Yönetim teknikleri arasında “outsourcing” en çok tercih edilenlerden biri... Özellikle sondönemde bilgi teknolojilerinde büyük talep görüyor. Gartner Group’un araştırmalarına göre, gelecekte outsou...
Yönetim teknikleri arasında “outsourcing” en çok tercih edilenlerden biri... Özellikle sondönemde bilgi teknolojilerinde büyük talep görüyor. Gartner Group’un araştırmalarına göre, gelecekte outsource edilen işlerin miktarı daha da artacak. 2001’de 27 milyar dolarlık pazar büyüklüğü de bunun göstergesi... Üstelik, yeni dönemde outsourcing’in yüzü de değişecek, stratejik bir ortaklık haline gelecek.
Kuralların daha konulmadan değiştiği iş dünyasında dün yeni kurulan küçücük teknoloji şirketleri bugün sektör lideri, dev şirketlere dönüştü... Günümüz iş dünyasında başarı ile başarısızlık arasındaki ince çizgi, doğru gözlem yapabilme ve değişime hızlı cevap verebilme yeteneklerine bağlı... Tepe yöneticiler doğru kararlar verebilmek için ihtiyaç duydukları bilgi ve vizyonu edinebilmek amacıyla danışman kuruluşlardan destek alıyor.
Gartner, bilgi teknolojilerini stratejik bir biçimde kullanarak rekabet avantajı yakalamayı hedefleyen firmalara danışmanlık hizmeti sunmak üzere “bilgi teknolojileri stratejileri” konusuna odaklanmış bir kuruluş. İş ve teknoloji dünyasına yaptığı araştırmalar ve danışmanlık hizmetleriyle yöneticilere ışık tutan şirket 80 ülkede faaliyet gösteriyor. Gartner’ın bünyesinde bin 200 analist ile bin danışman çalışıyor.
Şirketin verdiği hizmetler strateji geliştirme, değerlendirme, uygulama ve uygulama sonrası izleme danışmanlığı olmak üzere 4 ana başlık altında toplanıyor. Strateji aşamasında, iş stratejilerinin geliştirilmesi, pazar analizi, müşteri analizi, rakip analizi ve stratejik planların yapılması gibi konularda şirketlere yol gösteriyor.
Teknolojiye özel danışman
Gartner, teknoloji trendleri ve gelişmelerine yönelik analizler ve araştırmaları ile şirketlere, bilgi teknolojilerini planlamada yardımcı oluyor. Ayrıca, uygulama projelerini yönetirken, doğru teknolojileri seçmelerini de sağlıyor. Uygulama sonrasında ise iş sonuçlarını ölçüyor, en iyi iş pratikleri ile karşılaştırıyor ve şirket performansını geliştirmek için iyileştirme önerileri getiriyor. Türkiye’nin ünlü finans kuruluşları ve büyük sanayi kuruluşları da Gartner’ın müşterileri arasında...
Her yıl film festivali ile adından bahsettiren Fransa’nın şirin şehri Cannes, 6-9 Kasım tarihleri arasında Gartner tarafından düzenlenen ITxpo 2000 Avrupa Sonbahar Sempozyum’una ev sahipliği yaptı. Bu sempozyumda elektronik iş yönetiminden, müşteri ilişkileri yönetimine; telekomünikasyondan finansal hizmetlere; mobil teknolojilerden dijital medya ve içerik yönetimine kadar 28 ana başlık altında, 150’den fazla sunum yapıldı. Yöneticilerin adeta bilgi yağmuruna tutulduğu bu sempozyuma Türkiye’den sadece Capital katıldı.
Sempozyumda stratejik dış kaynak kullanımı (strategic outsourcing) konu başlığı altında 6 değişik sunum da yapıldı.
BT’de outsourcing patlaması
“Çağımızda çevremizde olup biten tüm gelişmeleri izlememiz, yenilikleri yakalamamız mümkün değil. Gelişmenin ve yenilikçiliğin önünü tıkayacak en küçük bir hata bile büyük bir risk” diyen Gartner Araştırma Organizasyonu Başkanı Roger Cox, “Stratejik Kaynak Kullanımı ve Yeniliklerin Yönetimi” başlığını taşıyan bir sunum yaptı. Cox, sunumunda, bu ortamda başarılı olabilmek için kuruluşların asıl işlerine odaklanmaları gerektiğini vurguluyor ve “Şirketler ana faaliyet konuları dışındaki iş ve hizmetleri uzman kişi ve kurumlara devretmeli” diyor.
Bilgi teknolojileri, şirketlerin en çok outsource edeceği işlerin başında geliyor. Cox, önümüzdeki yıllarda bilgi teknolojileri alanındaki outsourcing pazarının cirosunun her yıl yüzde 30 oranında büyümeye devam edeceğini söylüyor. Cox’a göre, 2001 yılında, Avrupa’da bilgi teknolojileri alanındaki outsourcing pastası 27 milyar dolar düzeyine ulaşacak.
“Dış Kaynak Kullanımının Geleceği” (Future of Outsourcing) konulu sunumu gerçekleştiren Gartner Araştırma ve Analiz Organizyonu Baş Analisti Allie Young ise şu değerlendirmeyi yaptı:
“Organizasyonlar, bilgi teknolojileri ile ilgili mevcut ihtiyaçlarını iç kaynaklarını kullanarak karşılayamıyor. Bilgi teknolojileri alanındaki ihtiyaçlarını karşılayabilmek, yetenekli insanlardan faydalanabilmek için outsourcing yapmayı tercih ediyorlar. Şirketlerin yüzde 100’ü bilgi teknolojileri ihtiyaçlarını iç kayraklarından karşılayamadığını söylüyor. Yeni teknolojilerden faydalanabilmek, müşterilerine yeni teknolojiler ile hizmet verebilmek ve önlerine çıkacak yeni fırsatları yakalayabilmek için şirketlerin yüzde 73’ü outsourcing’e güveniyor”.
Outsourcing nereye gidiyor?
Gelecekte firmalar, bilgi teknolojileri konusundaki ihtiyaçlarını tek bir firmadan karşılayamayacak. Bilgi teknolojileri ile ilgili işlerini çok sayıda firmaya outsource edecek.
Gelecekte belirgin biçimde yaygınlaşacak olan bu iş modeli sayesinde şirketlerin bilgi teknolojileri departmanlarında sadece outsourcing ve entegrasyon işlerini organize etmekle yükümlü, minimum sayıda insan çalışacak. Şirketler asıl işine yönelecek, bilgi teknolojileri alanında hizmet veren firma sayısı ise artacak.
Günümüzde outsourcing anlaşmalarının çoğu taraflar arasındaki ilişkinin zedelenmesi nedeniyle bozuluyor. Oysa başarının yolu, işleri sözleşmeye göre idare etmekten değil, taraflar arası ilişkiyi yönetebilmekten geçiyor.
Roger Cox, outsourcing yapan şirketlere, “Gartner olarak biz yeni e-ticaret dünyasında outsourcing kontratlarının, hızla ortaya çıkan yeniliklere ve değişimlere cevap verebilecek biçimde düzenlenmiş, esnek, gelişen, hareketli ve canlı anlaşmalara dönüşeceğini düşünüyoruz “ diyor ve hemen ardından, “Şimdiden bu doğrultuda adımlar atılmalı” uyarısını yapıyor.
Cox, “İş ve teknoloji dünyasındaki hızlı gelişmeler, dış kaynak sağlayıcı şirket ve onlardan hizmet alan şirketler arasındaki stratejik ilişkilerin yapı ve yönetimi radikal biçimde değiştirecek” diyor. Cox’a göre, bilgi teknolojileri sektöründeki hizmet firmalarının yüzde 80’i, 2005 yılına kadar sadece bilgi teknolojileri hizmeti veren kimliklerinden sıyrılıp, iş dünyasının ihtiyaçlarını karşılayan, brokerlık hizmetleri de veren girişimlere dönüşecek.
Teknoloji firmalarına ipuçları
Gartner’ın araştırmaları, bilgi teknolojileri alanında hizmet veren firmaların ortalama kar oranlarının yüzde 16 ile yüzde 30 arasında olduğunu gösteriyor. Bu firmalardan outsourcing hizmeti alan müşteriler, onlardan danışmanlık ve uygulama konularında da hizmet bekliyor. Bu tür hizmetler daha fazla katma değer yarattığı için kar marjı da yüksek. Bilgi teknolojileri sektöründe bu beklentileri karşılayabilecek şekilde yeniden yapılanan hizmet firmaları rekabette öne geçecek, müşteri sayısını ve kârlılığını artırabilecek. Fiyat ve servis kalitesinin yanı sıra yeni iş geliştirme ve müşteri memnuniyeti kavramlarını öne çıkaran teknoloji danışmanları atak yapacak, müşteri kazanacak.
ÜST DÜZEY YÖNETİCİLER OUTSOURCINGDEN NELER BEKLİYOR?
Roger Cox/Gartner Araştırma Organizasyonu Başkanı
Organizasyonların her geçen gün daha fazla outsourcing hizmetlerine bağımlı hale geldiğini söyleyen Gartner Araştırma Organizasyonu Başkanı Roger Cox, gelecekte tepe yöneticilerin beklentilerinin artacağını da vurguluyor. Cox, “Gelecekte tepe yöneticilerin outsourcing hizmeti aldıkları şirketlerden ne gibi yeni beklentileri olacak?” sorusuna şu yanıtı veriyor:
“Uzun vadeli outsourcing anlaşmalarında üst düzey yöneticiler hizmet aldıkları firmanın kendilerine iş dünyasında ilerlemelerine yardımcı olacak yeni fikirler sunmasını bekliyor. Yöneticiler sadece teknik destek firması gibi çalışan şirketlerden hizmet almak istemiyor, karşılarında teknoloji danışmanları da görmek istiyor.
Bu nedenle yeni fikirler sunmak isteyen bilgi teknolojileri hizmet firmaları, müşterilerinin kritik iş süreçlerini ve pazardaki konumunu çok iyi anlamak zorunda. Gartner olarak biz 2005’e kadar önde gelen şirketlerin işlerini, outsourcing hizmeti aldıkları firmalarla birlikte yönlendirip, geliştireceklerini düşünüyoruz. BT hizmetlerini outsource etmek, kuruluşun yenilikçilik yeteneğini azaltmayacaktır. Bu riskin ise yüzde 30 gibi çok daha küçük bir olasılık olduğunu düşünüyoruz.
Bilgi teknolojileri konusunda outsourcing hizmeti veren bir firmanın, sadece yeni fikirler üretmesi de yeterli değil. Bunları müşterisine doğru bir şekilde anlatabilmesi, karşılıklı müzakereler ile bu fikirlerin olgunlaştırdıktan sonra aksiyona dönüştürebilmesi gerekiyor. Bir elektronik ticaret firmasına sadece yeni elektronik ödeme sistemleri, elektronik onay teknolojileri ve akıllı kartlar hakkında bilgi vermek yeterli değil. Bu teknolojilerin geleceği hakkında da fikir sahibi olmaları ve müşterilerine bu vizyonu sunmaları gerek.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?