Kalabalık sendromu

Artan ürün ve marka sayısı kârlılığı tehdit ediyor...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kalabalık sendromu
Türkiye'nin son yıllarda kaydettiği hızlı büyüme marka sayısında enflasyon yaşanmasına neden oldu. Bugün ilaçta 5 bin, tur operatörlüğünde 2 bin, endüstriyel mutfakta 500, mobilyada 200, küçük elektrikli ev aletlerinde 198, hazır giyimde 120 ve gayrimenkul sektöründe 100 marka rekabet ediyor. Kalabalık markalı sektörde rekabet fiyata odaklanırken, kâr marjlarındaki düşüşler oyuncuların en büyük şikayet konusu. Bu nedenle talep dengesinin bozulduğu durumlar da dikkat çekiyor. Ancak tüm bu olumsuzluklar bir yana kalabalıktan şikayetçi olmayanlar da var. Türkiye'nin son yıllarda  yaşadığı büyüme, birçok sektördeki marka sayısında ciddi bir artışa neden oldu. Gerek üreticilerin katma değer yaratmak için markalaşmaya başlaması gerek yurtdışından Türkiye pazarına olan yoğun oyuncu girişi marka sayısını artırdı. Ancak gelinen noktada bu artış belli sektörlerde enflasyona neden olmuş durumda"...Bu değerlendirme Türkiye'nin en büyük market zincirlerinden birinin CEO'suna ait. Aslında bu tespit sadece hızlı tüketim ürünleri için değil diğer sektörleri de kapsıyor. Marka enflasyonunun kendisini fazlasıyla hissettirdiği sektör ve segmentler ise bu gelişmenin sancılarını yaşıyor. Kalabalık markalı sektör ve segmentlerde rekabet fiyata odaklanırken, kâr marjlarındaki düşüşler oyuncuların en büyük şikayet konusunu oluşturuyor. Öte yandan kalabalıkta pasta paylaşımı da zorlaşıyor. Pazar payı dağılımındaki dağınıklık en çok büyük oyuncular tarafından olumsuz bir şekilde dile getiriliyor. Kalabalık markalı rekabette talep dengesinin bozulduğu durumlar da dikkat çekiyor. Kalabalık nedeniyle haksız rekabetten şikayet edenler de oldukça çok. Ancak tüm bu olumsuzluklar bir yana kalabalıktan şikayetçi olmayanlar da var. Bardağın dolu tarafından bakmayı tercih eden bazı sektör oyuncuları, çok markalı rekabetin pazarı dinamik tuttuğunu düşünüyor. Yenilikçiliği tetiklediğini dile getiriyorlar. Türkiye gibi gelişmekte olan bir ülkede neredeyse tüm sektörler büyüme yolculuğunu sürdürürken önümüzdeki dönemde sektörlerin daha da kalabalık bir görünüme kavuşacağı da kesin gibi görünüyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz