Kâra geçişte kritik artış!

Yeni yatırımlarda kâra geçiş süresi 5 yılda ikiye katlandı.

1.07.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kâra geçişte kritik artış!
Aslında kâra geçmek hiçbir zaman kolay olmadı. Ama artık çok daha zor. 5 yıl öncesine göre hemen her sektörde kâra geçiş süreleri ciddi biçimde uzamış durumda. Örneğin, bir hazır giyim mağazasının kârı yakalaması 3-5 yıl arasında değişiyor. Oysa 5 yıl önce 1 yıl yeterli oluyordu. Bu süre, yeni açılan bir mobilya mağazası için 3, yeni açılan bir özel okul için ise 4 yıla çıkmış durumda. Kârlılığın uzama nedeni ise her geçen gün artan rekabet... Üstelik uzmanlara göre kâra geçişler önümüzdeki dönemde uzamaya devam edecek.

5 yıl önc her şey çok farklıydı. Yeni açılan bir beyaz eşya bayisi, sadece 2 ayda kâra geçmeye başlıyordu. Bir AVM ise en fazla 1 yılda yatırımcısına kâr getiriyordu. Doğru yerde konumlanmış başarılı bir özel hastanenin kâr getirmesi için 18 ay yeterliydi. Ama bu “hızlı kâr” hikayeleri birçok sektör için mazide kaldı. Şimdi, bu süreler hemen her alanda en az ikiye katlanmış durumda. 5-6 katına kadar çıkan sektörler bile var.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Kâra geçiş sürelerini uzatan en önemli faktör ise yoğun rekabet. Çoğu zaman sadece fiyata odaklı olan acımasız rekabet, perakende kanallarının kârla buluşmalarını giderek daha çok geciktiriyor. Arz fazlası, yani oyuncu sayısının yüksekliği de başka bir etken. Teknoloji perakendeden hazır giyime, mobilyadan özel hastane sektörüne kadar birçok alanda çok fazla sayıda oyuncu bulunuyor. Bu durum, rekabeti fiyata kaydırırken hem kâr marjlarından feragat ediliyor hem kâra geçiş süreleri uzuyor. AVM’lerdeki yüksek kiralar, sektörel riskler ve bölgesel farklılıklar da kâra geçiş sürelerini etkileyen diğer dinamikler arasında yer alıyor.

SÜRELERDE SON TABLO?
Son 5 yıllık verilere bakıldığında tüm sektörlerde kârlılık sürelerinin çarpıcı biçimde uzadığı gözleniyor. Üstelik uzmanlara göre bu durum önümüzdeki dönem artarak devam edecek.

Otomotivdeki durumu anlatan Otokoç Genel Müdürü Görgün Özdemir, “Otomobil bayilerinde kâra geçme süreleri için net bir rakam vermek zor. Çünkü bayiliğin bulunduğu konum, temsil ettiğiniz marka, tesisin büyüklüğü gibi sebepler bu süreyi değiştiriyor. Ancak bu sürenin her geçen yıl arttığını kesinlikle söyleyebiliriz” diyor.

Mobilyada da durum çok farklı değil. Son yıllarda kâra geçme süresi 2’ye katlanmış durumda. Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı Ahmet Güleç, “Her şey doğru kurgulanmışsa iyi bilinen bir markanın bayisinin kâra geçmesi artık en az 2 yıl sürüyor” diyor ve ekliyor:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz