Şirket Doktoru

10.04.2015 11:38:450
Paylaş Tweet Paylaş
Şirket Doktoru

BAŞARININ YOLU GELECEĞİ ÖNGÖRMEKTEN Mİ GEÇİYOR?

Amazon’un kurucusu Jeff Bezos’un çok beğendiğim bir sözünü okudum geçenlerde… “Eğer başarılı ve sürdürülebilir bir iş kurmak istiyorsanız, o zaman kendinize şirketinizi 10 yıl içinde etkileyebilecek ne gibi değişiklikler olabileceğini sormayın” diyordu. Biraz garip değil mi? Aslında çok sayıda girişimci, işini kurarken, gelecekte olacakları tahmin etmek ister ve planını ona göre yapar. Oysa Amazon’un kurucusu şunu öneriyor:

“Gelecekte neler olacağını tahmin etmek yerine, kendinize nelerin değişmeyeceğini sorun ve tüm enerjinizi ve gayretinizi onlara harcayın.”

Bezos, ekonomide ve iş dünyasında bazı şeylerin sürekli değiştiğini, yeni teknolojilerin, yeni iş modellerinin ortaya çıktığını kabul ediyor. Ancak, bunları tahmin etmekle uğraşırken, bazı temel unsurların gözden kaçırıldığını düşündüğü için bu uyarıyı yapıyor.

O nedenle de şirketiniz için temel olan konulara göre hesap yapılmasını öneriyor. Tıpkı müşterilerin her zaman ucuz fiyatları tercih etmesi gibi temel gerçeklerin  çok önemli olduğunu söylüyor.

Bezos’un şirketinde her zaman geçerli olacağını düşündüğü iki önemli hedef vardı: “Daima daha düşük fiyatlar ve hızlı dağıtım.”

Bu amaca ulaşmak, özellikle dağıtımda hedefini yakalamak için şirket son 11 yıldır milyarlarca dolar harcadı, ABD’nin dört bir yanında dağıtım/tasnif merkezleri kurdu.

Bu anekdotu şu nedenle yazdım: İşi kurarken sadece geleceği değil, bugünü ve temel değerleri de göz önünde bulundurmak lazım. Sadece gelecek hesabı işe yarayamayabiliyor.

YENİ BILL GATES YARATMA STRATEJİSİ

Peter Thiel, çok sayıda önemli teknoloji girişiminin içinde bulunmuş, risk sermayedarı olarak katkı yapmış girişimcilerden biri… Paypal’ın kurucuları arasında yer aldığı gibi Facebook’un ilk yıllarında yatırımcı desteği vermişti.

Peter Thiel’in bir kitabı yayınlandı. “Zero To One” (Sıfırdan Bire) adlı kitabın ilginç yanı, Standford Üniversitesi’nde verdiği ders notlarından oluşuyor olması…

Kitabın ilk bölümünde girişimciler için çok önemli olduğunu düşündüğüm birkaç önemli cümle okudum. Bu sayfaları okuduklarını bildiğim girişimciler için paylaşmak istiyorum:

  1. * İş dünyasında her şey bir defa olur, bazı şeylerin tekrarı mümkün değildir.
  2. * Yeni Bill Gates, işletim sistemini kuran biri olmayacak. Bir sonraki Larry Page ya da Sergey Brin (Google’un kurucuları), yeni bir arama motoru yapmayacak. Geleceğin Mark Zuckerberg’i sosyal ağ oluşturmayacak.
  3. * Eğer bu girişimcileri kopya ederseniz, onların deneyimlerinden hiçbir şey öğrenemezsiniz.
  4. * Kopyalamanın, yeni bir şey yaratmaktan çok daha kolay olduğunu biliyoruz. Ama bir şey daha biliyoruz; o da ‘sıfırdan bire’ gitmek ancak yeni bir şey yaratmakla mümkündür.
  5. * Yeni bir şey yaratmadan rekabet eden şirketler, bugün çok kâr elde etseler bile gelecekte başarısızlığa düşeceklerdir. Bugünün başarı örnekleri bizi başarısızlığa götürebilir. En iyi yol ise yeni ve denenmemiş olanlardır.
  6. * Böyle bir dünyada yeni yollar bulmak zor gibi görünse de Amerikalı şirketler bu yolu bulabiliyor. Bu zorluğu aşmamıza yardımcı olacak mucizenin adı da teknoloji olacak.

İNTENETTE 3’ÜNCÜ DALGAYA HAZIR OLALIM

Amerika’da internet ilk defa 1992 yılında ticari amaçla kullanılmaya başlandı. İnanması güç ama o tarihe kadar internete girmek yasaktı. O tarihte Kongre’den geçen bir yasa bu konunun önünü açınca, çok sayıda girişimci de yeni bir sektöre girmeye koyuldu. Bunlardan biri American Online (AOL) idi. Kurucusu Steve Case, geleceği görüp Amerikan halkını internetle buluşturmayı hedeflemişti. 1983 yılında kurulan Control Video Corporation’u 1991 yılında AOL’a çevirmiş, 1992 yılında da halka açmıştı. 7 yıl sonra şirketin abone sayısı 20 milyona ulaşmıştı.

İnternetin kurucusu olan Case, internete yönelik projeleri olanlar için ilginç bir analiz yapıyor. Ona göre, internette “İki dalga” geride kaldı. Sıra üçüncü dalga… Bu dalgayı yakalayıp, doğru işlere girenler geleceğin milyar dolarlık şirketlerini yaratacak:

  1. 1-İnternette ilk dalga 1985-2000 yıllarını kapsıyor. Bu dönemde internet günlük hayatın içine girdi.
  2. 2- İnternet balonunun patladığı 2000’lerden sonraki dönemde Google, Twitter, Facebook gibi şirketler çıktı. Bu yıllar, internet altyapısı üzerinde yükselenler ve uygulama şirketlerinin dönemi oldu.
  3. 3- Şimdi ise 3’üncü dalganın eşiğindeyiz. Son dalgaya aday sektörler ise ekonominin yarısından fazlasını oluşturuyor. İlk iki dalgada internet, iletişim, medya ve ticaret üzerinde büyük etki yaratmıştı. Case’e göre 3’üncü dalga da bunların dışında her sektörü derinden etkileyecek. Sağlık, eğitim, ulaştırma, enerji ve gıda ilk sırada geliyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz