’in organizasyonunda “yeni dünyayı anlamaya yönelik” yeni oluşumlar, yeni departmanlar var mı? 

 pladis’in oluşumunda en önemli departmanlardan bir tanesi bizim SQSE dediğimiz “Safety, Quality, Security ve Environment” (Emniyet, Kalite, Güvenlik ve Çevre) departmanı. Bu departmana özellikle çok önem veriyorum. Bizim topluma ve çevreye, aynı zamanda çalışanlarımıza ve ürünlerimize olan saygımız bu departmanda şekilleniyor. Bu departman Ülker’in kökünden gelen, biz çikolata ve bisküviciyiz diyen ve kendimiz tatmadan, kalitesinden emin olmadan malı pazara çıkarmayız diyen iş yapış tarzını destekleyen bir departman. 

  •  pladis deyince akla satın alma gelir. Yeni fırsatlara bakıyor musunuz? 

 Biz aslında satın aldığımız kadar da satıyoruz. Bu nedenle alma ve satma eş zamanlı ilerliyor. Geldiğimiz büyüklük itibarıyla bazı kategorilerde 2, bazılarında 3, bazılarında 4 numaralı oyuncuyuz. İşimizi tamamlayıcı unsurların bulunmadığı coğrafyalarda, ki bu çok az var, bizi destekleyecek, yeni kanallara erişimimizi sağlayacak yatırımlara bakıyoruz. Yeni markalara bakmıyoruz. Elimizde 3 tane global marka var; Ülker, Godiva, McVitie’s… Ayrıca bunların yanında güçlü yerel markalara da sahibiz. Yeni kategorilerle ilgilenmiyoruz. Sonuçta sektörümüzün tüm kategorilerinde faaliyet gösteriyoruz. Bunlara yönelik ürün ve süreç bilgimiz var. Ancak yeni ülkeler ve kıtalara bakıyoruz. Bizim sektörümüzde “deal flow”, yani işlem akışı çok az. Bu nedenle ben şuradan şunu alayım diye alınmıyor. Bekleyeceksiniz, baktığınız iş piştiğinde de kaçırmayacaksınız. Biz de bu bağlamda çeşitli fırsatları takip ediyoruz. 

  •  Faaliyet gösterdiğiniz alanın büyüklüğü ve pladis’in buradan aldığı pay nedir? 

 400 milyar dolarlık bir sektörden bahsediyoruz. Bu sektörün ilk 10 oyuncusu sektörün yaklaşık 120 milyar dolarını oluşturuyor. Bunlardan 10 oyuncuyu sıraladığınızda en büyüğü yaklaşık 25 milyar dolar cirosuyla Mondelez’dir. 10 numaralı oyuncu ise 2 milyar dolardır. Biz geçen yıl 5,2 milyar dolar civarında ciro yaptık. 

  •  Sektörün büyümesi ne durumda? 

 Sektör dünyada ortalama yüzde 4 büyüyor. Sektörün yarısını oluşturan Batı Avrupa ve Kuzey Amerika ise yüzde 0 hızla büyüyor. Hatta bazı yıllar daralıyor. Sektörün geri kalan yarısı ise yüzde 8 hızla büyüyor dünyada. 

  • Siz bu gidişle 5-10 yıllık bir dönemde nasıl bir sıralama hedefliyorsunuz?

 5 ila 10 yıl arasındaki bir dönemde bugün gördüğümüz sektör mevcut halinde kalmayacak. Ana 20-30 oyuncudan bazıları artık olmayabilir, bazıları bölünebilir, yeni oyuncular aramıza katılabilir. Biz pladis olarak en büyük oyunculardan birisi olmayı planlıyoruz. Birincisi, sektörde güçlü varlığımızı koruyacağız, yani sektörde yok olanlardan biri olmayacağız. İkinci olarak da oyunun kurallarını yazanlardan biri olarak masada kalmayı ve en büyüklerden biri olmayı hedefliyoruz. Biz diğerlerinden farklıyız. Biz köklü bir şirketiz. 100’er, 200’er yıllık markalarımız var. Toplamda 300 yıllık bir tecrübeyi barındırıyoruz. Biz pladis’i kurarak bir startup mentalitesine dönüşmeye çalıştık. Bazı şeyleri sıfırdan inşa ediyoruz.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz