Türkiye'nin en sorumlu şirketleri

Türkiye’nin önde gelen kuruluşları, kurumsal sosyal sorumluluk çerçevesinde şirket imajını güçlendirmek için ciddi projeler gerçekleştirip, önemli bütçeler ayırıyorlar.

22 EKİM, 20140
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye'nin en sorumlu şirketleri
Türkiye’de ise bu konunun öncülüğünü büyük holdingler yaptı. Koç, Sabancı, Eczacıbaşı, Yaşar, Doğan Holding vakıflar ve projelerle öne çıktı. Bunu diğer şirketler izledi. 2002 yılında projelerinin toplamı 300 milyon dolara ulaştı. 2003’te rakamın bunun çok üzerinde olduğu tahmin ediliyor.    
 
Artık rekabetin yeni kuralları var. Sadece ciro, kâr, hisse değeri gibi kavramlar ön planda değil. Şirketler, itibar yönetimi, sosyal sorumluluk ve dolayısıyla sürdürülebilir büyüme konularına yoğunlaşıyor. Sosyal alanda yapılan girişimler, şirketlerin rakamsal sonuçlarına da olumlu yansıyor. Müşteriyle ilişkilerini güçlendiriyor, onları “önemli” değerleri arasında koyuyor.    
 
Dünyada bu konudaki çalışmalar çok hızlı ilerliyor. Dünya devi şirketlerin, finansal tabloların yanında, mali olmayan raporlar yayınladıkları görülüyor. Türkiye’de ise bu alanda öncülüğü büyük holdingler ve yabancı şirketler üstleniyor. Koç, Sabancı, Eczacıbaşı ve Doğan Holding gibi, güçlü kuruluşlar sosyal sorumluluk faaliyetleri uzun yıllardır devam ediyor. 

Holdingler için, uzun yıllardır sürdürülen ve “geleneksel” olan bu yaklaşım, artık bir çok şirket tarafından da benimseniyor. Sadece 2002 ve 2003 yılında sosyal sorumluluk projeleri için, Doğan Holding 9 trilyon lira, Akbank 7 milyon dolar, İpragaz 1 milyon dolarlık bütçe kullandı. Türkiye’deki büyük şirketlerin, 2002 yılındaki toplam sosyal sorumluluk harcaması ise 300 milyon doları buluyor. 2003’de bu rakamın daha da arttığı tahmin ediliyor.  
 
ABD’li şirketler öncülük ediyor  
Dünyada Amerika’lı şirketler sosyal sorumluluk projelerinde öncü konumda. 2001 yılında dünyada yapılan 25 milyar dolarlık sponsorluk harcamasının, 9 milyar 5 milyon doları Amerikalı şirketler tarafından gerçekleştirildi. ABD şirketlerinin sponsorluk harcamalarının, yüzde 68’i spor, yüzde 19’u sosyal amaçlı projeler, yüzde 15’i kültür sanat, geri kalan yüzde 9’u ise diğer etkinlikleri kapsıyor.  
 
Dünya Sürdürülebilir Kalkınma İş Konseyi (WBCSD) Direktörü Marcel Engel, kurumsal sosyal sorumluluğun, şirketlerin dünya vatandaşları olarak görevlerini yerine getirmelerine yardımcı olduğunu söylüyor. Engel’e göre, kurumsal sosyal sorumluluk, sürdürülebilir kalkınmaya önemli katkı sağlıyor. Engel, sosyal sorumluluk projelerinin şirketlerin iş paydaşlarına olan etkisini ise şöyle özetliyor:  
 
“Sosyal sorumluluk, kurumsal taahhüt, personelin hayat kalitesini yükseltmek ve yerel toplumsal birimlerle birlikte gerçekleştirilen çalışmaların bütünüdür. Tutarlı bir kurumsal sosyal sorumluluk bütünlük, sağlam değerler ve uzun bir yaklaşım üzerine kuruluysa şirketlere mutlaka yarar sağlar.”  
 
WBCSD’in temel mesajına dikkat çeken Engel şöyle devam ediyor:  
“Şirket, toplumdan ayrı bir varlık değil. İş ve toplum arasında çok yakın bir ilişki var. Toplumun iş dünyasının daha iyi bir gelecek için çalıştığını anlamasını sağlamak lazım.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz