Bir şirketin kaderi nasıl değişti?

Alp Şenbay, mağazalaşma hikayelerini ve sonrasında lojistikten perakendeye, pazarlamadan insan kaynaklarına kadar iş süreçlerinde yaptıkları değişimi anlattı

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bir şirketin kaderi nasıl değişti?


KRİTİK STRATEJİ DEĞİŞİKLİĞİ
1970'ten 2008 yılına kadar ürünlerimizi parfümerilere, eczanelere ve marketlere satıyorduk. Ancak, 2008 yılından itibaren geleneksel kanalın hızla küçülmesi, buna karşın alışveriş merkezlerinin artan potansiyeli bizi perakendeye yöneltti. AVM'lerin içindeki lüks kozmetik zincirlerinin ürünlerimizi satmak istemesiyle de kendi satış noktalarımızı açmaya karar verdik. Diğer yandan geleneksel pazarda da sıkıntılar yaşamaya başlamıştık. Türkiye'de parfümerilerin sayısının hızla 5 binden 2 bine düşmesi satışlarımızı olumsuz etkiliyordu. Biz de 4 yıl önce icra kurulumuzun aldığı stratejik karar doğrultusunda kendi mağazalarımızı açarak perakendeye girdik. Sonuçta pazarın bizi zorlamasıyla mağazalaşma maceramız da başlamış oldu. Ancak ilk mağaza açmaya karar verdiğimizde stratejimiz çok farklıydı. Büyük şehirlerde mağaza açmak yerine, stratejimizi küçük şehirlerde kiosk'lar açarak yayılmak olarak belirledik. Hedefimiz küçük şehirlerde işi öğrenmekti. Bu doğrultuda ilk kiosk'umuzu Edirne'de Kipa Alışveriş Merkezi'nin içinde açtık. Bunu Çanakkale, Balıkesir ve Bursa mağazaları izledi. Daha sonra küçük metrekarelerin yetmediğini görünce stratejimizi yenileyerek tahminimizden daha önce büyük metrekareli mağazacılığa ve büyük şehirlere yöneldik. Ardından da İstanbul'da mağazalaşmaya başladık. Artık 30 ila 100 metrekare arasında mağazalar açıyoruz. Bugün Türkiye'de 98 tane mağazamız ve kiosk'umuz var. Yurtdışında ise 148 tane satış noktamız bulunuyor.

Flormar'ı başarıya götüren strateji

1- 1970-2008 arasında geleneksel kanalı kullandık, AVM'lerin gelişmesiyle birlikte perakendeye yöneldik.
2- Türkiye'de parfümerilerin sayısının 5 binden 2 bine düşmesi ve satışlardaki düşüş bizi bu yöne
3- Büyük şehirlerden önce küçük şehirlerde kiosk'lar açarak yayılmak stratejisini seçtik. Hedefimiz, işi küçük şehirlerde öğrenmekti.
4- İlk kiosk'umuzu Edirne'de Kipa içinde açtık. Bunu Çanakkale, Balıkesir ve Bursa mağazaları izledi.
5- Küçük mağazaların yetmediğini görünce, tahminimizden daha önce büyük metrekareli mağazacılığa ve büyük şehirlere yöneldik.
6- Ardından da İstanbul'da mağazalaşmaya başladık. Artık 30 ila 100 metrekare arasında mağazalar açıyoruz.
7- Bugün Türkiye'de 98 tane mağazamız ve kiosk'umuz var. Yurtdışında ise 148 tane satış noktamız bulunuyor.
8- Mağaza açmaya başlamadan önce 6 ay hazırlık yaptık. ilk mağazayı açtıktan sonra tüketici isteklerini doğru analiz ederek sistemimizi ve kendimizi yeniledik.
9- Başarımızın temelinde ise tüketicinin isteklerini doğru analiz edip hızla hayata geçirmemiz yatıyor.
10- Tüketicinin neye ihtiyacı varsa anında uyguladık. 10 Kasa önünde bekleme süresini 2 dakikadan
saniyelere indirdik.
11- Tüketiciler ürünleri bulmakta zorlanıyordu. Artık ürünlere çok daha kolay ulaşabilir hale geldiler.
12- Bilgi teknolojilerini yeni sistemlerle geliştirdik. Mağazalarımızda hangi üründen, ne kadar satıldığını anında görebiliyoruz.
13- Eğitim müdürlüğümüz yoktu, çalışanlarımızı eğitmek için bu bölümü kurduk.
14- Lojistiğimizi güçlendirdik. Türkiye'nin her yerine 3 gün olan "sevkiyat süresini" 1 güne indirdik.
15- Eskiden Flormar denince akla "oje" gelirdi, şimdi 15 kozmetik ve parfüm geliyor. Bu sepet ağırlığını 25 TL'ye yükseltti.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz