"Kârdan fedakarlık planları"

Hammadde fiyatlarındaki artış, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de şirketleri zorlayan en kritik konu...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kârdan fedakarlık planları
Son 1 yılda bazı sektörlerde maliyetler yüzde 60'a varan oranlarda arttı. Ancak bu durum fiyatlara olduğu gibi yansımadı. Yoğun bir rekabetle mücadele ederken fiyat artışı yapmamakta direnen birçok şirket, müşteri ya da pazar payı kaybetmek yerine kârlılığından vazgeçmeyi tercih etti. Bu yıl da şirketler benzer yaklaşımı sergilemek niyetinde... "Fiyat artışları olacak ancak bir miktar da bizim fedakarlık yapmamız gerekecek" diyen Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner gibi çok sayıda iş insanı, 2012'de de kâr marjından fedakarlık yapmayı planlıyor. Biz hammadde enflasyonunun tüketici üzerindeki etkisini azaltmak için kârımızı korumak yerine fiyatlarımızda iyileştirmeye gittik. Bu nedenle şimdi 2011 faaliyet marjında düşüş bekliyoruz." Bu sözler, dünyanın en büyük hızlı tüketim şirketlerinden Unilever'in CEO'su Paul Polman'a ait. Sadece Polman değil son dönemde iş dünyasında farklı sektörlerde faaliyet gösteren birçok yönetici, tüketimi canlı tutmak ve pazar payı kaybı yaşamamak için kâr marjımızdan taviz vermeyi tercih ediyor. Son olarak İngiltere'nin en büyük gıda perakendecilerinden Tesco'nun CEO'su Philip Clarke, müşteri sayısında eski ahengi yakalamak için kârından fedakarlık yapmaya hazır olduklarını açıkladı. Türk şirketleri cephesinde de durum pek farklı değil. Hammaddefiyatlarındaki artış, şirketleri oldukça zorluyor. Yoğun rekabetle mücadele ederken fiyat artışı yapmamakta direnen birçok şirket, ciddi kâr sorunuyla karşı karşıya kalmış durumda. Üstelik 2012'de de bu trendin devam edeceği görülüyor. Herkes maliyet artışları karşısında bir miktar fiyat artışı öngörmekle birlikte kâr marjından da belli ölçülerde vazgeçme hazırlığı yapıyor. Bu konuda önümüzdeki dönem yaklaşımın nasıl olacağını Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner şöyle özetliyor: "Fiyat artışları olacak ancak bir miktar da bizim fedakarlık yapmamız gerekiyor."
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

MALİYETLER YÜKSELDİ
Son 1 yılda Türkiye'de birçok ürünün maliyeti ciddi oranda artış gösterdi. Bu durum ağırlıkla ürünlerin hammaddelerine gelen zamlardan ve dövizdeki dalgalanmalardan kaynaklandı. İthalata getirilen ek vergiler de yine ithalat girdisi olan şirketlerin maliyet hanesine eklendi. Hazır giyim ve tekstil sektöründe döviz kurlarının yukarı yönlü çıkışı, şirketlere en az yüzde 15'lik maliyet artışı olarak yansırken, yurtdışından ithal edilen dış giyim ürünlerinde bu oran yüzde 60'lara ulaştı. Aydınlı Grup Genel Müdürü Osman Şentürk, "Bu durum 2012 yılındaki faaliyet gelirlerimizde bizler açısından çok ciddi risk oluşturuyor. Çünkü biz markalarımızla tüketicilerimize her yıl daha kaliteli ürünü daha ulaşılabilir fiyatlarla sunmak istediğimiz için bu maliyet artışlarının çok azını fiyatlarımıza yansıtabiliyoruz" diyor. Maliyetin en çok etkilediği bir diğer sektör de inşaat oldu. Sektörde girdi fiyatları yüzde 40'lık bir artış gösterdi. Elektrikli ev aletlerinde ürün maliyetleri yüzde 1530 arasında arttı. Örneğin Arzum bu artışı yüzde 15 seviyelerinde yaşarken Homend yüzde 30 civarında hissetti. Seramikte ithal boya gibi hammadde kalemlerinden oluşan fiyat artışları ve işçilik ücretlerindeki yükseliş şirketlerin üretimlerini yüzde 15-20 oranında daha pahalıya yapmalarına neden oldu. Mobilyada petrole dayalı hammaddeler ve dışarıdan ithal edilen kumaş ile mekanizmalar nedeniyle maliyet ortalama yüzde 15 arttı. Kozmetikteki artışları ise ağırlıklı kur etkisi tetikledi. Sektörde ortalama yüzde 10-18 arasında maliyet artışı yaşandı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz