Tüketim mallarındaki ithalat, 2002 yılında 4,9 milyar dolarken yüzde
500'ün üzerinde bir artışla 2011'de 29,7 milyar seviyelerine tırmandı.
Konutlardaki enerji tüketimi yüzde 60 artış gösterirken, sanayideki
enerji tüketim artışı sadece yüzde 4,7 oranında kaldı. Tüketimdeki
müthiş canlanmanın önemli göstergelerinden bir diğeri de artan AVM
yatırımları. 2001'de sadece 40 olan AVM sayısı, 2012'de Türkiye'nin dört
bir yanına yayılarak 308 adede ulaştı. Bugün Alışveriş Merkezi
Yatırımcıları Derneği'nin açıkladığı verilere göre yıllık 1 milyar 300
milyon ziyaretin gerçekleştiği alışveriş merkezleri, toplam 39 milyar
TL'lik ciro yapıyor. Üstelik bu ciro, her geçen yıl hızla artıyor.
Sadece 2009 yılında AVM'lerin toplam cirosunun 19 milyar TL olduğu ve
2,5 yılda 20 milyar TL'lik bir artış yakaladığı göz önünde
bulundurulduğunda hızın derecesi de ortaya çıkıyor.
TÜKETİMLE GELEN BÜYÜME
BEYAZ EŞYADA BEKLENTİ
Her ne kadar tasarruf ön plana çıkarılmaya çalışılsa da Türkiye’nin
önümüzdeki yıllarda büyümesi sürecek. Büyümeye bağlı olarak kişi başı
gelir artışı beklentisi var. Geçmiş yıllarda olduğu gibi artan gelir,
yine sektörler ve şirketler için önemli fırsatlar sunuyor. Beyaz eşya
sektöründe bugün 6 milyon adet olan satışların, önümüzdeki 5 yılda 7,5-8
milyon adede ulaşması hedefleniyor. BSH İcra Kurulu Üyesi Özcan
Aydilek, “Bugün Türkiye’de hala ailelerin yüzde 40’ının fırını ve
bulaşık makinesi yok. Bu ürünlere talep artacak” diyor. OTO TALEBİ ARTIYOR
Otomotive olan talebin, gelecek 5 yılda milli gelirin yüzde 50
artmasıyla yüzde 100 artacağı tahmin ediliyor. Mobilyada üretici
fiyatlarıyla kişi başı mobilya tüketiminin yüzde 50 artarak 84 dolar
olması bekleniyor. Turizmde son 10 yılda 6 kat büyüyen Setur’un genel
müdür yardımcısı Tülin Betir de gelecek birkaç yıl içinde sektörün daha
da ivme kazanacağı görüşünde. Betir, önümüzdeki dönemde ürün
çeşitliliklerini artırarak hedef kitlelerini geliştirip büyüyeceklerini
belirtiyor. Pronto Tour Pazarlama Müdürü Sarp Özkar da yurtiçi ve
yurtdışı turlarda çeşitliliği artırarak, kişiye özel lüks seyahat
konseptinde sınırları zorlayarak büyümelerine ivme katacakların
söylüyor. PERAKENDE HIZ KESMİYOR
Perakendeciler de büyümede hız kesmek niyetinde değil. Geçtiğimiz yıl 10
yeni mağaza açan ve toplam mağaza sayısını 45’e ulaştıran Vatan
Bilgisayar, bu yıl toplam 100 mağaza hedefiyle büyüme planı yapıyor. 39
ilde 77 yurtiçi mağazasıyla yer alan Tekzen’in planı ise her yıl 25 yeni
mağaza açarak büyümesini sürdürmek. 2009’da 20, 2011 ’de 30 yeni mağaza
açan Watsons Türkiye’nin genel müdürü Ahmet Yanıkoğlu, bu yılki hedefin
35 yeni mağaza olduğunu söylüyor.