"Basit kurallar başarıya götürür"

MIT öğretim üyesi Prof. DONALD SULL, Prof. Kathleen M. Eisenhardt ile birlikte “Basit Kurallar: Karmaşık Bir Dünyada Nasıl Başarılı Olursunuz” (Simple Rules: How to Thrive in a Complex World) adlı kitabı yazdı. Strateji konusunda uzman olan Sull, her şirketin kendi basit kurallarını oluşturması gerektiğini söylüyor. Çünkü ona göre basit kurallar, iyi kararlar aldırırken şirket stratejisi içinde davranabilme esnekliği de sağlıyor. Apple ve Mittal’ı örnek gösteren Sull, bu dev şirketlerin basit kurallar belirleyerek başarıya ulaştığını düşünüyor.

20.08.2015 16:18:330
Paylaş Tweet Paylaş
"Basit kurallar başarıya götürür"

* Bir şirket kendi basit kurallarını nasıl oluşturabilir? 
* Her şirket için basit kuralları oluşturma süreci üç kademeden oluşur. İlki stratejik hedefleri açık hale getir. Birçok şirketin detaylı stratejileri vardır ama bunların pratikte ne anlama geldiğini anlamak zordur. Basit kurallar geliştirmenin ilk adımı, az sayıda, ulaşılırsa değer yaratma potansiyeli çok yüksek, orta vadeli (3-5 yıl) hedefler oluşturmaktır. Bunlar şirketin pazarda başarılı olup olmayacağını belirleyecek kazanılması mecburi savaşlardır. İkincisi, hedeflere ulaşmaya engel olacak darboğazı belirle. Darboğaz bir mühendislik terimidir ve tüm sistemin performansını sınırlayan parça anlamına gelir. Mesela bir otomotiv üretim bandındaki en yavaş kademe, tüm üretim sürecinin hızını belirler. En mükemmel darboğazlar, değer üretimine direkt ve büyük bir etkisi olanlardır. Darboğazlar tekrar eden (bir kereye mahsus olmayan) engeller olmalıdır ki kurallar test edilerek iyileştirilebilsin ve birçok kez kullanılabilsin. Darboğazlar, genellikle şirket birleşmeleri, yeni ürün geliştirme, sermaye bütçeleme ve yeni piyasalara giriş gibi fırsatların kaynaklardan daha fazla olduğu durumlarda ortaya çıkar. Ve sonuncusu, kuralları geliştir. Çoğu liderin, özellikle de kurucuların ilk içgüdüsü kuralları yukarıdan aşağıya dikte etmektir. Bu, büyük bir hatadır. Liderler içgüdülerine dayandıkları zaman yakın zamandaki olaylara gereğinden fazla önem verme, kişisel önyargılarını ise karıştırma ve içselleştirdikleri düşüncelerine uymayan veriyi göz ardı etme gibi hatalar yapar. En iyisi tipik olarak 4-8 kişiden oluşan bir takım kurmak ve takım üyelerinin değişik tecrübelerini kullanabilecek bir süreç oluşturmaktır. Basit kurallar geliştirmek için bir takım oluştururken bu kuralları günlük işlerinde kullanacak kişileri de takıma dahil etmek çok önemlidir. 
* Basit kurallar şirketlerde inovasyonu artırır mı? 
* Basit kuralların inovasyonu nasıl artırdığını görmek için Zumba örneğine bakmak lazım. Şirket Kolombiyalı bir aerobik eğitmeni olan Alberto Perez’in derste kullandığı kaseti unutması ve elinde o an olan salsa müziği kasetini kullanması sonucu ortaya çıktı. Bugün Zumba, 180 ülkede 200 bin noktada 15 milyon müşteriye hizmet veren küresel bir iş. Zumba yöneticileri, yeni servisler ve ürünler için her yıl yüzlerce istek alıyor ama umut vaat eden yenilikleri bulabilmek için iki basit kuralı kullanıyorlar. İlk olarak herhangi bir yeni ürün veya servis (sadece ders vermeyen aynı zamanda Zumba markasını taşıyan ve satışları artıran) eğitmenlerin müşteri çekmesine yardımcı olmalı. İkinci olarak da yeni fikirler Zumba’yı, “Acı yoksa kazanç da yok” felsefesine sahip diğer spor programlarından ayıran, Zumba’yı özgürleştirici ve eğlenceli felsefesine uygun olmalı. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.