2016'da ilk 15'e gireriz

Bekir Dildar, 2,5 yıl önce hayat verdikleri bankanın bugün ulaştığı büyüklüğü, bundan sonraki büyüme adımlarını ve satın alma politikalarını anlattı.

1.11.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
2016'da ilk 15'e gireriz
2010 sonunda kurulan Fibabanka, bugün 6 milyar TL aktif büyüklüğe sahip. Banka, büyüme hızını artırmak için satın alma fırsatlarını kolluyor. Hatta Societe Generale’in bireysel bankacılık alanı için görüşmeler sürüyor. Fibabanka Genel Müdürü Bekir Dildar, “Bankaya müşteri ve veri kazandırabilecek fırsatlarla yakından ilgiliyiz” diyor. Dildar’ın hedefi, Fibabanka’yı 20 milyar TL’lik aktif büyüklüğe sahip orta ölçekli bir banka haline getirmek. Dildar, “2016 yılında sektörde ilk 15’e gireriz” diyor.

Fibabanka, patronu Hüsnü Özyeğin’in vizyonuyla sektörün güçlü büyüme beklediği bir banka. Yeni dönemde Fransız Societe Generale’a talip olmasıyla gündemde. Fibabanka Genel Müdürü Bekir Dildar da Societe Generale’in radarlarında olduğunu açık yüreklilikle söylüyor. Her türlü fırsata zaten baktıklarına değiniyor. Yakın geçmişte Citibank’ın bireysel bankacılık alanındaki satışıyla da ilgilendiklerine dikkat çekiyor ve “Societe Generale’da süreç sonuçlanmadı. Bu nedenle kesin bir açıklama yapamıyorum. Societe Generale’in 15 şubesi ve 300 bin müşterisi var. Bu anlamda iyi bir fırsat, inşallah almak kısmet olur” diye konuşuyor.

Fibabanka, son dönemdeki hızlı büyüme trendiyle de dikkat çekiyor. 2010 yılında 900 milyon TL büyüklüğe sahip Portekizli Millennium Bank’ı alarak faaliyete geçen banka, bugün 6 milyar TL aktif büyüklüğüyle sektörde 22’nci sırada. Eylül sonu itibarıyla mevduatları 4,1 milyar TL, kredileri ise 4,8 milyar TL’ye ulaşmış durumda. Bekir Dildar, geçtiğimiz iki yılda kurumsal ve ticari bankacılıkta iyi yol kat ettiklerini söylüyor. Bundan sonra tabana yayılmak için KOBİ’lere ve bireylere yoğunlaşacaklarının altını çiziyor. Geçtiğimiz 2,5 yılda 40 milyon TL’nin üzerinde yatırım yapan Fibabanka, önümüzdeki 3 yıl içinde sektörde ilk 15 içine girme hedefinde...

Dildar, büyümede temkinli ilerleme taraftarı. “Biz büyürken hem hız hem sağlıklı büyüme hedefliyoruz. Yoksa bankaya sermaye koyar, çok hızlı büyürsünüz ama hata oranınız artar” diye konuşuyor. Bu anlayışı kapsayan orta vadeli planlarını ise şöyle aktarıyor: “Hüsnü Bey’in orta vadeli hedefi, Fibabanka’nın orta ölçekli, birkaç yüz şubeli bir banka olması. Fibabanka için de hedefimiz orta ölçeğe ulaşmak. 20 milyar TL’lik aktif büyüklüğe sahip bir banka haline gelmek istiyoruz."~
Fibabanka Genel Müdürü Bekir Dildar, 2,5 yıl önce hayat verdikleri bankanın bugün ulaştığı büyüklüğü, bundan sonraki büyüme adımlarını ve satın alma politikalarını Capital’e anlattı:

Capital:
2010 sonunda faaliyete geçtiniz. Bu 2,5 yıl içinde banka nasıl bir büyümeye imza attı?
- 2010 sonunda Portekizli Millennium Bank’ı devraldık. Devraldığımızda 900 milyon TL bilançosu, 18 şubesi ve 300 personeli vardı. Bu bilançonun 600 milyon TL’si kredilerden oluşuyordu. Eylül ayı sonu itibarıyla Fibabanka’nın aktif büyüklüğü 6 milyar TL’ye yükseldi. 1.100 personelimiz ve 55 şubemiz var. Bankayı satın aldığımızda zarar eden bir bankaydı. 2010 yılım 15 milyon TL zararla kapatmıştı. Biz 2011 yılında bankayı kâra geçirdik. 2012 yılında da kârımız 45 milyon TL’ye çıktı. 2011 yılı sonunda aktifimizi 2,5 milyar TL’ye ardından 2012 yılı sonunda 3,9 milyar TL’ye yükselttik. İlk iki yıl bankayı iki mislinden fazla büyüttük.

Capital:
Bankayı kâra geçirmek için nasıl bir strateji izlediniz?
- İlk etapta günlük stratejilerle gidiyorduk. Günlük ne kadar kâr ettiğimize dikkat ediyorduk. Ne Fiba Grubu ne de ben, zarar eden bir bankaya alışık değiliz. Bizim yönettiğimiz banka ve şirketler hep büyüyen, kâr eden, ekonomiye destek veren kurumlardır. Dolayısıyla ilk hedef, bankanın kâra geçirilmesiydi. Ardından haftalık, aylık bütçelerle gitmeye başladık. Şimdi ancak 2 yılı geçtikten sonra 6 aylık hedeflerle ilerleyebiliyoruz. Tabii 2012 yılından başlayarak bilgi işlem altyapısına ve insana çok yatırım yaptık. Bankaya yeni katılan 800 kişinin 150’ye yakınını yeni mezunlar arasından aldıkki, bugün bankanın yüzde 15’i gençlerden oluşuyor. Eylül sonu itibarıyla mevduatımız 4,1 milyar TL’ye yükseldi. Aynı şekilde krediler de 4,8 milyar TL’ye çıktı. Bu yıl da iyi bir büyüme göstereceğiz. Tabii büyüme sermayeyle orantılı, ne kadar sermayeniz varsa o kadar hızlı büyüyebiliyorsunuz.

Capital: Peki istediğiniz büyümeyi yakaladınız mı? Yoksa önünüze ani sürpriz engeller çıktı da istediğiniz kadar hızlı büyüyemediniz mi?
- Biz bu yaz piyasalardaki volatiliteden bile etkilenmedik, yatırımlarımıza devam ediyoruz. İç piyasadaki politik iniş çıkışlar, global piyasalar ya da FED’in aldığı kararlar, bizim yatırımlarımızı aslında hiç etkilemedi, genel stratejimizi bozmadı. Şube açmaya devam ediyoruz. BDDK izinlerine müteakip kasım sonunda 62 şubeye ulaşacağız. Operasyon, pazarlama departmanlarımıza gençleri almaya devam ediyoruz.~
Dur, kalk yapmayı sevmiyoruz. Biz büyürken hem hız hem sağlıklı büyüme hedefliyoruz. Yoksa bankaya sermaye koyar, çok hızlı büyürsünüz ama hata oranınız artar. Takibe intikal eden kredilerinizin oranı artabilir. Ya da çok şube açar, çok çalışan transfer etmek zorunda kalır ve banka içinde huzursuzluk oluşturabilirsiniz. Benim yeni aldığım çalışanlarla mevcut personelin kaynaşması lazım. Biz bunu bankamızda sağladık.

Capital: Patronunuz Hüsnü Özyeğin, efsane bankacı olarak tanınıyor. Bu nedenle de bankasının hızlı büyümesi bekleniyor. Özyeğin’in Fibabanka için size belirlediği hedefler neler?
- Hüsnü Bey’in orta vadeli hedefi, Fibabanka’nın orta ölçekli, birkaç yüz şubeli bir banka olması. Hüsnü Bey, her girdiği işi büyütmüştür. Ben 20 yıldır Hüsnü Bey’le çalışıyorum. Hüsnü Bey’in kitabında büyümenin tersi olmaz, benim de öyle... Romanya’da genel müdür olduğum dönemde banka almış, büyütmüştük. 2001 krizinden sonra Finansbank’ı da büyüttük. 20 küsur bankanın sistem dışı kalmasını avantaja çevirerek en hızlı büyüyen bankalardan biri olduk. Fibabanka için de hedefimiz orta ölçeğe ulaşmak, 20 milyar TL’lik aktif büyüklüğe sahip bir banka haline gelmek. Biz şu an aktif büyüklük sıralamasında 22’nci sıradayız. Bu hedefle 2016’da sektörde ilk 15’e gireriz diye düşünüyorum. Tabii bu büyümeyi sağlıklı yapmamız lazım.

Capital: Peki bu hedef doğrultusunda hangi alanlara odaklanacaksınız?
- Millennium Bank’ı satın aldıktan sonra kredilerde daha konsantre gittik. 2011’de kurumsal ve ticari bankacılığa odaklanmıştık. Büyük tutarlı krediler veriyorduk. Bu şekilde operasyonel maliyetleri düşük tutup, kârlılığı artırdık. 2012 yılından beri ise hem kredilerde hem mevduatta tabana yayılmak için çalışıyoruz. Bunun gereği şubeler açıyoruz. Son 1,5 yıldır KOBİ ve bireysel bankacılığa odaklanıyoruz. Dengeli bir büyüme istiyoruz. Bugün bankacılık anlamında ağırlığımız yüzde 70 kurumsal ve ticari bankacılık tarafında. Yüzde 30 ise KOBİ ve bireysel bankacılıktan geliyor. Bu dengeyi 2015 yılında hacmin yüzde 50’sinin KOBİ ve bireysel bankacılık alanlarından geldiği bir yapıya getiririz. Fibabanka, 3-4 yıl içinde perakende ağırlıklı bir banka olacak. Bu yıl aktif büyüklük ve kredilerde yüzde 50’nin üzerinde büyüme gerçekleştireceğiz. 2014 yılında da yüzde 50 büyür ve 9 milyar TL’lik aktif büyüklüğe ulaşırız diye düşünüyorum. Sektör yüzde 15 büyürken, Fibabanka’nın yüzde 50’ler-de büyümesi gerekiyor. Bugün bankanın aktifinin yüzde 80’i kredilerden geliyor. Bu dağılımı menkul kıymetlerle çeşitlendirmek istiyoruz. Topladığımız mevduatın neredeyse tamamını kredi olarak ekonomiye veriyoruz. Tamamen kredi riski almak da doğru değil. Bu nedenle tahvil, bono gibi araçlarla kaynak kullanımımızı çeşitlendiririz. ~
Capital: Bireysel bankacılıkta pay almak çok maliyetli ve zor. Siz bu alanda nasıl büyümeyi planlıyorsunuz?
- Bugün bireysel bankacılığın daha çok mevduat ürünleri ve ihtiyaç kredisi segmentlerindeyiz. Henüz kredi kartımız ve POS makinelerimiz bulunmuyor. Bunları gelecek yıl çıkaracağız. Bireysel bankacılık çok maliyetli. Bugün kredi kartı satmak ya da otomobil kredisi vermek için sistem yatırımı, reklam ve tanıtım gerekiyor. Bu da çok büyük bütçeler gerektiriyor. Fibabanka olarak biz, BDDK’nın izin verdiği ölçüde taşeron hizmeti kullanacağız. Örneğin çağrı merkezini banka içinde kurmak yerine bu hizmeti dışarıdan alacağız. Kredi kartı operasyon altyapısını da dışarıdan alabiliriz.

Capital: Bugüne kadar bankaya ne kadar yatırım yaptınız? Ne kadar daha yatırım yapmayı planlıyorsunuz?
- 2010 yılı sonrası yaptığımız yatırımımız 40 milyon TL’yi aştı. Yazılım ve donanım için 18 milyon TL, şubeler için de 20 Milyon TL yatırım yaptık. Yeni aldığımız gençlere yıllık yatırımımız 6 milyon TL. Yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bugün bir şubenin maliyeti 500 bin TL’yi buluyor. Şubeleşmeye ve büyümeye devam edeceğimize göre gelecek yıl da yatırımlarımız 20 milyon TL’yi geçer. Tabii bir banka satın almamız söz konusu olursa yatırım planlarımız farklılaşır.

Capital: Sektöre yeni giren ve agresif hedeflere sahip pek çok banka var. Siz rekabete nasıl ayak uyduracaksınız?
- Bizim aktif müşteri sayımız 40 binin üstünde, sonuçta küçük bir bankayız. Büyük bankaların milyonlarca müşterisi var. Onlarla nasıl rekabet edeceğiz? İçeriden yetiştirdiğimiz gençlerle, hızımız ve esnekliğimizle rekabet edeceğiz. Biz belli bir hızla geldik şimdi daha sağlıklı, sindirerek büyümeye çalışıyoruz. Aksi takdirde sermaye artışına giderek çok şube açmak ya da aktifi büyütmek zor değil. Ama uzun vadede bu büyümenin sağlıklı olup olmadığı tartışılır. Bizim için 2013 ve 2014, büyüme yılları. Büyük yatırımlarımız bitiyor, artık bilançoyu daha büyütüp ekonomiye daha çok destek verme ve bunu KOBİ’lerle bireylere yayma zamanı geldi. Bu yıl da geçen yıl gibi 45 milyon TL kâr ederiz. 2015 yılında perakende bankacılıkta büyüdüğümüzde kârlılık anlamında da daha iyi durumda olacağız.

Capital: 2013 yılında 123 milyon TL sermaye artışı yaptınız. Yakın dönemde bir sermaye artışı daha düşünülüyor mu? Hangi şartlarda sermaye artırımına gidersiniz?
- Büyümek istediğimizi düşünecek olursanız tabii yine yakın zamanda bir sermaye artışı yaparız. Özellikle satın alma için zaten bir artış gerekir.~
Capital: Odaklanmayı planladığınız, daha öncü olacağınız sektörler var mı?
- Biz turizm sektöründe oldukça iyi durumdayız. Bunun nedeni Rusya’daki Credit Europe Russia bankamızın ülke genelinde çok yaygın olması ve Rus tur operatörleriyle nakit akışının kuvvetli olması. Bu, bizim özellikle Antalya ve çevresindeki otellerle ilişkilerimizi artıyor. Bilançomuz içinde turizm sektörüne ayırdığımız tutar yüzde 15’i buluyor. Turizm sektöründe iddialıyız. 2011’de ilk açılan şubemiz Antalya’daydı, şimdi bu ilde 6 şubemiz var. Turizm, Türkiye’nin dünyada rekabet edebileceği en önemli sektörlerden biri. Bu alanda turist başına harcama 800 dolardan bin dolara çıktığında esas o zaman para kazanılacak. Biz imalat sektörüne de odaklanmak istiyoruz. Bu şekilde müşteri tabanımızı KOBİ ve imalat yapan şirketlerle çeşitlendirmek amacındayız. Diyarbakır, Gaziantep, Konya ve Mersin’de şubeler açtık. Bundan sonra da Anadolu’da yaygın ve imalat sanayiye yönelik şubeler açacağız.

Capital: Fiba Grubu’nun Avrupa’da 10 ülkede bulunan bankası Credit Europe, 13 milyar doların üzerinde büyüklüğe sahip. Bu bankayla sinerji kuruyor musunuz?
- Sinerjimiz ağırlıklı olarak Rusya kanalıyla ve turizm sektöründe oluyor. Ukrayna ve Rusya’da Türk müteahhitlik şirketleri çalıştığından inşaat ve taahhüt alanlarında da işbirliklerimiz var. Ama biz şu an için daha çok lokal büyümeye odaklıyız. Türkiye’de büyüme adına çok ciddi fırsatlar var. Bazı bankalar Afrika, Ortadoğu ülkelerine girme fırsatlarına bakıyor. Ancak biz öncelikle Türkiye’de büyümek için çalışıyoruz.

Fibabanka’ın 2016 yolculuğu
1- 2011’de 2,5 milyar TL olan aktifimizi 2012 yılı sonunda 3,9 milyar TL’ye yükselttik. İlk 2 yıl bankayı iki mislinden fazla büyüttük.
2- Ama bizim aktif müşteri sayımız 40 binin üstünde, sonuçta küçük bir bankayız.
3- Büyük yatırımlarımız bitiyor. Artık bizim için 2013 ve 2014, büyüme yılları olacak.
4- Biz büyürken hem hızlı hem sağlıklı büyüme hedefliyoruz.
5- Bireyselde mevduat ürünleri ve ihtiyaç kredisi segmentlerindeyiz. Kredi kartı ve POS makinelerimiz 2014’te çıkacak.
6- 2011’de büyük tutarlı krediler veriyorduk. 2012 yılından bu yana ise hem kredilerde hem mevduatta tabana yayılmak için çalışıyoruz.
7- Son 1,5 yıldır KOBİ ve bireysel bankacılığa odaklanıyoruz. Anadolu’da şubeler açacağız.
8- Portföyümüzün yüzde 30’u KOBİ ve bireysel bankacılıktan geliyor. 2015’te bu oranı yüzde 50’ye çıkaracağız.
9- Hüsnü Bey’in orta vadeli hedefi, Fibabanka’nın orta ölçekli, birkaç yüz şubeli bir banka olması. Aktif büyüklük sıralamasında 22’nciyiz.
10- 2016’da sektörde ilk 15’e gireriz .~
"Societe Generale iyi fırsat"
SATIN ALMADA DURUM

Biz fırsatlara bakıyoruz. Yakın geçmişte Citibank’ın bireysel bankacılık alanının satışıyla da ilgilenmiştik. Societe Generale ile de ilgileniyoruz. Ama daha süreç sonuçlanmadı. Bu nedenle kesin bir açıklama yapamıyorum. Biz iki yılda kurumsal bankacılıkta çok iyi yol kat ettik. Artık tabana yayılmak için KOBİ’lere ve bireylere hizmet vermemiz lazım. Societe Generale’in 15 şubesi ve 300 bin müşterisi var. Societe Generale bu anlamda iyi bir fırsat, inşallah almak kısmet olur. Alım kararı bu yıl içinde kesinleşir, açıklama yaparız. Ancak bu işler biraz uzun sürüyor. Şu an görüşmeler sürüyor.
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÖNEMLİ
Bu işe ayrılan fondan ziyade burada önemli olan, operasyonu iyi yapabilmek. Satın alacağınız müşteri kitlesini memnun etmek. Rakam çok büyük değil. Önemli olan o yeni müşterilerle iyi işler yapabilmek. Biz Millennium Bank ile de aynı aşamalardan geçtik. Biz bankayı aldığımızda bankanın ağırlığı yabancı para konut kredisi olan toplam 600 milyon TL kredisi vardı. Biz geçmişten aldığımız bu ticari müşterilere hala hizmet vermeye devam ediyoruz.
FIRSATLAR RADARDA
Başka fırsatlara da muhakkak bakarız. Ana hissedarımız Hüsnü Özyeğin Bey, her zaman fırsatları değerlendirir. Bankaya müşteri ve veri kazandırabilecek fırsatlarla biz yakından ilgileniriz. Büyük bankalarla mücadele edebilmemiz için satın alma fırsatlarına bakmaya mecburuz.

"2014'te kredi kartımızı çıkaracağız"
PERAKENDE İLE SİNERJİ YAPABİLİRİZ

Kredi kartı müthiş yatırım gerektiren bir pazar. Kredi kartında iki yol izleyebiliriz. Fiba Grubu’nun perakendede, mağazacılıkla önemli bir gücü var. Perakende grubumuzun 100 binlerce müşterisi bulunuyor. Burada hem perakende grubu hem banka için kazanç getirebilecek bir sistem kurarsak bu sinerjiden yararlanmak istiyoruz. Banka olarak müşteriye kart satmamız için bir farklılık yaratmamız lazım. Biz de bu kanalı kullanabiliriz.
MALİYETİ PAYLAŞIRIZ
BDDK’nın getirdiği yeni yükümlülüklerle kart satmak oldukça zor. Bir diğer ihtimal de çatı kredi kartı markası altında kart çıkarabiliriz. Bir marka şemsiyesi altına girersek her türlü lansman, reklam ve promosyon giderleri paylaşılacak. Perakende grubumuzla kart çıkarırsak o zaman da maliyetleri paylaşırız. Bu nedenle şu an için kredi kartına özel kesin bir bütçemiz yok. Şu anda iki olasılığı da inceliyoruz. 2014’te kredi kartımızı piyasaya sunarız. Kredi kartını da çıkardığımız zaman tam teşekküllü bir banka olacağız.

"Hüsnü Bey ile sahadayız"
GENÇ EKİP İSTİYORUM

Fiba Grubu çalışanlarının ortak özelliği, çok çalışmaları ve heyecanlı olmaları. Bizde negatifliğe yer yoktur, şikayet eden insanı sevmeyiz. Bu bankada gençlerden oluşan bir ekip kurmak istiyorum. Ben geldiğimde bankada ortalama yaş 40’a yakındı, şimdi bu ortalamayı 33’e düşürdük. 30 yaşın altında çalışanlarıyla teknolojisiyle genç ve dinamik bir banka yaratmak istiyorum.~
HERKES BANA ULAŞABİLİR
Bizim bankamızda bürokrasi yoktur. Bu en başta benden geçiyor. Her müşterim, çalışanım beni arayıp bulabilir, açığım. Benim işe aldığım gençlere verdiğim ilk mesaj, “Bana bir telefon ya da maille ulaşabilirsiniz. Bir sorun varsa ben halledemezsem, Hüsnü Bey’e kadar ulaşabilirsiniz” oluyor. Fiba Grubu’nun başarısı buradan gelir. Esnek, hızlı ve ulaşılabilir olmak bizim mottomuz.
AVANTAJIMIZ YAKINLIK
Geçen hafta turizm sektörüne özel toplantılar yaptık Hüsnü Bey ve ben bu toplantılarda konuştuk. Büyük bankaların sahipleri ya da genel müdürlerinin bu şekilde toplantılar yapması, müşteriye dokunması zor. Bizim avantajımız bu aşamada, müşteriye yakın olmak. Hüsnü Bey de ben de sahada olmaya çalışıyoruz. Benim kişisel hedefim, başarılı büyüyen bir banka oluşturmak. İleride topluma da katkı sağlayan bir banka yaratmak isterim.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz