Çorapçının sıra dışı dönüşümü

Sami Kariyo, perakendeciliğe geçiş serüvenlerini ve deneyimlerini Capital’le paylaştı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çorapçının sıra dışı dönüşümü


BU MODELİN BENZERİ YOK
Türkiye’de bu tip bir perakende modeli yoktu. Ama biz piyasadaki eksikliği gördük. Ürünlerimiz, mevcut satış noktalarında bizim istediğimiz şekilde sergilenmiyordu. O yüzden büyümemizi sürdürmek istiyorsak Türkiye’de, tüketicilerin çorap alışveriş deneyimini farklılaştırmalıyız diye düşündük. Bunu da yapmanın yegane yolu 3 boyutlu bir konsept oluşturmaktan geçiyordu. Yani sadece çorap ve tüketiciden değil, çorap, tüketici ve mekandan oluşan bir deneyim yaratmamız şarttı. Zengin ve hoş bir deneyim yaratmanın da yolu mağazalaşmaydı. İlk mağazalarımızdan aldığımız tepkiler, ilk günden beri her zaman çok iyiydi. Mağaza açma sürecinde bir saniye bile tereddüdümüz, endişemiz olmadı. Korkunun ecele faydası yok diye düşündük.

"AVRUPA'NIN İKİNCİ BÜYÜK ÜRETİCİSİ OLACAĞIZ"
CİRO HEDEFİ

2010’da ciromuz 163 milyon TL, 2011 ’de ise 248 milyon TL oldu. Bu yıl ciromuzu yüzde 25 büyütmek istiyoruz. Şu anki gidişata göre bu hedefi tutturacağız. Gelecek yıl sonu içinse hedefimiz, 500 milyon TL. Penti, 2011    yılında cirosunun yüzde 36’sını dış pazarlardan elde etti. Bir mağaza için ürünle birlikte ortalama 100 bin Euro yatırım yapıyoruz. Tabii bu rakam mağazanın lokasyonuna göre değişiklik gösterebiliyor. Her yıl mağaza ve üretim tarafına toplamda 12 milyon dolarlık yatırımımız oluyor.

GÜNLÜK ÜRETİM
2013’e kadar üretimle ilgili önemli bir projemiz var. 2013’te Avrupa’daki ikinci en büyük üretime sahip şirket olma yolunda toplam 20 milyon dolarlık bir yatırım yapıyoruz. Geçtiğimiz ay üretimimizde yüzde 25 kapasite artıracak yeni bir yatırıma başladık. Bir ay evvel günde 250 bin adet çorap üretiyorduk. Bu yeni kapasite artışı yatırımıyla 1-2 ay içinde günlük üretimimiz 300 bine çıkacak. 2013 yılı sonunda ise kapasitemizi yüzde 25 daha artıracağız. Günlük 400 bin üretime çıkacağız ve bu rakamla Avrupa’daki ikinci büyük çorap üreticisi haline geleceğiz.

NASIL BİR MODEL YARATTIK?
Dünyada çorap perakendeciliği yapan İtalyan Calzedonia markası var. Ama biz bu markadan farklı olarak mağaza sistemi içine yenilik getirdik. Biz model olarak Türkiye’de kadınlar nasıl alışveriş yapar, neler ister diye baktığımızda 4 ana kategoriyi bir araya getirmemiz gerektiğini düşündük. Bunlardan biri, ana işimiz olan ince kadın çoraplarıydı. Bu kategori içine, kalın çoraplar dediğimiz soket ve pamuklu çorapları da kattık. Bu iş, bizim toplam mağaza ciromuzun yüzde 57’sini oluşturuyor. Bu ana kategoriye, çok kuvvetli bir iç giyim bölümü ekledik. Bu alanı 2008 yılında sıfırdan başlattık. Bir tane bile iç giyim ürünümüz yoktu. 2008 yılından bugüne geldiğimizde ciromuzun yüzde 23’ünü iç giyim sağlıyor. İç giyimde sadece ürünlerin tasarımını yapıyoruz. Türkiye’de ve yurtdışında bu ürünleri ürettiriyoruz. Ardından plaj giyim kategorisine girdik. Bu kategori de bugün satışlarımızın yüzde 16’sını oluşturuyor. Buna bir kategori daha ekledik. Ev-gece giyimi de satışların yüzde 4’ünü oluşturur hale geldi. Plaj ve ev giyiminde de fason üretim yapıyoruz. Böylece 4 ana kategoride, dünyada hiçbir markada olmayan bir perakende modeli yarattık. Bu 4 kategoriyi aynı mağaza ortamında, aynı mantıkla yerleştirmeyi temel alan bir iş modeli oluşturduk. 4 ana kategoride derinleşme yoluna gideceğiz. Yeni bir kategori eklemektense iç giyim ve plaj giyiminde derinleşmek istiyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz