En zor bütçe

Birçok şirkette 2016 bütçe hazırlıkları ekim ayında başlasa da henüz tamamlanmış değil.

25.01.2016 15:55:090
Paylaş Tweet Paylaş
En zor bütçe
SENARYOLAR ÇOĞALDI
2016 bütçelerinde öne çıkan temel yaklaşım, farklı beklentilere göre en az iki ya da daha fazla senaryoya göre bütçe hazırlamak oluyor. Koç’tan Tahincioğlu’na kadar Türkiye’nin en büyük holdinglerinin 2016 için birden fazla senaryosu var. Sistema Genel Müdürü Ali Tolga Moral, 2016 bütçelerinin öncekilere göre çok daha fazla senaryoyu barındırdığını belirtiyor. Türkiye Finans Genel Müdürü Osman Çelik de 2016’da tek bir plana göre hareket etmenin mümkün olmadığını söylüyor. Çelik, “Her kuruluşun bütün olası riskleri dikkate alarak alternatif senaryolara göre aksiyonlarını önceden belirlemesi sürdürülebilirlik açısından çok önemli” diyor. Çelik, 2016 bütçesinin hazırlarken birden fazla senaryo üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Gayrimenkul sektöründe de A ve B planları yapılıyor. Dumankaya İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Uğur Dumankaya, “Farklı senaryolara karşın A ve B planları yapıyoruz” diyor. Bütçe çalışmalarını ekimde bitirdiklerini söyleyen Koç Sistem Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu, Koç Holding’in en az 3 farklı senaryoya göre 2016 bütçesini hazırladığını belirtiyor. Euler Hermes Türkiye CEO’su Özlem Özüner de 2016 için şirketlere iyimser, beklenen ve kötümser olmak üzere 3’lü senaryo yapmalarını öneriyor. Özüner, “Olası faiz artırımı Türk Lirasını zayıflatarak şirketlerin döviz yükümlülüklerini artıracak. Şirketler bu senaryoya yönelik tedbirler almalı. Petrol fiyatları düşük seyretmeye devam edecek. Buna bağlı Çin’de talebin zayıflaması emtia fiyatlarını daha da düşürebilir” diyor.
DİNAMİK BÜTÇE YAPILIYOR
Sistem Global Danışmanlık Kurucu Ortağı Hüseyin Karslıoğlu da 2016 bütçelerinin geçmiş 5 yıldan çok daha fazla senaryolu olacağını belirtiyor. Karslıoğlu’na göre bu dönemde senaryo alternatiflerini abartmadan işin detaylarına odaklanıp planlama yapmak gerekiyor. İyimser, kötümser ve ihtiyatlı olmak üzere birkaç senaryodan oluşacak 2016 bütçelerinde öne çıkan yaklaşımlardan biri de gelişmelere göre bütçeleri revize etmek olacak. Dinamik denen yuvarlanan kestirimli bütçe (Rolling forecast budget) yaklaşımını benimseyen şirketler gelişmelere göre bütçelerini aylık bazda ya da 3 aylık periyotlarla revize edecek. Doğtaş Kelebek CFO’su Uğur Şeker, mevcut varsayımlara göre bir bütçe yaptıklarını ancak değişen parametreleri de inceleyerek planlamalarını revize edeceklerini söylüyor. Şeker, “Hedef sapmaların daha geniş aralıkta olabileceği varsayımıyla gider bütçelerini gelire göre oranlayarak ve gelir girdisinin ardından gider tarafını yöneterek daha temkinli davranıyoruz” diyor. Index CEO’su Erol Bilecik, faaliyet gösterdikleri teknoloji sektörünün dinamik doğası gereği dinamik ve esnek bütçelerle çalıştıklarını belirtiyor. Bilecik, 2016 için A ve B planı olmak üzere farklı senaryolara göre de plan yaptıklarını belirtiyor. NG Hotels CEO’su Hediye Güral Gür de ekim ayında 2016 bütçesine başladıklarını, kasım ayı içinde de bitireceklerini belirtiyor. Gür, “Olağanüstü durumlar olursa bütçede revizyonlar yapabiliriz” diyor. Vestel, farklı senaryolara göre bütçe hazırlamıyor. 2016 için tek bir bütçe hazırladıklarını söyleyen Vestel CEO’su Turan Erdoğan, “Bütçeyi yapıyoruz, yılın 6’ncı ayında da revize ediyoruz” diyor.
NAKİT AKIŞINA DİKKAT
Şirketlerin genelde kârsızlıktan değil, ödeme sıkıntısından zora girdiği ya da battığı düşünülürse 2016 bütçelerinde dikkat edilecek en önemli gösterge nakit akışı olacak. Politik ve ekonomik belirsizlik dönemlerinde şirketlere nakit akışına dikkat etmelerini tavsiye eden yönetim danışmanı Mehmet Buldurgan, 2016 için bütçe yaparken en önemli kriterlerin kur tahminleri, yurtdışı pazar projeksiyonları ve finansman hesapları olacağını belirtiyor. Buldurgan, “2016 bütçesi, gelir gider tahmininden çok nakit akış projeksiyonu üzerine kurulmalı” tavsiyesinde bulunuyor. Grant Thornton Türkiye Ortağı Hakan Bursalıoğlu da kur riskini ve kısa vadeli borçları üzerinde taşıyan şirketlere işletme sermayesini çok daha yakından takip etmelerini öneriyor. Bu yıl bütçeler hazırlanırken şirketlerin baz alacağı göstergeler arasında döviz kurları, enflasyon oranları ve Türkiye ekonomisinin 2016 büyüme hızı da yer alıyor. Kredi ve mevduat oranları da yakından takip edilen göstergeler arasında olacak. Index Grup CEO’su Erol Bilecik, 2016 bütçesini yaparken Türkiye’nin içinde bulunduğu sosyo-ekonomik ve sosyo-politik şartları göz önünde bulundurduklarını belirtiyor. Bilecik, “Ülke yönetiminin ve kur politikalarının geleceği, komşu ülkelerle olan ilişkilerimiz, sınırlarımızda yaşanan gerilimler ve uluslararası finans piyasalarının Türkiye’ye olan yansımaları, bütçe planlarımızda temel parametreler olarak masaya yatırıldı” diyor. Doğtaş Kelebek CFO’su Uğur Şeker de 2016 bütçesinde önceki yıllara göre ürün kârlılıklarını ve segmentlerini daha fazla takip edeceklerini belirtiyor. Şeker,“2016 bütçesinde yatay büyümeye katkı sağlayacak maliyeti az ürünlere odaklanacağız” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz