Sınır ötesi hız yarışı

Arçelik A.Ş., Şişecam Topluluğu, Anadolu Grubu, Yıldız Holding, Eczacıbaşı , Tosyalı gibi dev gruplar, 2017 ve sonrasında organik ve inorganik fırsatları radarlarına alarak hızlı büyümeye odaklandı...

24.10.2017 12:49:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sınır ötesi hız yarışı

BÜYÜME HIZLANACAK

İş dünyası 2016’da yaşanan tüm olumsuz gelişmelerin en az hasarla atlatıldığı konusunda hemfikir. Öyle ki 2017 ve sonrasında şirketler yurt dışında daha hızlı büyümeye odaklandıklarını açıklıyor. Bu gruplardan biri de Anadolu Grubu. Grubun CEO’su Hurşit Zorlu, “2017, her yıl operasyonlarımızda yüzde 10’un üzerinde hedefimizi gerçekleştirebileceğimiz hatta üzerine çıkabileceğimiz yılların başlangıcı olacak” diyor. Her yıl organik olarak ortalama 500 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdiklerini belirten Zorlu, inorganik yatırımlarla birlikte bu rakamın daha da yukarılara çıktığını söylüyor. Hızlı büyüme planlarını ise şöyle anlatıyor: “Yurt dışı operasyonlarımız içinde meşrubat her yıl büyüyor. Geçtiğimiz günlerde Anadolu Efes ve Belçika merkezli dünyanın en büyük bira şirketi AB InBev, şirketlerin Rusya ve Ukrayna’daki operasyonlarının 50:50 birleşmesine yönelik bağlayıcı olmayan bir anlaşmaya vardı. Hedef Rusya ve Ukrayna bira pazarlarında lider olmak.” 2016’da Coca-Cola İçecek ile Pakistan’ın Multan kentinde 70 milyon dolarlık yatırımla yeni fabrika açtıklarını belirten Zorlu, geçtiğimiz yıl Kazakistan’da ikinci fabrikalarını da 80 milyon dolar yatırımla Astana’da hayata geçirdiklerini söylüyor ve “Potansiyeli olan mevcut pazarlara yatırım yaparken, yeni fırsatları da takip ediyoruz” diyor. Borusan Holding CEO’su Agah Uğur, 2015 ve 2016 yıllarında yurt dışı şirketlerinin 500 milyon dolar seviyesinde gerçekleşen cirolarının 2017’de 750 milyon dolara çıkacağını söylüyor. Uğur, bu hızlı büyümenin planını şöyle açıklıyor: “2017 yılı yurt dışı şirketlerimiz için iyi geçiyor. Hem petrol hem emtia fiyatlarındaki artışlar enerji ve madencilik sektörlerine yönelik işlerimizi olumlu etkiledi. 2018 ve sonrasında da yurt dışındaki boru, enerji ve iş makineleri faaliyetlerimize odaklanmaya devam edeceğiz ve yatırım fırsatlarını kollayacağız.” 

SATIN ALMALAR SÜRECEK 

Yurt dışında hızlı büyüme hedefleyen pek çok şirketin gündeminde satın alma ve birleşme fırsatları var. Arçelik A.Ş., son yıllarda neredeyse her yıl yeni bir şirket satın alma hızına ulaştı. Şirket yetkilileri geçtiğimiz yıl kasım ayında satın aldıkları Dawlance ile Pakistan pazarına girdikten sonra yeni fırsatları da izlediklerini belirtiyor. Arçelik A.Ş.’den yapılan açıklama şöyle: “Bilinirliği yüksek bir Asya markasını makul bir fırsat olması durumunda bünyemize katabiliriz. Avrupa’daki marka portföyümüzü tamamlayıcı nitelikte ortaya çıkabilecek bir premium marka fırsatı da satın alma anlamında ilgimizi çekecektir. Hem pazar büyüklüğü hem kârlılığıyla öne çıkan Kuzey Amerika da takip ettiğimiz pazarlardan birisi.” Kastamonu Entegre de satın almada hız kesmeyen şirketlerden. Şirket, 2017 yılının ilk yarısında, İtalyan Gruppo Trombini’yi satın aldı. Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, yılın ilk çeyreğinde, Güneybatı Fransa’da Linxe’de bulunan Darbo S.A.S.’ın yonga levha üretim hattını satın aldıklarını da söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Bu hat modernize edilip 2018 yılında Bulgaristan’da devreye alınacak. Globalleşme hedefimizi gerçekleştirmek için bundan sonraki yatırımlarımızı ağırlıklı yurt dışına yapacağız. Beş yıl içinde, her yıl minimum yüzde 10 büyüme hedefiyle, toplamda yüzde 50’den fazla büyüyerek, sektörümüzde dünyanın en büyük 5 üreticisinden biri olmayı planlıyoruz.” 

STRATEJİK HAMLELER 

Yurtdışında kurulu en büyük Türk şirketi olan pladis’in CEO Yardımcısı Mehmet Tütüncü, geçen yıl ‘2021 pusulamız” olarak ifade ettikleri yol haritasını oluşturduklarını söylüyor ve şöyle anlatıyor: “Bölgesel yönetim ve iş modellerimizi ortaya koyduk. Son 3 yıldır üretim tesislerimizde ciddi yatırımlar yapıyoruz. Kapasite kullanımımızı iyi dengeliyoruz. En büyük pazarlarımız Türkiye, Birleşik Krallık, Ortadoğu, Asya ve Afrika. Ulaştığımız büyüklükle kategorilerde 2, 3 veya 4 numaralı oyuncuyuz. İşimizi tamamlayıcı unsurların bulunmadığı çok az bir coğrafyada yeni kanallara erişimimizi sağlayacak yatırımlara bakıyoruz. Yeni kategorilerden ziyade yeni ülke ve kıtalara bakıyoruz. Üç yıllık orta vadeli hedefimiz pladis’te yüzde 50 büyüme oranını yakalayabilmek.” OTİ Holding ise Almanya’da çok önemli iki stratejik hamle yaptı. En son Alman tur operatörü Ferien Touristik’i satın alan şirket daha önce de Coral Travel’ın Almanya’da kuruluş işlemlerini tamamlamıştı. Ferien Touristik, online portallar ve anlaşmalı olduğu 6.000 seyahat acentesi üzerinden yaklaşık 100 destinasyona dinamik tur paketleri satıyor. 2016 yılında yüzde 10 artışla 65 milyon Euro’luk bir ciroya ulaşmış olan şirket, yılda yaklaşık 150 bin turiste hizmet veriyor. OTI Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Bektaş, “Şu anda strateji, hedefler ve yapılandırma üzerinde çalışmaktayız. Yapılandırma, stratejimiz ve hedeflerimizin netlik kazanmasıyla önümüzdeki aylarda bir lansman planlanlıyoruz” diyor. Abdi İbrahim, yurt dışından elde ettiği satışları 3 yıl içinde en az 2 katına çıkarmayı hedefliyor. Abdi İbrahim Yönetim Kurulu Başkanı Nezih Barut, bu planı şöyle açıklıyor: “2020 için belirlediğimiz 1 milyar dolar satış rakamına ulaşarak dünyanın en büyük 100 ilaç şirketi arasında yer alma hedefine katkıda bulunacak yeni satın alma ve birleşme fırsatlarını değerlendiriyoruz. Körfez ülkelerinde büyümeyi hedefliyoruz. En büyük hedefimiz yeni bir molekül bulmak.” 

YENİ ALANLARA GİRECEKLER 

Sınır ötesinde hızlı büyüme hedeflerinin bir diğer gerçekleşme şekli de yeni sektörlere girmek… Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı da bu niyetini açıklıyor. “Batı Sahra altında bir demir madeni almak için görüşmelerimiz son aşamaya geldi. Madende ilk etapta yıllık 10 milyon ton üretim planlıyoruz, ardından üretim artacak” diyen Tosyalı, organik ve inorganik büyümelerinin süreceğini ifade ediyor. Tosyalı ayrıca çelik sektörünün lider global oyuncularından olmayı hedeflediklerini söylüyor. Tosyalı, bu hedefte yeni yatırımların önemli olduğunu belirtiyor ve şöyle açıklıyor: “2018’de hem yurt içinde hem yurt dışında yatırımlarımız aynı hızla sürecek. Cezayir’deki tesislerimizde boru üretimine başlıyoruz. Bununla birlikte Afrika’daki bütün altyapı, petrol ve doğalgaz iletim projelerine talip olacağız. Yurt dışında Afrika bizim için stratejik pazar olma özelliğini sürdürüyor. Yine Batı Sahra altında yeni bir çelik üretim fabrikası kuracağız. Fizibilitesi yüksek ve bizim gücümüze güç katacak yatırım fırsatlarını değerlendiriyoruz. Satın almalar da olabilir. Afrika’nın yanı sıra Doğu Bloku ülkelerinden çok sayıda teklif geliyor. Önemli olan yatırım yapacağımız pazarın ihracat kapasitesine sahip olması.” Nurol Holding CFO’su Kerim Kemahlı, Afrika, Körfez Ülkeleri ve Avrupa Birliği ülkelerinde iş geliştirme faaliyetlerinin sürdüğünü açıklıyor. Kemahlı, “İnşaat-taahhüt ve savunma sanayi alanlarında yurt dışında iş yapmakta olduğumuz bölgeleri çeşitlendireceğiz” diyor. Grup, 2017’de özellikle Cezayir’de yüzde 50 büyüme hedefiyle dikkat çekiyor. Kemahlı, yurt içindeyse altın madenciliği alanına yatırımlarının süreceğini açıklıyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz