Arayış sürüyor

2017’nin 2016’dan daha iyi geçeceğini belirten turizmcilere göre sektörde iyileşme en iyi ihtimalle 2018’in ikinci yarısında olacak...

23.08.2017 11:28:000
Paylaş Tweet Paylaş
Arayış sürüyor

Ayçe Tarcan Aksakal

aaksakal@capital.com.tr


Türkiye, en iyi turizm gelirini 2 yıl önce elde etti. 2015’te Türkiye’ye 36,2 milyon turist gelirken 31,5 milyar dolar turizm geliri elde edildi. 2016 ise turizm yatırımcıları için “dip” olarak tabir edilen kötü bir yıl oldu. Bir yılda turizmde 9,4 milyar dolar kayıp yaşandı. 2017 sezonunun 2016’dan daha iyi geçeceğini düşünen turizm yatırımcılarına göre referandum ve Rus turist sayısındaki artış sektörde bir nebze olsa sakinleşme yarattı. Ancak sektördeki esas düzelmenin en iyi ihtimalle 2018 2’nci yarısından sonra yaşanması bekleniyor. KPMG gibi uluslararası danışmanlık şirketlerinin raporları da bu doğrultuda. Rusya krizinin sona ermesine rağmen Avrupa kaynaklı kayıpların turizmi geriletmesi bekleniyor. Turizmde 2017’de satın alma ve birleşmelerin artması beklenirken bu yıl yeni otel açılışı neredeyse yok gibi. Yeni otellerin açılması 2018’i, en iyi ihtimalle 2019’u bulacak. Otel fiyatlarıyla doluluk oranlarındaki düşüş ise sürecek. 

2016’DAN DAHA İYİ OLACAK

Turizm sektörü, 2016’da 2015’e göre yüzde 30 küçüldü. Turizm gelirleri yüzde 29,7 azalarak 22 milyar dolara, turist sayısı ise 25 milyona geriledi. Turizmcilerin beklentisi 2017’nin 2016’dan daha iyi olacağı yönünde. TÜROFED Başkanı Osman Ayık, karamsar olmamaya çalıştıklarını, sektörde 2017’de toparlanmanın başlayacağını belirtiyor. Sektörde son 2-3 ayda yaşananlar da yavaş da olsa toparlanmanın başladığını gösteriyor. Geçen yıl, İstanbul Bayrampaşa’da açılan Wish More Hotel İstanbul’un genel müdürü Erkan Akkurt, yılın ilk çeyreğinde sektörün toparlanma sürecine girdiğini belirterek 2016’da ertelenen organizasyonların bu yıl düzenlenmeye başladığını söylüyor. Sun Express Genel Müdürü Jens Bischof da 2017 yılının 2016’dan daha iyi geçeğini belirterek buna gerekçe olarak Batı Akdeniz bölgesinde Türkiye’deki otellerin kalitesine göre fiyatının düşük kalmasını gösteriyor. Bischof, bu bölgedeki otellerde fiyatların yüksek kalmasının da Türkiye’ye olan talebi artıracağını belirtiyor. Turizme en fazla krediyi veren bankalardan olan Denizbank’ın Genel Müdürü Hakan Ateş, 2017’nin turizmde yaraların sarıldığını yıl olacağını belirtiyor. 

NORMALE DÖNÜŞ 2018’DE Mİ?

Turizmde 2017 beklentisi, 2016’nın üzerinde olsa da 2 yıl öncesinin rakamlarına erişilmesi beklenmiyor. 2016’ya göre 2017’de yüzde 10 büyüme bekleyen yatırımcılar, pazarda normale dönüşün en erken 2018’de olacağını öngörüyor. Türkiye’deki otel sayısını 25’e çıkaran Marriott International’ın geliştirmeden sorumlu başkan yardımcısı Poğda Demircan, sektörde 2016’ya göre 2017’de yüzde 10 büyüme bekliyor. Demircan, “2017 turizmde toparlanmanın başladığı yıl olacak. Ancak mucize beklememek gerekiyor” diyor. Pegasus Genel Müdürü Mehmet Nane de turizmin potansiyeline inanmakla birlikte 2017’yi yenilenme dönemi olarak gördüklerini, asıl büyümenin 2018 ve sonrasında gelmesini beklediklerini belirtiyor. Hilton Dalaman Genel Müdürü Tunç Batum ise “2017 projeksiyonumuz büyümenin yüzde 15 civarında gerçekleşeceği üzerineydi. Ancak Batı Avrupa’dan beklenen rezervasyon kayıpları projeksiyonumuzu yüzde 10 civarına çekmemiz gerektiğini gösterdi” diyor. 

DOLULUK ORANLARI DÜŞÜK 

2016’da yaşanan zararı telafi etmek amacıyla otel yatırımcıları stratejik öncelik olarak düşük fiyat politikasıyla doluluk oranlarını yukarı çekmeye yöneldi. Düşük fiyat politikasına rağmen doluluklarda beklentiler gerçekleşmedi. Antalya’da geçen yıl birçok otel yüzde 20-25 indirim yapmasına karşın doluluk oranları yüzde 50’in altında kaldı. Şehir otellerinde de oda fiyatları eskiye göre yüzde 50 gerilirken, doluluklar aynı oranda artmadı. Dati Holding Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Kıran, 2015’e göre İstanbul’da büyük şehir otellerindeki oda fiyatlarının yüzde 50 daha ucuz olduğunu belirterek “Şehir otellerinde oda fiyatlarında indirim olsa da bu durum dolulukları artırmıyor” diyor. Cushman & Wakefield Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, İstanbul ile benzer dönemlerde terör saldırılarına sahne olan Paris ve Brüksel’in daha hızlı toparlandığı kanısında. Gönden, “2016’da İstanbul otel pazarında ‘odabaşı gelir’ yüzde 42,6 düşerken Paris’te yüzde 13,3 ve Brüksel’de yüzde 18,3 düştü” diyor. JLL Türkiye Otel ve Ağırlama Danışmanlığı Direktörü Ayşe Nur Teker, İstanbul’daki otel fiyatlarındaki hızlı düşüşte hızla artan ve devam eden otel arzının etkili olduğunu belirtiyor. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz