103 yeni şirketle çift haneli büyüdük

Türk telekomünikasyon teknolojileri ve hizmetleri sektörü 20 milyar dolar civarındaki büyüklüğü ile Avrupa'nın en büyük pazarlarından biri.

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
103 yeni şirketle çift haneli büyüdük
Bu pazardaki en büyük oyunculardan biri ise SAP Türkiye. Kurumsal kaynak planlaması ve iş zekası alanında dünyada ve Türkiye'de pazar lideri olan SAP, geçtiğimiz yıl adeta büyüme rekoru kırdı. SAP'ın hem Türkiye'de hem dünyada 2 haneli büyüme oranları ile sürdürülebilir bir büyüme oranını yakaladığını belirten SAP Türkiye Genel Müdürü Cem Yeker, "SAP olarak 2011 yılında tarihimizin en iyi yıl sonu rakamlarına ulaştığımızı söylemekten büyük mutluluk duyuyorum. 2011 genelinde yazılım gelirlerimizi yüzde 22 artırarak 3,97 milyar Euro'ya eriştik. Bunun yanı sıra 2011'de IFRS dışı yazılım ve yazılımla ilgili hizmet gelirlerimiz de yüzde 15 artış gösterdi. 2011 yılı IFRS dışı faaliyet kârımıza bakacak olursak da 4,71 milyar Euro'ya ulaştığımızı söyleyebiliriz" diyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 8 civarında büyüyen Türk bilişim ve iletişim teknolojileri pazarının bu yıl yüzde 10'luk bir büyüme yaşaması bekleniyor. Bu ortamda SAP Türkiye'nin büyüme hedefi ise yüzde 30'un üzerinde. Hedeflerini gerçekleştirmek üzere 2012'de ERP'nin yanında özellikle bulut bilişim, HANA ve in-memory teknolojileri alanlarına odaklanacaklarını ifade eden Yeker, 2015'de ulaşmak istedikleri noktayı da şöyle anlatıyor, "Öncelikle danışman ve iş ortaklarından oluşan 2 bin kişilik ekosistemimizi, 2015 yılına dek 5 bine çıkartmayı istiyoruz. Önümüzdeki 5 yıl içinde özellikle kamu, bankacılık-sigorta ve enerji dağıtım sektörlerine odaklanacağız." SAP Türkiye Genel Müdürü Cem Yeker, sektördeki son gelişmelere ve SAP Türkiye olarak pazarda nereye ulaşmak istediklerine ilişkin sorularımızı yanıtladı:

Türkiye'de telekom sektörünün hacmi nedir? Nasıl bir yapısı var, kaç oyuncu yer alıyor?
- Telekomünikasyon, dünyada yaklaşık 2 trilyon dolarlık hacmiyle marka değeri en yüksek sektörlerden birisi. Türk telekomünikasyon teknolojileri ve hizmetleri sektörü ise oluşturduğu katma değer ve yan sektörlerle birlikte 20 milyar dolar civarındaki pazar büyüklüğü ile Avrupa'da en ön sıralarda yer alıyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun (BTK), pazar verilerine göre, bu sektörde faaliyet gösteren işletmecilere verilen yetkilendirme sayısı 500'ü aşmış durumda. Sektördeki ana oyuncular ise bir sabit telekom operatörü ve üç mobil operatör ile İnternet Servis Sağlayıcı (İSS) ve Sabit Telefon Hizmetleri (STH) işletmecisi olarak, toplamda 10 adet. Bu şirketlerin sektör hacminin neredeyse tamamını oluşturduğunu söyleyebiliriz.

"Türkiye'de her evdeyiz"
Bugüne kadar Türkiye'de nasıl bir büyüme sergilediniz? Özellikle hangi ürün ve hizmetlerle ön plana çıktınız?

2 bin kişilik ekosistem
Bugün SAP Türkiye, danışman ve iş ortaklarından oluşan 2 bin kişilik bir eko sistemi kapsı yor. Şu anda Türkiye'de yıllık ciroya göre en büyük 10 şirketin 8'i iş süreçlerini SAP çözümleri ile kontrol ediyor. Türkiye'de neredeyse her evde SAP sistemi üzerinde üretilen 10 ürün bulunuyor.
En büyüklerle çalışıyor
Hatta ilk soruda bahsettiğimiz telekom sektörünün önde gelen 10 şirketinin 10'u SAP Applications, SAP Business Objects veya SAP Sybase çözümlerinden bir veya birkaçını kullanıyor. Bu örnekler bugün geldiğimiz noktayı en somut şekilde açıklıyor diye düşünüyorum. SAP'nin ERP ile başlayan iş hayatı, Business Object şirketinin satın alınması ile iş zekası, Highdeal şirketinin satın alınması ile faturalama, Sybase şirketinin satın alınması ile mobilite alanlarında büyüyerek devam ediyor.
103 yeni şirket eklendi
2011 yılını değerlendirmemiz gerekirse, SAP Türkiye portföyüne eklediğimiz 103 yeni şirketle çift haneli büyüdüğümüzü söyleyebilirim. Bu sonuçla rahatlıkla Brezilya, Çin, Rusya, Meksika ve Ortadoğu gibi stratejik ve gelişen pazarlar arasında yer almayı başardık. Bunun yanı sıra 2011'de çalışan sayımızı da yüzde 90'ın üzerinde bir artışla 150 kişiye ulaştırdık ve şimdi 30 iş ortağımızla birlikte Türkiye çapında toplam 1.000 kuruma hizmet veriyoruz.~

Son dönemde sektör nasıl bir büyüme ve gelişim yaşadı? Yıllık büyüme hızı nedir?
- Telekom sektörünün dünyadaki son 10 yıllık dönemdeki farklı telekom hizmetlerinin penetrasyonlarına baktığımızda, mobil telefon penetrasyonunun çok büyük bir ivme ile yüzde 10'lardan yüzde 68'lere, internet kullanıcılarının da önemli bir ivme ile yüzde 5'lerden yüzde 27'lere geldiği göze çarpıyor. Bu incelememizi son birkaç yıla daralttığımızda ise en büyük değişimin mobil telefon penetrasyonuna paralel olarak mobil genişbant hizmetlerinde olduğunu gözlemliyoruz. Bu rakamlar ülkelerin kendi koşullarına göre farklılık gösterebiliyor. Örneğin ülkemizde numara yüksek bir talep yarattı. 3G lisansları verildiğinde yapılan sektör araştırmaları halkın yüzde 84'ünün 3G'nin ne olduğunu bildiğini gösteriyordu. Bu taleple birlikte hizmetlerin çeşitliliği hızla arttı. Pek çok servis sağlayıcı oyuna dahil oldu ve 2009'da yapılan yatırımlar ile mobil genişbant pazarı hızla büyüdü.

Dünyada özellikle Avrupa ülkelerinde telekom sektörünün büyüklüğü nedir? Türkiye dünyaya kıyasla sektörde gelişimin hangi noktasında?
- Son yıllarda telekomünikasyon dünyasının her alanında bir değişim ve dönüşüm süreci yaşanıyor. Sabit telefon penetrasyonunda son birkaç yıldır gözlenen azalmayı, bu hizmetin artık doyum noktasına ulaştığına
dair bir işaret olarak değerlendirmek mümkün. Buna karşın internet kullanıcı penetrasyonunda artış devam ediyor ve internet penetrasyonu dünya genelinde sabit telefon penetrasyonunu da aşmış bulunuyor. Bu veriyi ülkemizdeki durumla karşılaştırırsak, Türkiye pazarında özellikle mobil genişbant pazarında hala çok ciddi büyüme potansiyeli bulunduğunu söyleyebiliriz.

Sektörü etkileyecek 2 faktör
Gelecek birkaç yılda sektörü büyütecek, büyümeyi etkileyecek en önemli faktörler neler olacak?
Bulut üzerindeki çözümler
Bunun iki ayağı olduğunu düşünüyorum. Birincisi operatör ikincisi de ülkemizin genel perspektifi. Operatörlerin "bulut" üzerinden sunacağı çözümler, katma değerli servisler ve yakınsama ile gelişme sağlanması.
Kişi başına gelirin artışı
Diğeri de genç ve dinamik nüfusa sahip olan Türkiye'de kişi başı na gelirin artmasının bu sektöre de doğrudan olumlu etkisi olması. Türkiye'de nüfusun gençleşmesine ek olarak teknolojinin bu kadar hızlı gelişmesi de nüfusu gençleştiriyor.
Erişilebilirliğin önemi
Yani cep telefonu ile sonradan tanı şan anneler bugün çocuklarına SMS atıyor, sosyal ağlarda fotoğraflarına yorum yapıyor. Dolayısıyla çok geniş bir kesim için her an erişilebilir olmak artık çok önemli. Herkes içerik üretiyor, her an bilgiye erişmek ihtiyaç haline geliyor, herkes her an bağlı olmak istiyor.

Türkiye'de telekom sektörünün bugün en büyük sorunları nedir?
- Sektör temsilcileri bugün sektörün en önemli sıkıntısının, müşteri kayıplarını önlemek, ARPU değerlerinin düşüklüğü ve yeni gelir kaynakları geliştirmek olduğuna dikkat çekiyor. SAP olarak biz bu konularda şirketlere gerek kurumsal gerek sektörel çözümlerimizle destek olmaya hazırız. SAP, operatörlerin yeni servisleri hızla pazara sürmesini sağlayacak esnekliği kazandırıyor. Biz buna Telco 2.0 diyoruz.

Bu sorunların çözümü için neler yapılmalı?

- SAP, tarifelendirme ve ücretlendirme sistemlerinden faturalama ve gelir güvence sistemlerine, kredi yönetiminden şebeke varlık, kaynak yönetimi ve CRM sistemlerine, geniş çözüm portföyü ile telekom şirketlerinin BSS katmanındaki tüm ihtiyaçlarına uçtan uca çözüm üretiyor. Sayısı 500'ü aşan referanslarımızdan edindiğimiz deneyimlerimizi yerli şirketlerle de paylaşmak istiyoruz.~

2012'de sektör ne kadar büyüyecek? Hacmi ne olacak?

- Yine BTK verilerine baktığımızda 2011 yılının 3'üncü çeyrek rakamları ile Türkiye'deki telekom, mobil ve diğer işletmecilerin net satış gelirleri ele alındığında toplam telekomünikasyon hizmet gelirleri yaklaşık 7,27 milyar TL oldu. 2012 yılında da bu rakamların Türkiye'nin büyümesine paralel olarak gerçekleşmesi bekleniyor.

Gelecek 5 yılda sektörün hacmi ne olur? Sektörde rekabet nereye taşınır?

- Telekomünikasyon sektöründe dünyadaki gelişmeler genelde özelleştirme, liberalizasyon ve konsolidasyon sıralamasını takip eder. Ülkemizde bu aşamalardan üçüncüsünü yaşanıyor. Son dönemde gerçekleşen mobil operatörler ile ISS'ler arasındaki şirket evliliklerini buna örnek olarak gösterebiliriz. Bunun sonucunda da sektördeki ana oyuncular arasındaki rekabetin, yeni hizmetlerin kullanıcılara yakınsama kapsamında sunulması olacağını bize düşündürüyor.

SAP dünyada ve Türkiye'de nasıl bir konumda? Hangi yönlerden öne çıkıyor?

- SAP Türkiye, kurumsal kaynak planlaması ve iş zekası alanında dünyada ve Türkiye'de pazar lideri. İnterpro'nun 2010 yılı araştırmasına göre SAP, veri ambarı ve iş zekası alanında lider olurken, ERP alanında da en yakın rakibini 5'e katlayarak birinciliğini korudu. SAP'yi rekabette öne çıkaran en önemli konu, kurumsal yazılımlar, iş zekası, bulut bilişim ve mobil çözümleri ile müşterilerine sunduğu uzun vadeli yol haritası.

SAP'i olarak dünyada ve Türkiye'de nasıl bir büyüme hızınız var?

- SAP hem Türkiye'de hem dünyada 2 haneli büyüme oranları ile sürdürülebilir bir büyüme oranını yakalamış durumda. SAP olarak 2011 yılında tarihimizin en iyi yıl sonu rakamlarına ulaştığımızı söylemekten büyük mutluluk duyuyorum. 2011 yılı genelinde yazılım gelirlerimizi yüzde 22 artırarak 3,97 milyar Euro'ya eriştik. Bunun yanı sıra 2011'de IFRS dışı yazılım ve yazılımla ilgili hizmet gelirlerimiz de yüzde artış gösterdi. 2011 yılı IFRS dışı faaliyet kârımıza bakacak olursak da 4,71 milyar Euro'ya ulaştığımızı söyleyebiliriz.

5-10 yıl içinde Türkiye'de gelmeyi düşündüğünüz nokta nedir?
- 2 bin kişilik ekosistemimizi, 2015 yılına dek 5 bine çıkartmayı istediğimizi belirtmeliyim. Özellikle kamu, bankacılık-sigorta ve enerji dağıtım sektörlerine odaklanacağımızı söyleyebilirim.


"Yüzde 30'un üzerinde büyüyeceğiz"
Bu yıl ve önümüzdeki dönemde nasıl bir büyüme planınız var?

Pazarın büyüklüğü
Uluslararası pazar araştırma kurumu ElTO'nun yılın ilk yarısında açıkladığı verilerine göre, Türk bilişim ve iletişim teknolojileri pazarı bu yıl yüzde 8 oranında büyüyerek 20,8 milyar Euro'ya ulaşmış durumda.
En hızlılar arasında
Türkiye, bugün Avrupa'nın en hızlı büyüyen ülkeleri arasında. Pazar hacmine bakıldığında ise Almanya, Birleşik Krallık, Fransa, İtalya, İspanya ve Hollanda'dan sonra yedinci sırada bulunuyor. Türk bilişim ve iletişim teknolojileri pazarı nın 2012'de yüzde 10'un üzerinde bir büyüme hızıyla yoluna devam edeceğine inanıyorum. Odaklanılacak alanlar
Bu rakamlar ışığında, SAP Türkiye olarak 2011'de gösterdiğimiz güçlü performans sonrasında 2012 yılında da yine yüzde 30'un üzerinde bir büyüme gerçekleştirmeyi istiyoruz. Önümüze koyduğumuz hedefleri gerçekleştirmek üzere 2012 yılında ERP'nin yanında özellikle bulut bilişim, HANA ve in-memory teknolojileri alanlarına odaklanacağımızı söyleyebilirim.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz