Tüketim tasarruf fırsatları

"Bireyler, şirketler ve hükümet olarak hepimiz daha fazla tasarruf etmeliyiz"

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Tüketim tasarruf fırsatları

Tüketim mallarındaki ithalat, 2002 yılında 4,9 milyar dolarken yüzde 500'ün üzerinde bir artışla 2011'de 29,7 milyar seviyelerine tırmandı. Konutlardaki enerji tüketimi yüzde 60 artış gösterirken, sanayideki enerji tüketim artışı sadece yüzde 4,7 oranında kaldı. Tüketimdeki müthiş canlanmanın önemli göstergelerinden bir diğeri de artan AVM yatırımları. 2001'de sadece 40 olan AVM sayısı, 2012'de Türkiye'nin dört bir yanına yayılarak 308 adede ulaştı. Bugün Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği'nin açıkladığı verilere göre yıllık 1 milyar 300 milyon ziyaretin gerçekleştiği alışveriş merkezleri, toplam 39 milyar TL'lik ciro yapıyor. Üstelik bu ciro, her geçen yıl hızla artıyor. Sadece 2009 yılında AVM'lerin toplam cirosunun 19 milyar TL olduğu ve 2,5 yılda 20 milyar TL'lik bir artış yakaladığı göz önünde bulundurulduğunda hızın derecesi de ortaya çıkıyor.

TÜKETİMLE GELEN BÜYÜME
BEYAZ EŞYADA BEKLENTİ

Her ne kadar tasarruf ön plana çıkarılmaya çalışılsa da Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda büyümesi sürecek. Büyümeye bağlı olarak kişi başı gelir artışı beklentisi var. Geçmiş yıllarda olduğu gibi artan gelir, yine sektörler ve şirketler için önemli fırsatlar sunuyor. Beyaz eşya sektöründe bugün 6 milyon adet olan satışların, önümüzdeki 5 yılda 7,5-8 milyon adede ulaşması hedefleniyor. BSH İcra Kurulu Üyesi Özcan Aydilek, “Bugün Türkiye’de hala ailelerin yüzde 40’ının fırını ve bulaşık makinesi yok. Bu ürünlere talep artacak” diyor.
OTO TALEBİ ARTIYOR
Otomotive olan talebin, gelecek 5 yılda milli gelirin yüzde 50 artmasıyla yüzde 100 artacağı tahmin ediliyor. Mobilyada üretici fiyatlarıyla kişi başı mobilya tüketiminin yüzde 50 artarak 84 dolar olması bekleniyor. Turizmde son 10 yılda 6 kat büyüyen Setur’un genel müdür yardımcısı Tülin Betir de gelecek birkaç yıl içinde sektörün daha da ivme kazanacağı görüşünde. Betir, önümüzdeki dönemde ürün çeşitliliklerini artırarak hedef kitlelerini geliştirip büyüyeceklerini belirtiyor. Pronto Tour Pazarlama Müdürü Sarp Özkar da yurtiçi ve yurtdışı turlarda çeşitliliği artırarak, kişiye özel lüks seyahat konseptinde sınırları zorlayarak büyümelerine ivme katacakların söylüyor.
PERAKENDE HIZ KESMİYOR
Perakendeciler de büyümede hız kesmek niyetinde değil. Geçtiğimiz yıl 10 yeni mağaza açan ve toplam mağaza sayısını 45’e ulaştıran Vatan Bilgisayar, bu yıl toplam 100 mağaza hedefiyle büyüme planı yapıyor. 39 ilde 77 yurtiçi mağazasıyla yer alan Tekzen’in planı ise her yıl 25 yeni mağaza açarak büyümesini sürdürmek. 2009’da 20, 2011 ’de 30 yeni mağaza açan Watsons Türkiye’nin genel müdürü Ahmet Yanıkoğlu, bu yılki hedefin 35 yeni mağaza olduğunu söylüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz