GÜNDEM BELİRLEMEK GEREK
Yönetici terfilerinde, sorun çözme yeteneği oldukça önemli. Ancak genel
müdür seviyesinde ise organizasyonlarının çözmek zorunda olduğu
sorunları bulup ortaya çıkarmak ve bunların çözülmesini sağlamak, yani
delegasyon öne çıkıyor, Bu nedenle PwC İK Hizmetleri Bölüm Yöneticisi
Murat Demiroğlu’na göre, daha önce belirli konularda sonuç çıkarmadan
sorumluyken yeni yeni rolleri daha fazla ilişki yönetimi, sermayedar,
çalışanlar, kamu dahil farklı grupların beklenti ve çıkarlarını bir
arada dengelemeyi de kapsıyor, Demiroğlu, “İyi gidenlerin ve
iyileştirilmesi gerekenlerin tespiti, önceliklendirilmesi ve çalışılan
takımın yönetilmesi kritik önem taşıyor, Yani eskiden sorun çözücüyken
artık gündemi belirleyici oluyorlar” diyor, Nexum CEO’su Emre Gürül de
bu konuyu bizzat deneyimleyen bir yönetici, “En başta insanın daha önce
öğrendiğini unutması gerekiyor” diye söze başlayan Gürül, genel müdür
olmadan önce daha operasyonel bir insanken genel müdürlükle birlikte bu
özelliğinden sıyrılmak durumunda kaldığını anlatıyor, “Genel müdürlükte
karşılaştığınız her sorunu, kendiniz çözmeye kalkarsanız kesin başarısız
bir genel müdür olursunuz, Ama yıllar içerisinde geliştirdiğiniz o
refleksi kaybetmek gerçekten zor oluyor, Bu konu beni de çok zorladı,
çünkü sorumluluk duygumun yüksek olması, genel müdür olmamda etkili
oldu, Şimdi o sorumluluk duygusu ile sorunları birilerine delege etmek
ve onlardan sonuç beklemek gerçekten beni de zorluyor” diye konuşuyor,
BEKLENTİLER İÇİN ÇALIŞMAK
Yeni ve tecrübesiz genel müdürlerin en çok içine düştükleri durum,
beklenti girdabı, Pek çok genç genel müdür, başarısızlıkla sadece
beklentileri karşılamaya çalışırken yüzleşiyor. Egon Zehnder Yönetici
Ortağı Murat Yeşilde-re, genç genel müdürlerin göreve geldikleri ilk
dönemlerde organizasyona kendilerini kanıtlama zorunluluğu
hissettiklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor: “Gereksiz, erken veya
çok keskin kararlar almak, aksiyonlarla mevcudiyetlerini kanıtlamak
çabasına girebiliyorlar, Bazen de organizasyon onların sağlamlığını
ölçmek adına, gereğinden fazla güçlerini, yetkilerini, hatta
yetkinliklerini sorgulama yoluna gidiyor.” Tanı Pazarlama ve İletişim
hizmetleri Genel Müdürü Engin Oytaç da bu yöneticilerden... Çalışan
beklentisini yönetmekte çok zorlandığını belirten Oytaç, “Paydaşların
beklenti yönetimi halihazırda zor bir konu, Yönetim kurulu, müşteri ve
çalışan gibi paydaşların beklentilerinin doğru set edilmesi ve bu
doğrultuda titiz bir şekilde yönetilmesinin önemini ilk günden beri
biliyordum. Aralarında en zorlandığım çalışan beklentisinin
yönetilmesiydi” diyor, Çalışan beklentisini yönetmede verimli bir ekip
oluşturmanın mümkün olmadığına değinen ve sürekli değişen bir yapı ile
karşı karşıya kalındığını anlatan Oytaç, yaşadığı deneyimi de şöyle
paylaşıyor: “Tecrübesiz genel müdür olarak hedefe memnun ederek
varılabileceğini zannetmiştim, Genel müdür olduğumun ilk 6 ayında,
şirketin büyük bir kısmı tarafından sorun olarak tanımlanan bir konuyu
çözmek adına kolları sıvadım, Ancak problem çözüldüğünde en pozitif
şekilde etkilenen kişinin bile beklentisini yönetemediğimin farkına
vardım. Ben de memnuniyet girdabında kendimi bir sonraki probleme
savrulurken buldum,” Oytaç, bugün bu tavrını değiştirdiğini de
belirtiyor. Artık birilerini mutlu etmek yerine konu ile ilgili
düşüncelerini açık bir şekilde paylaşmayı tercih ettiğini anlatıyor.
“İlk başta kırıcı olarak algılanabiliyordum, Ancak bu, iletişim
ortamının doğmasına neden oldu” diyor.