Sermaye piyasalarında dijital dönem

Dijitalleşme, artık sektör bağımsız tüm şirketlerin ajandasında ilk sırada. Mobil cihazların hayatın her alanına girdiği, makinalararası iletişimin kurulduğu, “akıllı sistemler”den “karar veren sistemlere” geçişin başladığı bir döneme geçildi. Sermaye piyasaları da bu baş döndürücü gelişmelerden nasibini alıyor. Aracı kurumlar tüm alt yapılarını dönüştürürken, Borsa İstanbul dijitalleşme dönemine çoktan start vermiş durumda. Üniversiteler, şirketler ve SPK ise yatırımcının bilinçlenmesi için çeşitli eğitimlere imza atıyor. Geniş Açı’da bu ay, sermaye piyasaları için de son derece kritik olan dijitalleşme dönemini masaya yatırdık. “Dijitalleşmenin Sermaye Piyasalarına Etkileri” başlıklı toplantının moderatörlüğünü, İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Yiğit Arıkök yaptı. SPK Aracılık Faaliyetleri Dairesi Grup Başkanı Ergun Türeoğlu, Borsa İstanbul Genel Müdür Yardımcısı Adnan Metin, Accenture Türkiye Strateji Kıdemli Müdürü Burak Zatitürk, İmona Yönetici Ortağı Bahadır Ödevci ve İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Melih Murat Ertem ise konuşmacı olarak katıldı. Uzmanlar, piyasaların dijitalleşmeden nasıl etkilendiğini, kurumların dijital dönüşüme hazırlıklarını ve geleceğe dönük beklentilerini paylaştılar.

9.09.2015 17:13:260
Paylaş Tweet Paylaş
Sermaye piyasalarında dijital dönem

Sonuçta belli bir domain bilginizin olması gerekiyor. Belli bir deneyime ulaşmanız gerekiyor ve ardından da bu işe para yatırmanız gerekiyor ki en azından bir ürüne dönüşün ve bir değer sunabilin. Sonraki adım ise doğru pazar seçtiniz mi, doğru fiyatladınız mı, müşteriye ulaşabiliyor musunuz? Bunlar sonraki konular ama özetle şunu demek istiyorum: Bir girişimci için giriş bariyeri yüksek. Uzmanlaşmaya gelince de Burak Bey’in söylediği güzel bir şey var. Bankalar, aracı kurumlar, Borsa İstanbul aynı şekilde belli konularda uzmanlaşmalı, belli inisiyatifler geliştirmeli. Çok güzel şeyler duydum o anlamda bu seansta. Zaten takip ettiğimiz şeyler. Bir girişimcinin finans teknokente girmesi zor olmamalı. Data kullanımı bir firmaya yüksek bedeller karşılığı veriliyor olmamalı. En azından müşterisini bulana kadar... Diğer taraftan biz yazılım geliştirme platformuyuz ve ekosistem üreten bir uygulama pazar yerimiz var. Tedarikçiler buraya geliyor. Biz diyoruz ki örneğin Borsa İstanbul neden kendi API’lerin kullandırımı ve geliştiricilerin inovasyonuyla ilgili yeni uygulamaların oluşturulması için bir kodlama maratonu düzenlemez? 48 saat bu işe meraklı ve hevesli olanları, geliştiricileri, iş bilgisi olanları gençleri, üniversite öğrencilerini bir araya getirin, API’lerinizi verin. Biz geçen yıl Türkiye’de 3 kodlama maratonu düzenledik. İTÜ Teknokent’le birlikte, bulut bilişimle yazılım yarışması düzenledik. Bizim imkanlarımız bu altyapıyı sağladı. Biz bu işin girişimcilere ulaşmasını istiyoruz. Neticede girişimciyiz.

API dedim, sistem ara yüzü diyeyim ben buna. API bir üründür. Yani bir bankanın ya da aracı kurumun sistem devamlılığını sağlaması, datasını tutması, işlemesi, koruması, anlam vererek sunması için bir uzmanlık alanıdır. Özellikle kurumların bunu çok iyi yapması gerekir diye düşünüyorum.

Bu sektöre Türkiye’de yatırım yapacak kişinin Borsa İstanbul’u çok iyi tanıması ve adımlarını çok iyi atması gerekli. Kendisini fark yaratacak bir noktada konumlayabilmesi lazım. Biz ekosistem yarattığımız için çok ilginçtir veri tedarikçileri bizi rakip olarak görmüyorlar. Biz rakip olarak değil ekosistemi genişletici bir unsur olarak duruyoruz. Çıkış yolunun inovasyonu artırmakla olacağına inanıyorum.

 

Yiğit Arıkök: teşekkürler. Son sözü Murat Bey’e vereceğim. Bir aracı kurum olarak İş Yatırım’ın dijitalleşme yolculuğu üzerinden sektördeki gelişmeleri ve yapılabilecekleri anlatabilir misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.