3 Üründe 3 Strateji çarpışıyor

Yeni koşullar birçok şirketi ürün portföyünü yeniden gözden geçirmeye ve eleme yapmaya yöneltti.

1.08.2009 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
3 Üründe 3 Strateji çarpışıyor

 Bu tutumun ardında yatan nedenleri de şöyle sıralıyor: “Çok sayıda ürün çeşidinin olması hem satış konsantrasyonu hem yedek parça yönetimi hem de stok yönetimi açısından birçok zorluk getiriyor. Sektör genelinde ürün çeşidi artarken biz Arzum olarak odaklanmaya ve ürünlerimizi rasyonalize etmeye çalışacağız.”
Doğal maden suyu üreticisi Akmina, sade ve aromalı olmak üzere 2 kategoride toplam 11 çeşit ürüne sahip. Bundan 5 yıl öncesinde light kategorisinde de üretim yapan şirket, yaptığı araştırmalar sonucunda bu kategoriyi kaldırma kararı aldı. Akmina Ürün Müdürü Büke Devge, bu durumun odaklanma stratejilerinden kaynaklandığını belirtiyor. “Dünyadaki trendlerin değişmesiyle birlikte amacımız ürün sayısını artırmak yerine hem üretimde hem sahada karmaşıklığa yol açmayacak ürün gamını belirlemek” diyor.
Mobilya sektöründe Bellona da yeni ürün konusunda odaklanmaya gidiyor. Örneğin aynı kategoride daha az ürün tutmaya çalışıyor. Bellona Pazarlama Müdürü Bülent Alıcı, “Satış grafiği düşen ürünleri hızlı şekilde seriden kaldırıyoruz. Bu konudaki politikamız, portföyümüzü birbirine yakın ve satışları eşit sayılabilecek 4 ürün yerine satışı daha hızlı olan 2 ürünle sınırlamak. Temel prensibimiz ise mağazalarımızın tamamıyla koşan ürünlerden oluşması” diyor.
ÜRÜN SAYISINI KORUYANLAR
Bazı şirketler ise yeni ürün çıkarırken portföylerindeki toplam ürün sayısını korumaya çalışıyor. Örneğin dünyada 50 bin Türkiye’de ise 10 bin ürünle faaliyet gösteren 3M Türkiye, bazı ürünlerini pazardan çekerken yerine yenilerini sunuyor. Bu şekilde ürün portföyünü değişen ihtiyaçlara göre devamlı yenileyerek dinamik tutuyor. Döngü bu şekilde devam ettiği için şirketin 5 yıl önceki ürün sayısı ile bugünkü ürün sayısında ise bir değişim yaşanmıyor.
Vitra da yeni ürünlerini piyasaya sunarken aynı sayıda ürünü de üretimden çekiyor. Örneğin Vitra Karo’da toplam 20 seriyi satış hattına alırken aynı dönemde 20 seriyi satış hattından kaldırıyor. Benzer şekilde Vitra Banyo da yılda ortalama 100-150 ürünü pazardan çekiyor. Aynı miktarda ürünü tüketicilere sunuyor. Ürün gruplarında kârlılık, satış rakamları ve ürün ömrüne bakarak yılda 2 kez ürünleri piyasadan çektiklerini belirten Vitra yetkilileri, “Sürekli analiz ve değerlendirmeler yaparak bu süreci yönetiyoruz” diyor.
Profilo Elektrikli Ev Aletleri son 5 yılda ürün gamında sayıca bir değişim yaşamadı. 5 yıl önce olduğu gibi şirketin ürün portföyünde bugün de 150 çeşit ürün yer alıyor. Profilo Pazarlama Müdürü Bahriye Bayraklı Tavukçuoğlu, “Hiçbir zaman ürün gamı konusunda abartılı davranışlar sergileyen bir marka olmadık. Niteliğe nicelikten daha fazla önem verdik. Hedefimiz tüketici beklentilerini karşılayacak ürün gamı oluşturmak. Geçtiğimiz 5 yılda ürün gamını hızla artırarak 201 çeşide çıkaran T-Box da bundan sonra korumacı yaklaşımı benimseyecek. Yeni ürün konusunda iki öncelikleri olduğunu belirten şirket yetkilileri, “Bunlardan birincisi T-Box’la özdeşleşmiş ürün geliştirmek, ikincisi yenilikçi ruhu korumak. Bu nedenle ürün sayısını artırmasak da var olan ürünleri sık sık değiştirerek yeni ürünler sunmaya devam edeceğiz” diye konuşuyor.
ÜRÜNDE HIZ KESMEYENLER
Rekabeti yoğun yaşayan ya da büyümeye odaklanan şirketler ise krize rağmen yeni ürün hızını kesmek niyetinde değil. Örneğin kişisel bakım sektörünün güçlü oyuncularından Johnson&Johnson, sektördeki rekabeti ürün gamına da yansıtıyor. Şirket son 5 yılda ürün çeşitliliğini 70’ten 100’e, marka sayısını da 6’dan 7’ye çıkardı. Sürekli büyümekte olan bir şirket olduklarını belirten Johnson&Johnson yetkilileri, “Son 5 yıl içinde ürün sayımızı artırdık. Çünkü hala tüketimin düşük olduğu ve çok hızlı büyüyen bir pazarda rekabet ediyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz