Ancak e-ticaret içinde öyle bir alan var ki, bu alanın büyüme hızı çok daha yüksek. Evet, fırsat sitelerinden bahsediyoruz. Bunlara grup satın alma siteleri de deniyor. Bu siteler, il, ilçenizdeki cafe, restaurant, mağaza ve bunun gibi para harcayarak bir hizmet alacağınız yerlerle anlaşıyor. Ve size onları ekonomik bir biçimde sunuyor. Bu konsept yurtdışında çok uzun yıllardır var. Ancak Türkiye'de yeni sayılabilecek bir geçmişe sahip. Bu alanda faaliyet gösteren şirketlerden Şehirfırsatı-Groupon, Grupanya, Grupfoni, Markapon ve Yakala.com Yemek fırsatı açık ara önde geliyor.
"E-TİCARET HOLDİNGİ KURACAĞIZ" Sina Afra/markafoni Yönetim Kurulu Başkanı "Türkiye'ye özel alışveriş kulübü konseptini getiren markafoni olarak 2008 yılında kurulduk. İlk yola çıktığımızda dört kişilik bir ekibimiz vardı, şimdi ise markafoni ekibinde 300'ün üzerinde uzman görev alıyor.Şu an 3 milyonun üzerinde üyemiz var ve bu sayı her geçen gün artıyor.. Türkiye'nin en büyük 3'üncü e-ticaret sitesi olduğumuzu söyleyebiliriz. Kampanyalarımız ve servis kalitemizi her geçen gün geliştirerek özel alışveriş kulüpleri arasındaki liderliğimizi korumayı planlıyoruz. Ayrıca markafoni grup şirketlerini bünyesinde barındıran bir e-ticaret holdingi kurmayı ve Türkiye'nin önde gelen e-ticaret holdinglerinden biri olmayı hedefliyoruz."
Çılgın indirimli satışlar
Grupanya, Markapon gibi grup satın alma siteleri her geçen gün üye sayılarını ve cirolarını artırıyor. Bu alanda dünyanın en büyük e ticaret şirketlerinden ABD merkezli Groupon da sehirfirsati.com ile pazarda rekabet ediyor. Sehirfirsati.com dünyada kolektif satın alma fenomeninin yaratıcısı olan Chicago merkezli Groupon'un Türkiye markası. Sehirfirsati.com Genel Müdürü Emre Ekmekçi, "SehirFirsati.com 23 Nisan 2010'da açıldı. www.sehirfirsati.com, tüm Türkiye'de yemeden-içmeden eğlenceye, güzellikten sağlığa, sinemadan kültür sanata minimum yüzde 50 olmak üzere yüzde 90'a varan indirimlerle şehir fırsatları sunuyor. Türkiye'de sehirfirsati.com, 2,8 milyon üyeye ulaştı ve şu anda İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Adana, Samsun, Kocaeli gibi büyükşehirlerde olmak üzere her gün üyelerine 30'un üzerinde fırsat sunuyor" diyor. Türkiye'de ve dünyada yaygınlaşan fırsat siteleri öyle görünüyor ki bir çok insanı internetten alışverişe sürükleyecek.
İstanbul ağırlıklı
Grupfoni.com, Türkiye'de sayıları her geçen gün artan bu fırsat sitelerinden biri. Markafoni ve Mynet ortaklığı ile kurulan grupfoni.com aynı zamanda Group BuyingGlobal (GBG) tarafından yatırım fonu ile desteklenmekte. GBG ayrıca dünya genelinde grupfoni formatında olan 14 fırsat sitesine yatırım yapıyor. Grupfoni kurucu ortaklarından Burak Hatipoğlu grupfoni.com'un iş modelini "sen (ürününü sergileyen işletme) bize ürünü ucuza ver. Biz de senin reklamını sitemiz üzerinden yapalım" şeklinde özetliyor. Şirkette şu anda 87 çalışan var ve toplamda 12 ilde faaliyet gösteriyor. Satışlarının yüzde 75'ini İstanbul sınırları içerisinde gerçekleştiren Grupfoni, yüzde 50 indirimden daha az indirim sunan firmalar ile çalışmıyor. Google Analystics'e göre günlük tekil ziyaretçi (uniq visitors) sayısı 140 bin'ler civarında. Şu ana kadar toplam 850 bin adet fırsat kuponu sattıklarını belirten Burak Hatipoğlu, sitelerinde bugüne kadar 3 bin 600 değişik fırsatın yayınlandığını söylüyor. Ayrıca şu ana kadar üyelerine 86.4 milyon dolar para kazandırdıklarının altını çiziyor. Sosyal paylaşım sitelerine oldukça önem veren Grupfoni'nin facebook sayfasının takipçi sayısı 245 bin civarında.~
"50 MİLYON TL CİRO BEKLİYORUZ" Esra Sertoğlu/Grupanya Genel Müdürü
"Grupanya olarak dünya grup alışveriş siteleri sektöründe işlem hacmi bakımından New York, Sao Paolo gibi kentlerle boy ölçüşen İstanbul'da sektörün başrol oyuncusuyuz. 21 Haziran 2011 tarihi itibariyle 1 milyonuncu kupon satışına imza atarak birinci yaşımızda aynı zamanda Türkiye'nin en fazla fırsat satan sitesi olma başarısını gösterdik. Üye sayımız 1.5 milyon kişiye yaklaştı. 2011 'de yaklaşık ciromuzun yaklaşık 50 milyon TL civarında olmasını bekliyoruz. Müşteri memnuniyetini sürdürülebilir kılmak çok önemli. Müşteri memnuniyeti konusunda attığımız son adımlar, aynı zamanda iş ortaklarımızın eski-yeni tüm müşterilerine VIP hizmet vermelerine olanak tanıyor."
Aylık ciro 15 milyon TL
Sektörün geneline bakıldığında aylık ortalama cironun 15 milyon TL civarında olduğu belirtiliyor. 6-7 ay önce bu değer 4 milyon TL'ler civarındaydı. Bu da sektörün hızlı gelişimini gözler önüne seriyor. Etid derneği başkanı Hakan Orhun, "E-ticaret Avrupa'da 165 milyon dolara ulaştı ve Avrupa cirosu, ABD'yi geçti. Türkiye'de e-ticaret hızlı büyüyor. Şimdi grup satın alma şirketleri çok popüler. Sektörün gözdesi şu anda onlar gözüküyor. Çünkü 100'e yakın şirket var. Ve çok kolay bir iş dalı. Site basit, ürün basit, işlemesi çok basit aslında ama bir taraftan da sektör bu kadar oyuncuyu kaldırır mı diye bakarsınız, zannetmiyorum. Dolayısıyla bu yıl orada bir konsolidasyon mutlaka olacaktır" diyor. Fırsat sitelerinin en büyük avantajı kolay ölçülebilir olması. Siteyi kaç kişi ziyaret etmiş, kaç kişi satın alma yapmış, kaç kişi satın almamış görebiliyorsunuz. Ayrıca bu fırsatlar kullanıcıya mail olarak gidiyor. Bu da bir reklam. Böyle bir reklam yapmak istese bir şirket bunun için 20 bin dolar civarında bir para ödemek zorunda. Fırsat sitelerinde kullanılmayan kuponlar için de farklı çözümler var. Örneğin Grupfoni, Burak Hatipoğlu'nun belirttiğine gör-kullanılmayan kuponlar için geri ödeme yapıyor. Bu arada belirtilene göre ABD'de kullanılmayan kupon oranı yüzde 20'lerde iken, Türkiye'de bu oran yüzde 1.5'lar seviyesinde.
"30 İLDE HİZMET VERECEKLER" Burak Hatipoğlu/ grupfoni Kurucu Ortağı ve Genel Müdürü "
Mart 2010'da kurulduk ve 23 Haziran 2010'dan bu yana üyelerimize avantajlı fiyatlar sunan bir platform olarak faaliyet gösteriyoruz. Şu anda 1.5 milyondan fazla üyemiz var. Grup satın alma siteleri içindeki lider konumumuzu atacağımız yenilikçi atılımlarla pekiştirmek istiyoruz. Önümüzdeki dönemde grupfoni.com'a yeni ürün ve hizmet kategorileri eklemeyi planlıyoruz. Şu an İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Adana başta olmak üzere 15 ilde faaliyet gösteriyoruz ve yıl sonunda 30 ilde aktif olmayı hedefliyoruz. Yerel bazda daha etkili çalışmalar yürütebilmek için bölge ofisleri açmak da planlarımız arasında."
Tatil fırsatlarında önde
Sektörün önemli şirketlerinden biri de Markapon. Haziran 2010'da Gittigidiyor. com'un kurucuları tarafından kurulan Markapon, kısa sürede farklı siteleri de devreye sokarak bir platform oluşturdu. GNCteklif ve ruup isimli iki siteyi de devreye sokan ortaklar, özellikle Markapon ile iyi bir çıkış yakaladı. Markapon'un Genel Müdürü Murat Demirhan, sitenin şu anda 1.5 milyon üyesi olduğunu söylüyor. Markapon şimdiye kadar 400 bin adet kupon satmış. Ancak tatil kuponları alanında bir numara olduklarını söyleyen Demirhan, "Bu da bizi diğer sitelerden farklılaştıran özelliklerin başında geliyor. Biz ayrıca kaç kişinin fırsatı satın aldığını da yazmıyoruz. Diğer insanların almış olması bu fırsatı diğerlerinin de alma sebebi olmamalı diye düşünüyoruz" diyor. Bilindiği gibi sektörde 100'ün üzerinde site var. Demirhan, ilk 20 şirketten sonrası takip etmediklerini söylüyor. Sektörden çıkan şirketler de olduğunu belirten Demirhan, şöyle devam ediyor: "Bu alan potansiyeli yüksek bir alan. Ben de uzun yıllardan beri hızlı tüketim ürünleri sektöründeki kariyerimi bir kenara bırakıp bu alana girdim. Ancak hızlı bir büyüme sürecinde olduğumuzu belirtmeliyim" diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?